Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Planeterne – musik for stemme og instrumenter

Poul Rovsing Olsen

Planeterne – musik for stemme og instrumenter

Anette Slaatto, Jonathan Slaatto, Helge Slaatto, Ulla Miilmann, Signe Asmussen, Christian Martínez, Frederik Munk Larsen

Poul Rovsing Olsen sagde selv, at det var hans drøm "at skabe musik så direkte som mulig – at bringe musikken tættere på lytteren. På det nye album The Planets kan man opleve det gennem Rovsing Olsens sidste værk, strygetrioen A Dream in Violet og fire andre verdenspremiere-indspilninger: to instrumentalværker og to værker for stemme og instrumenter, deriblandt Planeterne, der baserer sig på en såkaldt blokbog fra 1400-tallet. 

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 88.2kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.09 / $15.33 / £12.01
    Køb
  • FLAC 24bit 192kHz
    131,00 kr.
    Studio Master +
    €17.57 / $19.13 / £14.98
    Køb
© Zofia Kruszona
Signe Asmussen former ragaen med sanselige glidebevægelser over slagtøjsspilleren Christian Martínez’ indiske håndtrommer
Thomas Michelsen, Politiken
En fritflydende modal tonalitet og en distinkt fornemmelse for klangfarver karakteriserer Poul Rovsing Olsens stil
Records International
[...] en cd, som kan give sin lytter stort udbytte
John Christiansen, JC Klassisk
Teksterne er underholdende at læse, og musikken glimter af fantasi
R Moore, American Record Guide
Størst indtryk gør Signe Asmussens smukke og fyldige stemme
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad
Det lykkes komponisten med stor elegance at farve det klanglige landskab med et meget subtilt strøg af eksotisme
Pierre Rigaudière, Diapason
Dette er uden tvivl et sandt mesterværk
Carme Miró, Sonograma
Planeterne – musik for stemme og instrumenter

af Teresa Waskowska


Komponisten Poul Rovsing Olsen (1922-1982) blev uddannet ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og derefter i Paris, hvor hans lærere var den højt anskrevne pædagog Nadia Boulanger og den navnkundige komponist Olivier Messiaen. Ved siden af sine klassiske musikstudier dyrkede Rovsing Olsen sin passion for den orientalske musik og på det parisiske Musée de l´Homme med den righoldige samling af bånd og plader med fjerne folkeslags musik, kunne han for alvor lytte sig ind på den eksotiske tonekunst. Denne interesse fik stor betydning for hans videre liv og virke.

I 1958 var Poul Rovsing Olsen med på holdet ved den danske professor P.V. Globs arkæologiske udgravninger ved Den Arabiske Golf og realiserede hermed sit store ønske om at opleve orientalsk musik i det autentiske miljø. Det blev begyndelsen på hans professionelle arbejde med musiketnologien. Foruden talrige rejser til de arabiske lande gennemførte han forskningsopgaver i Indien, Ægypten, Tyrkiet og Grønland. Rovsing Olsen opnåede international anerkendelse i faget, og på baggrund af den erhvervede kompetence blev han i 1960 ansat som arkivar i Dansk Folkemindesamling, hvor han arbejdede resten af sit liv. Han kom også til at undervise i musiketnologi på universiteterne i Lund og København, og han fik betroet posten som formand for International Council for Traditional Music.

Rovsing Olsens livsværk omfatter en række musiketnologiske publikationer og plade­udgivelser. Han var ophavsmand til den første indspilning af musik fra Golf-området (her­under sange af perlefiskerne fra Bahrain), der udkom på plade i Vesten (Pêcheurs de Perles et Musiciens du Golfe Persique, Disques Ocora, OCR42, 1969). Han er forfatter til bogen Music in Bahrain. Traditional Music of the Arabian Gulf med tilhørende 3 cd'er (Jysk Arkæologisk Selskab, 2002).

Arbejdet med de fjerne landes musik satte sig også spor på Rovsing Olsens egen musik, der omfatter 85 opusnumre. Som komponist var han hverken traditionalist eller stærkt eksperimenterede avantgardist. Det er ved at sætte elementer fra den vestlige og den orientalske musiktradition i spil med hinanden, han udvikler sit meget personlige udtryk, som bringer den orientalske tone ind i dansk musik. Dette udtryk præger alle kompositioner i den aktuelle ­publikation.

