Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Første komplette indspilning af Hornemans fabelagtige opera 'Aladdin' udkommer nu

Michael Schønwandt & DR Symfoniorkestret (foto: Nicholas Koch Futtrup)

Første komplette indspilning af Hornemans fabelagtige opera 'Aladdin' udkommer nu

Aladdin er en hjørnesten i dansk musikhistorie, et smertensbarn og C.F.E. Hornemans livsværk. Den 6. maj udkommer den første komplette indspilning i en CD-boks og fra 15. april kan operaen høres på streaming.

Ny udgivelse
6. april 2022

Aladdin har levet en tilværelse i modvind, på trods af dens store musikalske kvaliteter og status som C.F.E. Hornemans hovedværk.

Nu er operaen for først gang blevet indspillet i sin helhed af DR Symfoniorkestret, DR Koncertkoret, dirigent Michael Schønwandt og solisterne Bror Magnus Tødenes, Dénise Beck og Johan Reuter i de tre centrale roller.

Operaen udkommer i en boks med 3 CD'er den 6. maj og allerede fra 15. april kan Aladdin høres på streamingtjenesterne her.

Et livsværk i modvind

Aladdin er både C.F.E. Hornemans livsværk og smertensbarn. Han arbejdede på partituret i næsten 40 år, uanset hvor meget modgang han havde. 

Operaen blev udvalgt til at blive opført ved en festforestilling i anledning af Christian 9.s 25-års regeringsjubilæum i 1888. Beslutningen faldt seks uger før fejringen skulle finde sted, på trods af at nodematerialet ikke var klar – en hasarderet beslutning, der bl.a. medførte at partituret blev forkortet i sidste øjeblik og at bølgerne gik så højt, at Horneman blev forbudt adgang til prøverne.

I 1902 fik Horneman genoprejsning med en ny opsætning af operaen, som blev en overvældende succes. På trods af 18 udsolgte opførelser er operaen ikke siden blevet vist på Det Kongelige Teater. Noderne blev lagt væk og da man påbegyndte restaureringen forud for den nyreviderede udgave fra 2020, var de i så dårlig stand at de smuldrede ved berøring. 

'Hvorfor kender vi ikke det?'

Ouverturen til Aladdin er den eneste del af operaen, som har været på repertoiret i de danske koncertsale frem til i dag. "Jeg har været begejstret fra dag ét, da jeg lukkede partituret op, fordi ouverturen er fantastisk – men resten af musikken er også fantastisk!", fortæller dirigent Michael Schønwandt.

"Både med orkestret og sangerne har jeg kunnet mærke en begejstring, et engagement og en nysgerrighed overfor denne her musik, som siger 'jamen hvorfor kender vi ikke det her?"'.

Frodige harmonier og farverig orkestrering

Aladdin er udstyret med tidens frodige harmonier, elegante, letflydende melodier, og det lykkes Horneman med uhyre sikker hånd at tilføje ny glans til det ældgamle eventyr om Aladdin.

I operaen udfolder Horneman sit talent for instrumentation i en velklingende, fantasifuld orkestersats, samt de meget krævende vokalpartier til de tre centrale skikkelser Aladdin, Noureddin og Gulnare. Også koret er tildelt en fremtrædende rolle og optræder både som alfer og gnomer, som usynlige ånder og som det persiske folk i Isfahan.

Selvom operaens tema lægger op til en østerlandsk kolorit, er Horneman dog ganske behersket med dette virkemiddel. Kun lejlighedsvis farves orkestersatsen af orientalsk inspirerede klange

En hjørnesten i dansk musikhistorie

Aladdin har ikke tidligere været indspillet i sin helhed. Nu udkommer operaen i en studieproduktion, indspillet af DR Symfoniorkestret, DR Koncertkoret og et stjernehold af sangere.

"Jeg tror virkelig på denne her optagelse", siger dirigent Michael Schønwandt. "Jeg tror virkelig på, at det er et værk, som er en hjørnesten i dansk musikhistorie".

Herunder kan du desuden høre mere om operaen og tilblivelsen af indspilningen i to interviewvideoer med hhv. sopran Dénise Beck og dirigent Michael Schønwandt.

  • C.F.E. Horneman

    Aladdin