Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Still Life

Anders Koppel
Henrik Dam Thomsen

Still Life

Anders Koppel, Henrik Dam Thomsen

Musik af den danske komponist og Hammond-orgelspiller Anders Koppel haft hovedrollen på flere succesrige Dacapo Records-udgivelser gennem de seneste år. Nu slutter albummet Still Life sig til flokken og dokumenterer en ny side af Koppel gennem duo-samarbejdet med den danske cellist Henrik Dam Thomsen, hvis kreativitet er et fin match for Koppels. Still Life er et møde mellem ligesindende, 15 stykker som indfanget i en halvoplyst nat.

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.75 / $22.35 / £16.77
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.27 / $11.05 / £8.29
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.62 / $12.66 / £9.5
    Køb
  • FLAC 24bit 96kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.11 / $16.82 / £12.62
    Køb
© Flemming Gernyx
Albummet er både vidtforgrenet og vidunderligt
Ivan Rod
Uvisnelig kærlighed. Gamle instrumenter bærer gyldne frugter
Gregers Dirckinck-Holmfeld, Gregers DH
Et virtuelt smorgasbord af lyde, hver overraskende og uventet, og det er netop den tilstand af overraskelse, der gør albummet så fascinerende
Lynn René Bayley, The Art Music Lounge
De to instrumenter klinger fascinerende sammen. En skive med megen stemning
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad
Den inderlige »Still Life« fremkalder, som flere andre numre på albummet, vemodige billedsekvenser
Valdemar Lønsted, Information
En fryd for ørerne
Lars Geerdes, Flensborg Avis
Et dejligt bekendtskab for fans og nysgerrige sjæle
Marit Skovbakke Juhl, Lyt til Nyt
Total runtime: 
57 min.
15 stykker liv, indfanget i en halvoplyst nat

af Jens Cornelius


I 1970 købte komponisten Anders Koppel et hammondorgel. Et Hammond model B3. Og lige netop dét orgel er nok et af de bedst kendte instrumenter i dansk musikliv, for den evigt kreative Anders Koppel har spillet på det selv samme orgel lige siden. De mange band- og festivalklistermærker, der med årene er blevet sat på instrumentet, er tatoveringer fra en livslang verdensomsejling på musikkens syv verdenshave.

Koppels hammondorgelspil fik ikonisk status allerede i 1971 med balletmusikken Dødens triumf, som han lavede med sin bror Thomas og deres gruppe Savage Rose. Orglet er den klanglige røde tråd i balletten, der blev en sensation på Det Kongelige Teater. Siden har Anders Koppel brugt hammondorglet i alle mulige genrer, fra jazz til world music og klassiske værker. Blandt de mere end 40 klassiske instrumentalkoncerter, han har komponeret, er også en enkelt skrevet til ham selv som solist – den er for hammondorgel og symfoniorkester.

Anders Koppels musikalske verden er vanskelig at sætte etiket på. Den lyder først og fremmest af ham selv. Men en nødvendig impuls kommer fra kollektive processer med andre musikere, meget gerne baseret på improvisationer. En af de musikere, Koppel har et langt musikalsk venskab med, er Henrik Dam Thomsen, som er solocellist i DR Symfoniorkestret og desuden en meget erfaren kammermusiker. Der er en generations aldersforskel på de to musikere. “Jeg har lyttet til Anders’ hammondorgel, siden jeg var lille, uden at jeg vidste, hvem det var, der spillede”, fortæller Henrik Dam Thomsen. “Jeg har altid været tiltrukket af hans lyd.”

I 1990’erne begyndte de to at spille sammen i forskellige sammenhænge, bl.a. sammen med Anders Koppels søn, jazzsaxofonisten Benjamin Koppel. Anders Koppel har også gennem årene komponeret forskellige stykker til Henrik Dam Thomsen, og i 2019 var tiden kommet til et rendyrket duosamarbejde. Ikke bare klinger cello og hammondorgel forbløffende godt sammen. Det er også to meget fleksible instrumenter, der spænder over mange registre og derfor kan indtage forskellige roller i musikken. Celloen kan skifte mellem at tage sig af melodi, bas, mellemstemme og akkompagnement. Koppels karakteristiske orgelspil, der ikke sidder fast i de klichéer, instrumentet ofte er forbundet med, er også helt åbent for muligheder. “Jeg har altid set mit orgel som et lille symfoniorkester, hvor man kan orkestrere, lægge kontrapunkt, modstemmer og klange ind”, fortæller Anders Koppel.

Musikken på dette album tager udgangspunkt i kompositioner af Koppel, skrevet ud på noder for de to instrumenter. Men slutresultaterne, arrangementerne, har duoen udviklet sammen, og undervejs er der gjort god plads til improvisation. Grænsen mellem improvisation og komposition er så flydende, at man ikke altid bemærker, hvad der er hvad. Det er usædvanligt, når det involverer en klassisk musiker som Henrik Dam Thomsen, der er vant til at være bundet af både noder og dirigent.

