Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

CONNECT — elektroniske værker for guitar

CD

  • CD (1 discs)
    Jewel Case
    139,50 kr.

Download

  • mp3
    mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
  • CD Quality
    FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
  • Studio Master
    FLAC 24bit 44.1kHz
    89,00 kr.
Tine Surel Lange
Andreja Andric
Wayne Siegel
Kaj Duncan David
Klavs Kehlet Hansen

CONNECT — elektroniske værker for guitar

Jakob Bangsø

De fem komponister bag disse verdenspremiere-indspilninger, skrevet til den unge, klassiske guitarist Jakob Bangsø, deler alle en stor interesse for elektroakustisk musik. Gennem live-elektronik, lydtransformerende algoritmer og interaktive systemer udforsker CONNECT fængslende lydbilleder i grænselandet mellem det akustiske og det digitale, det rå og det behandlede – guitar og elektronik som jævnbyrdige partnere.

Jakob Bangsø © Nikolaj Lund
Vælg foretrukket format til download af track.
Periferi
1 10:09 16,00 kr.
Streams
2 Introduction 2:03 8,00 kr.
3 Dance #1 1:57 8,00 kr.
4 Intermission 1:51 8,00 kr.
5 Dance #2 2:07 8,00 kr.
6 Night Walk 2:13 8,00 kr.
Feed
7 6:08 12,00 kr.
Dive
8 7:36 12,00 kr.
451
9 A 5:10 12,00 kr.
10 B 4:34 8,00 kr.
11 C 5:07 12,00 kr.
Total runtime: 
49 min.
CONNECT – elektroniske værker for guitar

af Jakob Bangsø og Trine Boje Mortensen

Forbindelsen mellem menneske og maskine er mere aktuel end nogensinde. Det er dette forhold, der er fokus på i denne udgivelse, og musikken er det formidlende medium. Fra den ”gamle” akustiske klang i det ene ringhjørne til skrap digital støj i det andet. Ind imellem lever musikken, som den er hørt og skrevet af fem komponister, der alle har erfaring med at arbejde netop i dette felt. CONNECT indeholder værker, der alle udkommer for første gang på cd. Komponisterne har alle arbejdet med elektronik og særligt med live electronics og præsenterer her værker, der også indarbejder interaktiv computersoftware. Musikken udspringer af nysgerrigheden efter forbindelsen mellem det akustiske og digitale, musiker og computer, det levende og det ”gen-hørte”. Inden for dette felt mellem akustik og elektronik udspiller værkerne sig: ­guitarens sprøde klange og de musikalske associationer til Spanien og endda arabiske tone­ranker over for elektronikken, der kan strække det akustiske toneunivers langt ud i mulige fremtider og fjerne universer. Guitar og elektronik som jævnbyrdige partnere.

Den dansk-norske komponist og kunstner, Tine Surel Lange (f. 1989), arbejder med omverdenen både tematisk og som materiale. Hun er uddannet fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Sonic College, Norges Musikkhøgskole samt Lithuanian Academy of Music and Theatre. Hendes kompositioner spænder fra kammermusik med levende elektroakustik, hvor klassiske instrumenter behandles elektronisk, til lydbilleder, ambisonics, industrielle lyde, støj, grafik og video. Hun tilhører en ny generation af kunstnere og komponister, der bl.a. arbejder med 3D-lyd.

Periferi (2016) for guitar og live-elektronik er bestilt med støtte fra Statens Kunstfond og blev uropført af Jakob Bangsø i oktober 2016 i Berlin. Værket er skabt med og omkring en direkte kommunikation mellem guitaren og en computer. Konstant signalbehandling, looping og optagelser fra naturen blandet med guitarens reelle lyd styres af midi-mapping på et computertastatur, hvor guitaristen skaber de musikalske byggesten. Som følge heraf kan værket opbygges individuelt til hver opførelse. Resultatet er en komposition, hvor guitarens sprødhed bliver ”larger than life” og indtager rummet både sådan rent fysisk omkring lytteren, men i høj grad også det inderlige, indre rum, hvor man som lytter bevæges af guitarens intimitet og rækkevidde.

