Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Hans Abrahamsen

composer
1952
© Lars Skaaning

Hans Abrahamsen er født i 1952 i Lyngby. Spillede horn som ung og blev med dette instrument optaget i 1969 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Her blev interessen for komposition og musikteori for alvor vakt, og i løbet af 1970’erne skrev Hans Abrahamsen sine første betydelige værker. Med 10 Præludier, Strygekvartet nr. 1 (1973) viser han sig som en ekspressiv vidtspændende stilist, der sætter musikken fri i et kontrastrigt møde mellem det renfærdige - formmæssigt bundne - og det stærkt emotionelle. Og med blæserkvintetten Walden (1978) skaber Hans Abrahamsen en musik, der i kraft af sin ”ny enkelthed” spiller ind i tidens søgen efter en harmonisk sameksistens med naturen, og som samtidig besidder en drømmende romantisk side.

I orkesterværket Nacht und Trompeten slår Hans Abrahamsen sig igennem på den internationale musikscene. Både i dette værk og i Märchenbilder går Hans Abrahamsen i dialog med fortidens musik, og skaber et eget musikalsk sprog, hvor det stærkt gestiske integreres med en moderne suggererende musik rig på mystik. I 1990’erne blev Hans Abrahamsen ramt af en kompositionskrise, der gav rum til at bearbejde og genkomponere en række værker af blandt andre Carl Nielsen, J.S. Bach og Schönberg.

Hvid polyfoni
Med færdiggørelsen i 1998 af 10 Studier for Klaver og Koncert for Klaver og Orkester tilegnet Anne Marie Abildskov blev Hans Abrahamsen genopvakt som komponist. Med en til tider tøjlesløs minimalisme og eruptive glædesudbrud går Hans Abrahamsen her ind i det nye århundrede. Op gennem det første årti følger en ny strøm af værker, hvoraf flere er blevet til på foranledning af den tyske musikredaktør Harry Vogt. Det gælder ikke mindst Schnee, der bygger på ældgamle kanonteknikker, og hvor forestillinger om sne og en - med komponistens egne ord - ”hvid polyfoni” åbner op for en forunderlig poetisk verden.

Med let me tell you tilegnet Barbara Hannigan har Hans Abrahamsen nået et nyt kompositorisk højdepunkt. Her gendigtes Ofelias historie fra Shakespeares Hamlet i en isnende skøn musik for sopran og orkester. Og med Barbara Hannigan som en sublim indfølt fortolker i symbiose med Hans Abrahamsens besjælede vinterlandskab står let me tell you frem som et hovedværk i den klassiske musik i 2010’erne.

Hans Abrahamsens hidtidige oeuvre består ikke blot af en række værker. De udgør et hele, idet de enkelte værker ofte bygger på en kim, der er til stede i egne tidligere værker. Det gælder også det seneste værk Left, alone for klaver (venstre hånd) og orkester. I en frigjort og fortryllet detaljerig musik griber Hans Abrahamsen tilbage til ungdomsværket Oktober for horn og klaver (venstre hånd) – et stykke, der blev uropført i 1969 ved komponistens første fremførelse af egen musik.

Snedronningen
I sin første opera Snedronningen, der havde premiere på Det Kgl. Teater i oktober 2019, tilføjer Hans Abrahamsen nye dimensioner til operagenren. Med udgangspunkt i en vidunderlig rigt facetteret instrumental musik fremmanes en række rent ud sagt fantastiske scener, der har karakter af billeder og som giver ny indsigt i en række af karaktererne i H.C. Andersens eventyr. I et ekspressivt samspil med sangstemmerne udvider musikken sig undervejs og den sædvanlig tidsfornemmelse går i opløsning. Snedronningen er på samme tid en opera, der peger ind i fremtiden og tilbage på den tidlige operas forkærlighed for allegori.

En lang række af verdens førende orkestre og dirigenter har spillet Hans Abrahamsens musik. Heriblandt: Berliner Philharmoniker, Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Cleveland Orchestra og Boston Symphony Orchestra samt dirigenterne Andris Nelsons, Sir Simon Rattle og Yannick Nézet-Séguin. Hans Abrahamsen har endvidere modtaget en række priser. Blandt de vigtigste er i 1989 Carl Nielsen Prisen og i 2016 både Grawemeyer Award for Music Composition for let me tell you og Nordisk Råds Musikpris for let me tell youHans Abrahamsen modtog i 2019 Léonie Sonnings Musikpris som den anden danske komponist nogensinde.

Hans Abrahamsen har undervist i komposition på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og Det Jyske Musikkonservatorium, og han er netop blevet udnævnt til adjungeret professor i komposition ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

af Esben Tange, 2019