Poul Rovsing Olsen, som også var musikkritiker, var et meget reflekterende og skrivende menneske. Han udarbejdede en række beskrivelser af egne kompositioner. Nogle af dem gengives her:



Strygetrioen A Dream in Violet, op. 85 er Poul Rovsing Olsens sidste komposition. Han døde 2. juli 1982, lidt over en måned før trioens uropførelse, som fandt sted ved Lerchenborg Musikdage den 10. august 1982. Komponisten forlod denne verden uden nogensinde at høre sit værk blive spillet. Han nåede dog at skrive en note om det til programmet for koncerten på Lerchenborg. Den gengives her i sin fulde længde:

"Rovsing Olsens strygetrio, A Dream in Violet, stammer fra foråret 1982. Den er komponeret som en bestilling fra Lerchenborg Musikdagene til Københavns Kammertrio. Komponisten oplevede udarbejdelsen af denne musik, hvor alle tre strygere spiller med sordin, som en "drøm i violet". Trioen er i et stort forløb. Et større antal afsnit udvikler sig af hinanden, som var de episoder i en novelle. Det længste af disse afsnit optræder midt i værket. I det høres en elegisk melodi i fire versioner med et fast rytmisk mønster som baggrund. Ligesom en mellemøstlig lut-spiller vil starte sin improvisation i én toneart, blot for hurtigt at modulere over i andre og først til allersidst vender tilbage til udgangstonearten, således har Rovsing Olsen i starten af sin trio anvendt en 8-tone skala, som han efterhånden modulerer langt væk fra og først vender tilbage til i musikkens sidste minutter. Den allersidste tone, der høres, er tonen A, en tone, der har en central betydning for hele trioen. Men når den til allersidst høres, høres den for første gang."

Kompositionen gjorde indtryk: "Rovsing Olsens opus ultimum er et meget smukt værk, varmt og intimt med sin rigt varierede og stærkt sansede sordinklang," skrev dagbladet Politiken efter uropførelsen. I tidens løb har superlativerne regnet over dette gribende værk, der "rammer dybt som få andre værker i nyere dansk musik, betagende smukt og tæt i sin musikalske logik, som det er" (Weekendavisen). I dag er A Dream in Violet en af Poul Rovsing Olsens mest spillede kompositioner. A Dream in Violet er tilegnet Louise Lerche-Lerchenborg.

Planeterne, op. 80 for mezzosopran, fløjte, bratsch og guitar, er komponeret i foråret 1978 og blev uropført den 30. juli samme år ved Lerchenborg Musikdage. Anledningen til værkets tilblivelse var 50-året for fundet af en blokbog fra anden halvdel af 1400-tallet med teksterne om planeterne. Inspirationen kom fra Louise Lerche-Lerchenborg, der organiserede Lerchenborg Musikdage, og hende er værket tilegnet. I forbindelse med koncerten på Lerchenborg skrev Poul Rovsing Olsen følgende om sit opus:

"Planeterne har deres forudsætning i den blokbog, der i 1928 blev fundet i Lerchenborgs bibliotek. Syv fine, farvelagte tegninger fortæller om de syv himmellegemer, der på mange europæiske sprog har givet ugedagene deres navne. Hver tegning er akkompagneret af en latinsk tekst, herunder et to-linet diktum, der kort - men nogenlunde klart - gør rede for karaktertrækkene hos planetbørn, som hører det pågældende himmellegeme til. Og disse koncentrerede skildringer danner grundlaget for musikken. I musikken har jeg søgt at give antydninger af min egen oplevelse af himmellegemernes forskellige kraft og art, ligesom jeg har ladet denne cyklus af planet-sange forløbe som en rejse gennem æteren med motiver, der dukker op, gentages, varieres, forsvinder (men kun for at blive erstattet af nye), indtil man sluttelig når tilbage til udgangspunktet. Indledningen - Aether - er rent instrumental. To af planeterne - Venus og Luna - er kvindelige; i den til dem skrevne musik anvendes små (indiske) bækkener, som i øvrigt også er at høre i Aether."

Denne musikalske rejse gennem rummet fik disse ord på vejen i dagbladet Berlingske Tidende: "Med få virkemidler har Rovsing Olsen skabt et stemningsmættet lille mesterværk". I 1928 solgte lensgreve C.C.L. Lerche-Lerchenborg blokbogen til Den Kongelige Kobberstiksamling, Statens Museum for Kunst, hvor den befinder sig den dag i dag.


Rencontres, op. 67 for cello og slagtøj blev til i perioden april-maj 1970. Uropførelsen fandt sted ved en koncert organiseret af DUT (Det Unge Tonekunstnerselskab) den 1. september 1971. Siden da er det blevet opført flere gange både i Danmark og i udlandet.

Det franske ord rencontres betyder møder. I Poul Rovsing Olsens komposition er det cello og slagtøj, der mødes. De nærmer sig hinanden, indleder en samtale, støder sammen, og så begynder det hele at udvikle sig. "Det er et forprogrammeret tordenvejr", skrev en tysk anmelder. Rencontres er et værk, der strutter af nerve og energi, men inde i den fremaddrivende strøm er der også varmt klingende passager i celloen og delikate lydranker i slagtøjet. Det er med en stor fantasi, komponisten her arbejder med rytmer, klange og emotioner og skaber en virtuos og medrivende komposition.


