Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

ReWrite of Spring

Lars Møller

ReWrite of Spring

Aarhus Jazz Orchestra, David Liebman, Marilyn Mazur, Lars Møller

♥♥♥♥♥ »Stjernegod, rå og flot bigbandofring« Politiken

★★★★★ All About Jazz  ★★★★ Downbeat Magazine

Saxofonisten, komponisten og orkesterlederen Lars Møllers jazzsuite “ReWrite of Spring” er en hyldest til Igor Stravinskijs "Sacre du Printemps"". Med melodisk, rytmisk og dramatisk inspiration fra Stravinskij spænder ""ReWrite of Spring"" fra klanglig transparens til viril funk, præsenteret af Aarhus Jazz Orchestra - og to prominente gæstesolister, saxofonisten David Liebman og percussionisten Marilyn Mazur.

Køb album Stream

CD

  • 169,50 kr.
    €22.74 / $24.75 / £19.39
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    103,75 kr.
    mp3
    €13.92 / $15.15 / £11.87
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    118,75 kr.
    CD Quality
    €15.93 / $17.34 / £13.58
    Køb
  • FLAC 24bit 48kHz
    133,75 kr.
    Studio Master
    €17.94 / $19.53 / £15.3
    Køb
© Inge Lynggaard Hansen
"Langt mere end blot en omskrivning. Der er tale om et selvstændigt og stærkt engagerende værk"
Per Rask Madsen, Magasinet Klassisk
"Lars Møller er en meget dygtig og idérig komponist og arrangør, og det er en fin oplevelse at lytte til hans Re-Write-musik."
Ole Straarup, Århus Stiftstidende
"Stjernegod, rå og flot bigbandofring"
THOMAS MICHELSEN, Politiken
"If you’re in the market for an intelligent reimagining of one of the great works of modern classical music, ReWrite of Spring is an album you want to hear."
Jack Goodstein, Blogcritics
"At værket netop omsættes til jazz, er helt i Stravinskijs ånd. Lars Møllers arrangementer er præget af en kontrolleret voldsomhed og en formidabel spilleglæde, som sættes i relief af den blændende amerikanske sopransaxofonist David Liebman."
Christian Braad Thomsen, Weekendavisen
"Lars Møllers arrangementer er præget af en kontrolleret voldsomhed og en formidabel spilleglæde, som sættes i relief af den blændende amerikanske sopransaxofonist David Liebman (...) En milepæl i dansk jazz, måske den bedste orkester-cd siden Palle Mikkelborgs Aura med Miles Davis."
Christian Braad Thomsen, Weekendavisen
"The collection as a whole is an ambitious project, brilliantly conceived and performed by world-class artists."
Karl Ackermann, All About Jazz
"Danish saxophonist Lars Møller's ReWrite Of Spring is a soaring, sprawling conception, combining exquisite detail with monumental vision."
Bob Doerschuk, Downbeat Magazine
"It is a triumph for all, nearly breathtaking in its strength and breadth, performed with magnificance and filled with compositional brilliance. Strongly recommended!"
Gapplegate Music Review
"It’s a stunning realization expertly played."
Donald Elfman, The New York City Jazz Record
Lars Møllers suite, ReWrite of Spring, er ikke en copy-cats, men et selvstændigt, gennemarbejdet værk, der bare er inspireret af ”forlæggets” åbenhed, transparens og virilitet
Ivan Rod, Ivan Rod
Årets bedste danske jazzplader 2015
Niels Overgård, Jazz Nyt
ReWrite of Spring er en meget anbefalelsesværdig plade
Niels Overgård, Jazz Nyt
Total runtime: 
83 min.
En bøtte maling hældt ud over foråret 

af Christian Munch-Hansen

Det er en dramatisk historie, den om den unge pige, der danser sig til døde som ‘forårsoffer’ i Igor Stravinskys dristige ballet og orkesterværk Le Sacre du printemps fra 1913. Det blev en af alle tiders største skandalesuccesser, som rykkede ved både kunstneriske, moralske og eksistentielle opfattelser i en europæisk samtid og eftertid, som kom til at bekræfte civilisationens skrøbelighed, brutalitet og lidelse.