“At spille i et symfoniorkester er noget af det mest regelrette og disciplinerede arbejde, der findes. Man har faktisk ikke ret megen bevægelsesfrihed”, siger Henrik Dam Thomsen. “Derfor er det fantastisk for mig at hoppe ind i Anders’ univers, hvor der ikke er noget facit fra starten. Det er det tætteste, jeg kommer på selv at skabe ny musik!”

Stykkerne er indspillet i samme rækkefølge, som de høres på albummet. Det danner en smuk cyklus, hvor den indledende improvisation er som en shamanistisk påkaldelse af de magiske kræfter, der skal til for at skabe. Derefter er der åbnet for en suite af stykker, vidt forskellige, men forbundne af deres indbyrdes kontraster og en gennemgående nattestemning.

Mange af stykkerne er lyriske og meget smukke, andre er mystiske, indadvendte eller ligefrem ensomme. Af og til bliver freden afbrudt af stærke lysglimt, der forsvinder lige så hurtigt, som de kom. Sammensætningen af musikalske billeder danner en fascinerende blanding af det poetiske og det groteske.

Stilmæssigt møder vi ømme ballader, frie arabesker og en humoristisk leg med musikalske genrer. Typisk for Anders Koppels værker giver det ikke rigtig mening at udpege, hvilken stil, der er hvad. Her er træk fra Balkanmusik, tango, jazzy natklublyde og barokmusik, der udvikler sig naturligt – og frydefuldt overraskende. “That’s the story of my life!”, griner Koppel. “Det er en af fordelene ved ikke at være akademisk uddannet komponist. Jeg tænker ikke i genrer. Tonesproget er et musikalsk fingeraftryk og ikke en blanding, jeg konstruerer bevidst.”

Titlerne på albummets stykker kan læses som eftertanker til musikken, ikke ulig impressionerne i Debussys Præludier for klaver. Anders Koppel nævner nogle af dem:

White Night var det første stykke, vi spillede som duo. Det er et vigtigt stykke for os. Jeg lavede det i april, da de lyse nætter var ved at begynde. April Rain Song er et andet stykke fra den samme tidlige fase, hvor vi arbejdede koncentreret med at skabe vores fælles musik. Step on a Crack refererer til den engelske børneremse om den leg, hvor man ikke må træde på flisestregerne. Det gør vi også i musikken, hvor hele nummeret er “liftet”, taktslagene er flyttet, så vi undgår taktstregerne!”

Everyday Dog Life og Deserted Streets tager udgangspunkt i en suite, Koppel skrev til Henrik Dam Thomsens solistdebut i 1998. I nummeret The Italian kommer en italiensk crooner pludselig ind fra højre, mens Blue Staircase kunne være lydsporet til en månelanding eller en anden spøgelsesagtig scene, hvor man ikke ved, hvad der venter nedenfor trappen.

Hele natterejsen slutter med den svimlende Final i 7/8-takt, en ny udgave af slutsatsen fra Anders Koppels Partita, som han oprindeligt komponerede i 1999 til crossover-gruppen Mad Cows Sing, hvor Henrik Dam Thomsen var medlem. Nu har stykket fået nyt hektisk liv og har også fået tilsat en fuga i barokstil, der speeder op i nattens sidste timer.

Still Life er et album med 15 stykker liv, indfanget i en halvoplyst nat. Mærker man i dette natteritual en anelse panik over tidens hastige flugt? Ikke på instrumenterne, i hvert fald – Koppels hammondorgel fra 1970 og Henrik Dam Thomsens cello fra 1680 har masser af musik i sig endnu.

“Folk spørger mig tit, om det er det samme orgel, jeg spillede Dødens triumf på, og det er det. Det har haft 50-års jubilæum på landevejen med mig,” fortæller Anders Koppel.

“Og vi er jo faktisk kun lige begyndt på vores duosamarbejde”, siger Henrik Dam Thomsen. “Der er så meget, vi skal afprøve endnu.”

Release date: 
september 2020
Cat. No.: 
8.226223
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943622322
Track count: 
15

Credits

Recorded at MillFactory Studios, Copenhagen, in November 2019

Mixed by Boe Larsen, Anders Koppel, and Henrik Dam Thomsen
Produced by Henrik Dam Thomsen, and Anders Koppel

℗ og © 2020 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes: Jens Cornelius
English translation of liner notes: John Irons
Proofreader: Svend Ravnkilde

Artwork: Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

Dacapo Records acknowledge, with gratitude, the support of the Augustinus Fonden, Dansk Musiker Forbund, Dansk Artist Forbund, and Solistforeningen af 1921

randomness