Pour une Viole d'Amour, op. 66 er skrevet for viola d'amore, et strygeinstrument, der foruden spillestrenge også er forsynet med resonansstrenge. Instrumentet, som havde sin glansperiode i 1700-tallet, er kendt for sin blide, indsmigrende klang. Pour une Viole d'Amour er komponeret i efteråret 1969 til den danske bratschist, kgl. kapelmusikus Knud Aage Larsen (1917-2012). Den 7. juni 1970 uropførte han værkets første del på Lyngby Stadsbibliotek, og den 16. februar 1971 forestod han første opførelse af hele kompositionen på Musikhistorisk Museum i København.

Kompositionen består af to dele. Poul Rovsing Olsens beskæftigelse med orientalsk musik kan især mærkes i den rolige, lidt vemodige, nærmest længselsfulde første del. Den anden del er mere spændstig, indeholder flere akkorder og ligger tættere på den europæiske modernisme.

Efter koncerten i LUT (Lyngby Ung Tonekunst) i maj 1973 skrev dagbladet Information, at Poul Rovsing Olsens Pour une Viole d'Amour er "et soloværk som med betydelig sans for det lyrisk dekorative dykker ned i instrumentets særpræg: den varme, bløde klang i det dybe leje, de rige muligheder for fyldige akkorder, den særlig sølvklang i højden og - lidt demonstrativt - resonansstrengenes rumklang, der lader musikken ligesom skræve over de mange pauser."


Det var den danske sangerinde Jolanda Rodio (1914-2000; særligt husket for sine fortolkninger af moderne musik), der ønskede sig et stykke for mezzo og trommer og gav sin idé videre til Poul Rovsing Olsen. Resultatet blev Alapa–Tarana, op. 41 for mezzosopran og slagtøj. Sangpartiet er tekstløst (vokalise). Navnet Alapa-Tarana er hentet fra indisk musik. I Alapa etableres den raga, som ligger til grund for Tarana.

"Den raga, der findes i værket, er helt og holdent min egen opfindelse", siger Rovsing Olsen i et radiointerview i 1960 og fortsætter: "En raga består gerne af flere afsnit, hvoraf det første, der er uakkompagneret, kaldes en Alapa. I Alapaen bliver ragaens særegenheder demonstreret på en let improviseret måde uden fast rytme. Derefter kommer et stykke, hvor trommerne sætter ind, og som kan have forskellige former. Jeg har valgt at benytte en variationsform, der kaldes Tarana."

Det er altså ikke tale om en efterligning, men om et selvstændigt værk, som er inspireret af og har idémæssig tilknytning til indisk musik. Eller som en anmelder skrev: "Poul Rovsing Olsen havde med dette sit nye værk skabt et ligeså særpræget som stort virkende stykke musik" (Berlingske Tidende), og i samme avis et par år senere kunne man læse at Alapa-Tarana er "en smuk, varm og intens inspiration fra orientalsk musik." Alapa-Tarana er komponeret i 1959, og det var Jolanda Rodio, der sammen med slagtøjsspilleren Børge Ritz Andersen uropførte værket den 10. marts 1960 i Danmarks Radios serie "Vor Tids Musik".

Teresa Waskowska, 2018

Release date: 
oktober 2018
Cat. No.: 
8.226128
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943612828
Track count: 
12

Credits

Recorded at Lerchenborg Manor House, Kalundborg on 21–22 October and 3–4 November 2017

Recording producer: Preben Iwan
Engineering: Preben Iwan
Editing, mix and mastering: Preben Iwan

℗ & © 2018 Dacapo Records, Copenhagen

Recorded in the DXD audio format (Digital eXtreme Definition), 352.8kHz/32bit
Pyramix DAW system with HORUS preamp/converter and Tango Controller
Monitored on B&W 802 Diamond speakers

Liner notes: Teresa Waskowska
English translation of liner notes and The Planets: John Irons
Proofreader: Svend Ravnkilde
Lyrics in Latin and Danish (The Planets) from: Et Blokbogs-Fund i Danmark. Med indledning af Carl Dumreicher og Sofus Larsen, Aarhus Stiftsbogtrykkeri (1929)
Cover design: Denise Burt, www.elevator-design.dk
Cover graphic: Unknown Netherlandish artist, two sheets from a book of planets: “Venus” KKS10458/5, detail (cover, disc and back inlay); “Luna” kks10458/7, detail (back of booklet); Woodcut, c. 1460, The Royal Collection of Graphic Art, Statens Museum for Kunst (National Gallery of Denmark). 
SMKfoto/Jakob Skou-Hansen

Publishers:Edition Wilhelm Hansen, www.ewh.dk (A Dream in Violet, The Planets Alapa–Tarana) and Edition·S, www.edition-s.dk (Rencontres)

Louise Lerche-Lerchenborg and Dacapo Records acknowledge, with gratitude, the financial support of the Aage and Johanne Louis-Hansen Fund, the Augustinus Foundation, the Danish Musicians Union, the Danish Soloist Association, the Danish Soloist Association of 1921, Erik Birger Christensen’s Fund, and the Obel Family Foundation

A special thanks to the musicians, the recording producer and Lerchenborg Manor House for strong commitment

randomness