De eksistentielle vilkår har ikke forandret sig her lidt mere end 100 år efter Le Sacre. Og Igor Stravinsky (1882-1971) har været til fortsat inspiration. Også inden for jazztraditionen. Han skrev musik, påvirket af tidlig jazz bl.a. Ragtime (for eleven Instruments) (1918) og Ebony Concerto (1945), som var tiltænkt Woody Hermans orkester. Da Miles Davis i 1984 stod til at modtage Sonnings Musikpris i København, var han stolt af at skulle figurere på samme liste som Stravinsky, Bernstein og Sjostakovitj. Og blandt store jazzkomponister og arrangører som Duke Ellington, Gil Evans, George Russell og Bob Brookmeyer var der en stærk interesse for den moderne kompositionsmusik.

Ud af denne tradition kommer også saxofonisten og komponisten Lars Møller (f. 1966), leder af Aarhus Jazz Orchestra (AJO). På den foreliggende pladeudgivelse, ReWrite of Spring, hylder han Stravinskys moderne mesterværk. Det er også Møllers til dato mest ambitiøse værk og hans første store kompositoriske bidrag til AJO, siden han blev kunstnerisk leder og dirigent i 2012.

‘Det er det mest gennemkomponerede, jeg har lavet, og mit hidtil største projekt. Hele værket har en gennemgående idé, og er udtryk for en konceptuel tænkning, påvirket af Stravinsky. Det er ikke handlingen i Le Sacre, der har været inspirationen, men derimod Stravinskys metoder og teknikker. Hele den påvirkning, som Le Sacre og andre af hans værker har øvet på jazzen. Han foregreb ting, der først blev tydelige i jazztraditionen årtier senere, herunder arbejdet med komplekse rytmiske og harmoniske lag. Man kan sige, at jeg har brugt nogle byggesten fra Le Sacre og lavet nogle nedslag i Stravinskys univers. Jeg har ikke har tænkt musikken i relation til værkets oprindelige drama, men alligevel er den blevet meget dramatisk’.

Indspilningerne blev også i sig selv et lille drama. Saxofonsolist Dave Liebman måtte kort før afrejse fra New York udsætte flyet til Europa på grund af dødsfald og begravelse i familien. Liebman nåede først til København kort før koncerten i Jazzhouse, og han gik på scenen med kun en meget kort forudgående lydprøve med orkestret! Hans bidrag vidner om en mesterlig improvisators indlevelse og intuition.

‘Det skulle være ham’, som Møller bemærker. Det var i sin tid Dave Liebman, der under et besøg i Danmark midt i 1980´erne mødte en meget ung Lars Møller. De indledte et mester- og lærlingeforhold, og Liebman fik Møller og ikke mindst hans familie overbevist om, at han skulle tage til New York for at studere og udvikle sig som musiker. Med ReWrite of Spring danner denne mangeårige relation en smuk cirkel.

Det er et værk med stor dynamik, Lars Møller har skabt. Bigbandets muligheder udnyttes lige fra den klangligt vibrerende introduktion, hvor Dave Liebmans sopransaxofon parafraserer Stravinskys oprindelige fagotmelodi som en spirende forårsblomst, akkompagneret af Marilyn Mazurs gonger og orkestrets forsigtige horn, til de saftige orkesterbølger, der senere gennemskyller musikken med mørk energi.

ReWrite of Spring er resultatet af en længere skabelsesproces og en kulmination på 20 års kompositorisk virke med bigbands for Lars Møller. For ved siden af en omfattende aktivitet som saxofonist og turnerende musiker i en række bands ikke mindst Lars Møller Group, et af de mest toneangivende i 90´ernes skandinaviske jazz, har Møller også fulgt sine ambitioner inden for orkestermusik og komposition. Han var med på Bob Brookmeyers komponistuddannelse på Rytmisk Musikkonservatorium midt i 90´erne. I samme periode deltog han i workshoppen ‘Den 3. Vej’, hvor jazzkomponister arbejdede med Athelas Sinfonietta og modtog inspiration fra klassiske komponister som Bo Holten, Per Nørgaard og Pelle Gudmundsen-Holmgreen.

