En mørk understrøm truer på nyt album med Langgaards kammermusik
Fredag d. 13 august udkommer albummet Music of the Abyss, som præsenterer kammerværker af Rued Langgaard og tegner et portræt af en ung komponist i dyb splittelse.
Rued Langgaard (1893-1952) var splittet som menneske og komponist, og en outsider i dansk musikliv med sit senromantiske musikalske sprog og religiøse forestillinger. Splittelsen opleves i ekstrem grad på albummet Music of the Abyss, som præsenterer kammermusik for blæsere, strygere og vokal fra 1913-1924, indspillet af Esbjerg Ensemble og sopran Signe Asmussen.
Fra ungdommelig idyl til personlig krise
Langgaards verdensbillede ændredes radikalt i ungdomsårene. I albummets to tidligste værker, Augustinusiana. En musikalsk spøg og Scherzo over motiverne C A og "Ach, du lieber Augustin", befinder vi os stadig i ungdommens trygge idyl, og Septet for blæsere er præget af et klassisk og tilbageskuende tonesprog, med indslag af dansk folketone.
I det senere værk Lenaustemninger for vokal og strygekvartet fornemmes en mørk understrøm, som et vidne om Langgaards personlige krise og eksistentielle kampe, indvarslet af Langgaards far (og vigtigste støtte), Siegfried Langgaards død. Komponisten begiver sig nu ind i en magisk drømmeverden og en religiøs sfære, som også opleves i I blomstringstiden, ligeledes for vokal og strygekvartet.
Musikalske dommedagsvisioner
På albummet præsenteres værket Afgrundsmusik i førsteindspilningen af Allan Gravgaard Madsens transskription for ensemble. Værket er oprindeligt komponeret for soloklaver i 1920'erne, hvor Langgaard samtidig er dybt optaget af dommedagsoperaen Antikrist og idéer om ondskaben i menneskets egocentri og storhedsvanvid.
Gravgaard Madsens transskription tilfører nye dimensioner til værkets indre spændinger, indsmigrende karakter og gotisk gysende fornemmelser. I mødet mellem de to komponister kulminerer det moderne menneskes destruktive kræfter i et vanvidsridt mod afgrundsdybet.