Andreja Andric (f. 1973) er en serbisk komponist, lydkunstner og programmør, bosat i Aarhus. Hans hovedinteresser ligger i legende udforskning af matematiske processer og tilfældighed. Han arbejder med rene forestillinger om rum, tid, farve og vibrationer, og han bruger computer-programmering som en central del af den kunstneriske formidling. Andric er aktiv inden for lydkunst, video, software-kunst og virtual reality. Han har en ph.d. i Computer Music Applications fra University of Milan, Italien. Hans computermusik-værk Spill vandt 1. pris på SONOM Sound Art festival 2017, mens hans værk Spread vandt 2. prisen ved samme festival i 2014.

I Streams (2015) bliver guitarens lyd resamplet i realtid ved hjælp af computersoftware, som er skrevet specifikt til dette værk af komponisten. I hver sats er processen, som guitarens lyd bliver udsat for, forskellig, så selvom klangmaterialet i udgangspunktet er det samme – en guitar – er hver sats forskellig, ikke bare i klangen, men i hele det musikalske udtryk. Støj, kratten, glidende toner og gyngende stemninger frembragt af de processer, der er skabt med softwaren, giver musikken en helt særlig karakter af blød klang og ru overflade på samme tid. Streams er skabt som en serie af kontrasterende satser, hvor Dance #1 og Dance #2 giver et fint og let modspil til de tre andre satsers mørke og undersøgende udtryk.

Klavs Kehlet Hansen (f. 1990) er uddannet klassisk guitarist fra Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus med videre studier i komposition hos Simon Steen-Andersen og Niels Rønsholdt i 2014. Han er prisvinder ved ”Concorso di Composizione per Chitarra G. Petrassi” 2014 i Italien og har en alsidig karriere som komponist, performer, installationskunstner, underviser og videoproducent i et stort antal musikalske og eksperimentelle sammenhænge.

Feed (2016) begynder med guitarens akkord og omgående derefter en reaktion på den akkord: et hyl, der vokser ud af den. Og sådan fortsætter det. Som om feedback, hyl, akkorder og rytmiske impulser alt sammen er reaktioner på den første, stille akkord. Guitarens ur-klang er grobunden for alle de andre vildere og mere klagende klange, der opstår. Feed er komponeret for præpareret guitar og transducer i 2016 og uropført samme år af Jakob Bangsø på PULSAR Festival i Køben­havn. Værket udforsker klangverdenen ved fænomenet feedback mellem en piezo-­mikrofon, et slide-rør påsat en håndholdt transducer samt guitarens naturlige overtoner.

Wayne Siegel (f. 1953) har skrevet musik i mange genrer, lige fra elektronisk musik til orkester­værker, fra kammermusik til en science fiction-opera. Førende internationale kunstnere, her­under Kronos Kvartetten, Singcircle, Safri Duo og Harry Sparnaay har bestilt værker fra ham. Hans musik er blevet opført i Europa, Amerika og Asien. Siegels værker falder ofte mellem genre­betegnelser, fordi de kombinerer forskellige elementer og kompositoriske teknikker, bl.a. med påvirkninger fra folkemusik, rock og minimalisme. Siden 1986 har Wayne Siegel været lærer og inspirator for flere generationer af komponister der arbejder med elektronisk musik: Først som leder af DIEM (Dansk Institut for Elektronisk Musik) og fra 2003 som professor ved Det ­Jyske Musikkonservatorium. I 2013 blev Siegel tildelt Statens Kunstfonds livsvarige hædersydelse.