Lars Møller har været medlem af en række bigbands herunder DR Big Band 2003-2010, og han har haft dirigentopgaver med flere europæiske bigbands bl.a. radioorkestrene i Slovenien og Kroatien og med Norrbotten Big Band. Et særligt kapitel udgør årene 1997-2011, hvor Møller var leder af generationsbigbandet The Orchestra. Det førte til vidtfavnende orkesterplader som Noxx (1998), New Skies (2001) og Beats & Big Band (2003), og kulminerede med kraftpræstationen Episodes (2011), der udelukkende består af musik af Lars Møller. Her finder man også ‘Folk Song No. 1’, Møllers bearbejdning af den danske folkevise ‘Marken er mejet’, der fik 1. prisen som bedste bigbandkomposition ved det internationale Jazz Composers´ Symposium i Tampa, Florida, i 2008.

Lars Møller må regnes blandt de største navne inden for skandinavisk orkesterjazz. Han er ikke bange for at springe ud i dristige projekter som at skrive bigbandmusik med “klassiske” kompostionsteknikker til The Orchestra, bearbejde musikken til Skandinaviske Klagesange (2006) for DR Big Band og den eksperimenterende sangerinde Jomi Massage, eller lade Aarhus Jazz Orchestra samarbejde med gambianske og indiske musikere.

Aarhus Jazz Orchestra er en institution på den danske jazzscene, etableret tilbage i 1977 af Jens Klüver under navnet ‘Klüvers Big Band’, der har haft stor betydning for musiklivet i Aarhus og i den vestlige del af Danmark, som AJO efterfølgende har det. Han byggede orkestret op til et professionelt band, der fortolkede både ældre og nyere bigbandmusik særlig i den amerikanske jazztradition. Igennem årene samarbejdede Klüvers Big Band med bl.a. Dee Dee Bridgewater, Thad Jones, Clark Terry, Bob Mintzer, Joe Lovano, Dennis Mackrel, Deborah Brown, Butch Lacy og Jesper Thilo. I 1988 blev orkestret ‘Rytmisk Basisensemble’ med støtte fra Kulturministeriet og Aarhus Kommune. Med pengene fulgte også en forpligtelse til et pædagogisk virke med skolekoncerter samt kultivering af nye, unge orkestermusikere.

Det er dette flagskib, Lars Møller har overtaget, og som han fører videre, fortsat med stærke rødder i amerikansk jazz, men også med inspiration i verdensmusik og nyere europæisk musik. ‘Vi går ud i nogle nye hjørner, og jeg føler, at det kunstneriske niveau er hævet yderligere’, siger Lars Møller. Han fremhæver den udvikling, orkestret har været inde i på det seneste. ‘Vi har arbejdet meget med rytmiske udviklinger, og bandet har en særlig tradition for sensitivitet i sammenspillet. Musikerne formår at spille meget som én organisme. Der er hjerte i orkestrets lyd, og plads til karakter’.

En særlig ting ved AJO er fraværet af en fast trommeslager. Det gør det muligt at spille forskellige projekter med et autentisk udtryk. AJO har på det seneste arbejdet med så forskellige trommeslagere som Dennis Mackrel, Peter Erskine, Adam Nussbaum, Jeff Ballard, Bill Steward, Morten Lund, Jonas Johansen, Lars Daugaard og Emil de Waal. Det er også blevet til projekter med mestervokalisten Kurt Elling, guitarikonet John Scofield og den nu afdøde pianist Mulgrew Miller. AJO spiller mere end 70 koncerter årligt og kombinerer fortsat koncertvirksomhed med pædagogiske projekter og formidling af musik til børn, unge og ældre.

Nu handler det om inspirationen fra Stravinsky. De første to dele af ReWrite of Spring blev opført første gang ved koncerter i Danmark i sommeren 2013, 100-året for Le Sacre du printemps, med Dave Liebman og Marilyn Mazur som solister. I efteråret 2013 indgik det nye værk i et koncert- og undervisningsprojekt med AJO og danske gymnasieelever under navnet ‘20th Century Modernistic Masters: Stravinsky – Miles’, hvor de to store ikoner i det 20. århundredes musikhistorie fik en fælles hyldest. I forlængelse af dette indspillede orkestret og solisterne ReWrite of Spring i slutningen af september 2014.

