Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Matias Vestergård

composer
1989
Matias Vestergård © JKF Photo

Matias Vestergård er en sjældenhed på scenen for ny musik – en komponist flydende, men fleksibel, fængslende, men alligevel kræsen. Endnu ikke færdiguddannet fra konservatoriet har han skrevet en frisk komisk opera, der trækker på stilarter lige fra polyfoni til kabaret, samtidig med at han skaber dybdeborende småværker der udforsker noget af det helt grundlæggende ved lyd. Ind imellem viser hans kammer- og vokalværker både hittepåsomhed og inspiration, samtidig med at de afslører at en omhyggelig musikalsk hjerne står bag dem.

Matias Vestergård studerede komposition hos Hans Abrahamsen, Niels Rosing-Schow og Simon Løffler på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, hvor han også modtog instruktion fra Thomas Adès og oprindeligt indskrevet som pianiststuderende hos Amalie Malling. Han har skrevet for DR Vokalensemblet, Esbjerg Ensemble, FIGURA Ensemble, Ensemble Recherche, Avanti! Kammerorkester og Det Kongelige Teater, til hvilket han skrev balletten De glemte børn i 2017, mens han stadig var konservatoriestuderende.

Det teatralske instinkt, der ligger til grund for operaen Titanic – A Murder Mystery Opera, ses i mange flere værker fra samme kilde. Hans Six Elegies for ensemble (2016) er et spændstigt, bevægende værk, hvor hans delikate farvelægning underbygger dramaturgien. Three Idylls (2017), skrevet for Esbjerg Ensemble, kombinerer raffineret modspil med en naturlig kommunikativ impuls.

Matias Vestergårds værker kan være inspireret af så forskellige elementer som fotografi, gregoriansk korsang og digte, uanset hvor stærk deres egen form og formål er. Hans respons på tekster er akut og uddybende, men kan også være legende, som det høres i de tre mejslede miniaturer, der udgør Tre kalendersange (2018), uropført af DR Vokalensemblet under ledelse af chefdirigent Marcus Creed og To Løppenthin-sange (2019), hvor det sidstnævnte værk forlænger en lang tradition for ironi i dansk musik.