I Dive (2016) bliver en signalbehandlingsteknik kaldet ”convolution” brugt til at krydse guitarens lyd med optagelser af plaskende vand, bølger ved stranden og bobler. Hver lyd, guitaristen frembringer, bliver forandret til en slags vand-guitar. Dive er oprindeligt skrevet for cello som anden sats af Three Studies for Cello and Computer, men blev siden bestilt i denne version for guitar af Jakob Bangsø og uropført i Musikhuset Aarhus i april 2016. Lyden i Dive er, som titlen antyder, nærmest som når man stikker hovedet under vand, og omverdenens lyde på en gang bliver dæmpede, mens lydene i vandet træder frem. Ved lytning af værket kan man også få en fornemmelse af, at det ikke er Kattegat, man stikker hovedet ned i, men måske Middelhavet eller det Røde Hav. Vandmasser, der bærer lyden af en arabisk oud, af kvarttoner, glidende fraseringer og udsmykkede melodier.

Kaj Duncan David (f. 1988) arbejder i grænselandet mellem lydkunst, elektronisk musik, audiovisuel performance og noteret komposition. Lys som en helt integreret musikalsk stemme spiller en central rolle i meget af hans arbejde – bl.a. i værker for soloinstrumenter og ensembler, samt i installationer og når han selv optræder. Kaj Duncan David har også lavet musik til dans og eksperimentelt musikteater, og hans arbejde bliver regelmæssigt opført på internationale festivaler for ny musik. Han har studeret lydkunst, elektronisk musik og scenisk komposition ved Goldsmiths, DIEM (Dansk Institut for Elektronisk Musik) og Hochschule für Musik i Dresden hos blandt andre Simon Steen-Andersen og Manos Tsangaris.

Om 451 (2015) skriver komponisten blandt andet: ”Dette stykke beskæftiger sig bl.a. med en intuitiv tilgang til det at lave musik. Jeg har (ydmygt) ladet mig inspirere af energien hos guitarister og improvisatorer som Derek Bailey, Fred Frith og Julia Reidy. Notationen sigter efter at give udøveren en vis rytmisk frihed i søgen efter en umiddelbar og intuitiv spillestil frem for én, hvor udøveren er bundet af en streng tidsstruktur”.

Titlen kan lede tankerne i forskellige retninger: til titlen på Bradburys berømte roman Fahrenheit 451, og til en klassisk akkordprogression, der er en fast bestanddel af al tonal musik: subdominant, dominant, tonika. Men ingen af delene vil hverken helt eller delvist forklare musikkens knitrende, levende, urolige første del, eller den afklarede og tænksomme slutning.

Jakob Bangsø og Trine Boje Mortensen

Release date: 
juni 2018
code: 
8.226597
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943659724
Track count: 
11

Credits

Recorded at DIEM (Danish Institute of Electronic Music), the Royal Academy of Music Aarhus, 2016-2017
Recorded, mixed and mastered by Sebastian Edin
Produced by Sebastian Edin and Jakob Bangsø

Guitars: Bogusław Teryks (tracks 1-6, 8-11), Manuel Bellido (track 7)

Tine Surel Lange – tinesurel.com
Andreja Andric – andrejaandric.altervista.org
Klavs Kehlet Hansen – khklavs.dk
Wayne Siegel – waynesiegel.dk
Kaj Duncan David – kajduncandavid.com

Liner notes: Jakob Bangsø and Trine Boje Mortensen
English translation: James Manley
Proofreader: Svend Ravnkilde
Photos pp. 8 & 13: © Nikolaj Lund
Design: Denise Burt, elevator-design.dk

Special thanks to DIEM (Danish Institute of Electronic Music), the Royal Academy of Music Aarhus, Peter Powell, Sebastian Edin, Jens Settergren, Klavs Kehlet Hansen, Anna Katrin Egilstrøð, Camilla Overgaard, Allan Gravgaard Madsen and Gustaf Blix.

 

With generous support of the Danish Arts Foundation, Dansk Solistforbund, DMF, Solistforeningen af 1921 and AUT (Aarhus Unge Tonekunstnere)