Musikken præsenteres i både en studie- og en live-version. Fremførelse, længde og udtryk er ikke ens. Live-versionen har en særlig sitrende spontanitet og tilstedeværelse inklusive den særlige ‘Introduction’. Studieversionen derimod giver større mulighed for fordybelse i arrangementernes nuancer og detaljer. Og den begynder uden indledning med ‘Evocation’ (1. sats), men har til gengæld et ‘Interlude’, før 2. og 3.-satsen.

‘Evocation’ (1. sats) tager udgangspunkt i en rytmisk-melodisk figur fra Stravinskys ‘Evocation of the Ancestors’, som i Møllers bearbejdelse skaber en flertydig rytmisk fornemmelse, der til en begyndelse forekommer enkel med Mazurs smukt håndspillede udu tromme, men som snart vokser sig kompleks og ekspressiv med Liebmans virile sopran og orkestrets stærke blæser- og rytmegruppe. Tenor-soloen spilles af mangeårige AJO-medlem Michael Bladt. Satsen slutter med en hilsen til den berømte polyakkord fra ‘Dance of the Young Girls’, den sprøde klang af en Es-dur oven på en E-dur.

‘Interlude’ er med sin spilletid på under to minutter værkets korteste del. Et åbent og stemningsfuldt mellemspil, hvor akkorderne fra ‘Procession’ (3. sats) gentages messende og spørgende af blæserne i det dybe register, og med inspiration fra Symphonies of Wind Instruments, et andet af Møllers favorit Stravinsky-værker. Man fornemmer, at noget er på vej.

‘Spring Square’ (2. sats) lyder i sin indledende fase som urgammel stammemusik med Marilyn Mazurs shamantrommer. Musikken nærmer sig også ostinatjazzen, som ikke mindst John Coltrane dyrkede på følelsesfuld og intens vis i 1960´erne. Den grundlæggende musikalske figur er inspireret af det ostinat, Stravinsky benytter i ‘Spring Rounds’. Melodikken udvikles i et dunkelt og stemningsfuldt univers af bevægelige kvartintervaller.

Den afsluttende ‘Procession’ (3. sats) har en mere kalejdoskopisk karakter med gentagne motiver, der præsenteres i mindre afsnit. Marilyn Mazurs smukt farvede håndperkussion sætter stemningen, før et aggressivt groove åbner for soloer af Thor Madsen (el-guitar) og Dave Liebman. Energien synes ikke at være til at stoppe, og musikken fades ud. I liveoptagelsen får musikken ekstra kolorit med start og stop og nærmer sig i rytmisk intensitet Miles Davis’ elektriske musik fra 1970´erne – en periode, hvor Liebman var med i hans gruppe.

Musikkens store kunstværker er som gåder, der ligger på vejen. Hver ny generation må samle dem op og undersøge dem. Lars Møller og Aarhus Jazz Orchestra har her malet videre på Stravinskys klippe og skabt ny bigbandmusik med både skønhed og urkraft. Om åbenheden og det utæmmelige i musikken siger Lars Møller: ‘Solisternes bidrag svarer til det, den danske maler Per Kirkeby har beskrevet som en nødvendig kunstnerisk åbenhed over for at hælde en bøtte maling ud over et lærred, man ellers tror, er færdigt’.

Christian Munch-Hansen (f. 1969). Musikkritiker, forfatter, digter og underviser. Jazzkritiker ved dagbladet Politiken siden 2011 og dagbladet Information 2001-2009. Har forfattet og bidraget til flere bøger om dansk jazz. Udgav i 2014 digtsamlingen ‘Musical Dream Machine’.

