Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Louise Alenius udgiver korværk om isolation og indespærring

Louise Alenius udgiver korværk om isolation og indespærring

Den 24. februar udkommer et digitalt album med musikken fra forestillingen Stille Slag, et korværk baseret på tidligere indsattes beretninger fra livet bag tremmer.

Ny udgivelse
8. februar 2023

Tiden jeg mærker den. Mærker tiden. Tiden jeg mærker den. Jeg mærker den ikke”.

Stille Slag er et nyskrevet korværk af Louise Alenius, der sætter lyd på de følelser der opstår, når kroppen spærres inde og isoleres. I oktober og november 2021 kunne man opleve værket i en anmelderrost forestilling på Teater Revolver, opført af syv af Danmarks førende klassiske sangere. 

Den 24. februar udkommer et digitalt album på Dacapo Records, der præsenterer en ny version af værket, hvori de følelsestunge stemmer runger ensomt i fængselsrummet, som på indspilningen er omsat til kolde, metalliske lydflader. Pre-save albummet til din streamingtjeneste via linket her.

Tekster om fremmedgørelse, angst og vrede

Forud for værkets tilblivelse tilbragte komponist Louise Alenius, tekstforfatter Tanja Diers og instruktør Tue Biering 24 timer i en isolationscelle i Horsens Statsfængsel, for at opleve isolationen og indespærringen på egen krop, på samme vis som en method actor ville nærme sig en ny karakter, fortæller Alenius.

Efter denne oplevelse interviewede Diers en række tidligere indsatte i danske fængsler, hvilket kom til at udgøre grundlaget for teksten til Stille Slag. Teksterne undersøger bl.a. hvad der sker med kroppen, når man spærres ind og hvordan man som menneske holder fast i sig selv i isolationen.

Gennem sparsomt materiale, gentagelser og fragmenterede strukturer, fremkalder teksterne følelser af kedsomhed, fremmedgørelse, vrede og angst. Alenius' musik, i kontrast dertil, er følelsesladede med en varm tekstur og er udsmykket med ornamentik, der vækker associationer til bl.a. det 17. århundredes madrigaler.

Lydligt fængselsrum

Stille Slag blev første gange opført i en teaterversion, med a capella-kor og syv indsatte, der udførte dagligdags aktiviteter fra fængselslivet.

Med den nye indspilning af værket har Louise Alenius erstattet selve fængselsrummet fra teaterscenografien, med et anderledes musikalsk rum, ved at tilføje lag af instrumenter og samplede lyde i studiet. "Når jeg skriver musik er jeg meget bevidst om rummet", fortæller Alenius. "Hvis man fjerner rummet, er det ligesom at skære benene af. Jeg var nødt til at genskabe rummet."

I den nye studieversion portrætterer kolde, knirkende, metalliske teksturer og dybe slagtøj fængslets tomme celler og ekkorungende gange. Den auditive fængselskulisse, inspireret af de forvrængede lyde som Alenius selv hørte i sin celle i Horsens, står i skærende kontrast til menneskestemmernes varme, personlige og følelsesladede karakter.

Louise Alenius

Louise Alenius (f. 1978) er en dansk komponist, der især har markeret sig med værker, der tager livtag med svære og ofte tabubelagte emner. Til maj er Alenius aktuel med to projekter i samarbejde med hhv. Malmö Opera og Det Kongelige Teater:

I Malmö bliver Alenius' første opera, Silent Zone, genopsat med svensk cast. Operaen er et familiedrama om incest og traumer, som efter premieren i 2017 bl.a. blev nomineret til tre Reumerter, og indbragte Alenius Carl Prisen, P2 Prisen samt Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens Hæderlegat.

På Det Kongelige Teaters Gamle Scene kan man opleve repremieren på Nikolaj Hübbes radikale opdatering af balletklassikeren Napoli, hvortil Alenius har skrevet musik til hele 2. akt, hvilket blev starten på et langt samarbejde med Det Kongelige Teater.

  • Louise Alenius

    Stille slag

randomness