David Liebman skriver:

Lars [Møller] var en af mine første elever i Europa, jeg mødte ham på en workshop i København i 80’erne. Jeg kan huske, jeg havde en opgave med, som bestod i at transskribere noget i henhold til mine ret detaljerede foreskrifter. Jeg vendte tilbage året efter, og selvfølgelig havde Lars gjort alt, hvad jeg havde bedt om, og mere til. Om jeg husker ret, transskriberede han i løbet af de to år Coltrane og Sonny Rollins lige efter hinanden. Det stod klart for mig, at her var der en fyr, som tog tingene alvorligt. Vi blev venner, og jeg var tilmed ofte sammen med hans familie og overbeviste dem så om, at Lars måtte af sted til New York. Well, ikke blot gennemgik han kurset på New School, han fik også mulighed for at arbejde sammen med en sand mester ved mere end en lejlighed, nemlig trommeslageren Jimmy Cobb. Og så kom Lars’ gentagne ophold i Indien. En af de ting, jeg understreger, når jeg taler om kunstnerisk udvikling, er, at når man har gjort sit ­arbejde op til en vis grad af dygtighed, så må man til at kigge på verden uden for jazzen, man må skaffe sig indblik i noget andet, som så kan inspirere en og tillade en at komme tilbage til i dette tilfælde jazzen med noget værdifuldt i bagagen. Hans shenai-studier i Indien (jeg har dem på bånd og bruger dem til at motivere folk med) var fantastiske og havde stor indflydelse på hans tenorspil med alle det indiske idioms kvarttoner osv. Lars var både beredt på og forberedt til at finde sin egen tone, og det gjorde han så, som performer og især som komponist/arrangør. Hen over årene har vi mødtes og nogle gange spillet sammen, så at jeg kunne følge ham på hans vej fremad. At sige, at jeg er stolt af ham, ville være noget af en underdrivelse!

Projektet her er afgjort et af de mest spændende big band-projekter, jeg har været med til. Der er en meget håndgribelig fornemmelse af drama på spil overalt her – det er ægte ’story telling’. Det er utroligt, som Lars fik integreret koncepter fra Stravinsky og transformerede dem, ikke mindst rytmisk og harmonisk. Han gjorde værket til sit eget, og når jeg skal være ærlig, brugte han mig lige præcis i de rigtige sammenhænge. Som det er med Duke og alle de store arrangører: har man en stilist som hovedsolist, bliver man nødt til at finde ud af, hvordan den pågældendes røst kommer bedst til sin ret inden for rammerne af en optimal balance i ensemblet. Den regnede Lars ud på smukkeste vis, mens bandet viste sig fra sin bedste side, både teknisk og musikalsk. Idéen med at lave både en studie- og en live-version er virkelig interessant og viser en grad af kunstnerisk velovervejethed, som er sjælden i branchen i vore dage. Kompliment til producerne – de fik en vision og fulgte den op!

Jeg vil gerne takke Lars, Marilyn, Christian Munch Hansen (for hans fantastiske liner notes), bandet og alle dem, der har været involveret i projektet: tak for jeres support og for fremragende, professionelt arbejde. Et superfint projekt!!

David Liebman, maj 2015, Stroudsberg, Pennsylvania, USA

Release date: 
september 2015
Cat. No.: 
8.226117-18
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Digipack
Barcode: 
636943611722
Track count: 
8

Credits

CD 1 optaget i FinlandStudio, Aarhus, 26.-27. september 2013 af Morten Büchert
Assisterende teknikere: Jacob Schjødt Worm og Morten Laursen
Mix af Morten Büchert i Studio R
Mastering ved Jake Burns, Loud, Nashville, USA
Produceret af Morten Büchert og Lars Møller

CD 2 optaget live i Copenhagen Jazzhouse 25. september 2013 af Morten Büchert
Mix og mastering af Thor Madsen, Mazza Mansion

Produceret af Thor Madsen og Lars Møller

Grafisk design: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Tak til Statens Kunstfond, Dansk Kapelmesterforening og DMF for økonomisk støtte. Særlig tak til Dave, Marilyn, Morten B, Thor, Maria, Henrik, Kristian, Dorthe, Morten L, Frank, Jens, Poul Erik, Honning, Jacob, de dedikerede musikere i AJO og alle andre, som har bidraget til at denne mangeåreig musikalske drøm er gået i opfyldelse ... Lars Møller.

randomness