Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Selected Songs

Poul Schierbeck

Selected Songs

Dénise Beck, Clemens Hund-Göschel

Sangproduktionen udgør utvivlsomt den største og vigtigste del af Poul Schierbecks værker. På Selected Songs præsenteres en mangfoldig samling af disse sange, der regnes blandt hans generations rigeste, både i omfang og kvalitet. Sangene, både de kendte og de mindre kendte, tilhører stilistisk forskellige perioder af Schierbecks liv, men vidner alle om hans fremragende evne til at sætte musik til poesi.

 

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.24 / $10.83 / £8
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.58 / $12.4 / £9.16
    Køb
Dénise Beck © Neda Navaee
Total runtime: 
66 min.
Forunderlige dybder

Af Christine Canals-Frau

Poul Julius Ouscher Schierbeck blev født den 8. juni 1888 i en københavnsk familie, som nærede stor interesse for teater og musik. Faderen var læge og medlem af Studenter-Sangforeningen, og begge forældre spillede forskellige instrumenter. Poul lærte derfor tidligt at spille klaver og mandolin; senere sang han også i samme kor som sin far.

Som 19-årig begyndte han at komponere et par værker for mandskor samtidig med, at han fik privat undervisning hos Carl Nielsen og Thomas Laub (komposition), Paul Hellmuth (orgel), Henrik Knudsen (klaver) og senere amerikanske Frank van der Stucken (direktion).

I de følgende år kom der en del melodier i hans kompositionskatalog, de fleste for sang og klaver over tekster fra Thor Langes Fjerne melodier , men også flere klaverværker. Som elev af Carl Nielsen bidrog han til Johan Borups sangbog i 1916 med ”Du kære, blide danske bæk” samt fire andre melodier. Året før havde han debuteret som komponist ved en præsentationskoncert den 1. november i Odd Fellow Palæet.


Poul Schierbeck ca. 1919, Det Kongelige Bibliotek

I 1916 fik han stillingen som organist i Skovshoved Kirke, hvor han skulle fortsætte helt til sin død. Der mødte han den unge sopran Sylvia Larsen. Efterhånden forelskede de sig i hinanden, og de blev gift i sommeren 1919. Der kom aldrig nogen børn af dette ægteskab, men sammen gav de mange koncerter, hvor han akkompagnerede hende på klaveret. Samme år modtog han Det Anckerske Legat, som forpligtede ham til et ophold i udlandet. Ægteparret Schierbeck rejste derfor til Italien i marts 1920. I Rom mødte de forfatterne Johannes Jørgensen, Peter Schindler og L.C. Nielsen; i Schierbecks værkkatalog findes flere sange komponeret over digte af de sidste to. Poul og Sylvias næste rejse førte dem til Paris i 1923. Der dyrkede Poul sit venskab med komponisten Albert Roussel, hvis operaballet Padmâvatî  blev en stor kilde til inspiration. Præferencen for fransk musik, i modsætning til den tyske, skulle vare resten af hans liv.

I disse år komponerede Poul Schierbeck ikke kun mange sange, men også en symfoni, nogle kantater, marionetmusik, og lidt senere sin opera Fête galante , som fik premiere i 1931 på Det Kongelige Teater med Sylvia Schierbeck i hovedrollen. 1931 var også året, hvor Schierbeck begyndte at undervise på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i instrumentation og komposition. Blandt hans mest kendte elever kan nævnes Jørgen Jersild, Leif Kayser og Jan Maegaard. Ved siden af underviste han også privat og på Folkemusikskolen i Hellerup.

Sangproduktionen er den største og vigtigste del af Schierbecks kompositioner. Musik for sangstemme og værker med sang eller kor repræsenterer omkring 80 procent af hans produktion og spænder over hele hans komponistkarriere. I de sidste år komponerede han mange kantater, som oftest var bestillingsværker. Hertil kom et par orkesterværker, hørespil, kammermusik og orgelforspil. I løbet af 1940'erne indtog filmmusik også en plads i hans kompositoriske virke, ikke mindst musikken til Carl Th. Dreyers Vredens dag (1943).

Sidst i 1948 blev Poul Schierbeck alvorligt syg af kræft i luftrøret. Han døde i København den 9. februar 1949, 60 år gammel.

***

Denne udgivelse bringer et bredt udsnit af Poul Schierbecks sangproduktion. Både sangtekster og musik viser forskellige udtryk og stemninger, som stilistisk hører til forskellige perioder af Schierbecks liv, men som alle vidner om komponistens fremragende evne til at fortolke tekster i musik.

Fra Langes Fjerne melodier, hvis tekster var gendigtninger af især slaviske folkeviser, findes fem sange på denne udgivelse: ”Du, min guldfisk”, ”Blomsterbrud” og ”Træt”, udgivet hos Wilhelm Hansen i 1912, samt ”I veninder, lyt!” og ”Legende fra Volga”.

”Du, min guldfisk” begynder med en melodi i dur, som skifter til mol hvor bejleren afvises af sin ungdomsbrud for igen at slutte i dur. Klaveret skifter mellem selvstændigt akkompagnement og at spille melodien sammen med sangstemmen. ”Blomsterbrud” er i en lys dur-toneart med en smuk melodi, først i forspillet ved klaveret, dernæst i sangstemmen. I ”Træt” udtrykkes sorgen gennem mol-tonearten via et blidt sangtema med ens rytme og enkle melodiske elementer. Til gengæld har ”I veninder, lyt!” og ”Legende fra Volga” en betydeligt mere dramatisk karakter og en længde, som står i kontrast til de andre sange.

”Vårbud” har tekst af Carl Christian Jessen, som var læge, professor og sanger i Studenter-Sangforeningen. Ved korets koncerter sang han ofte solopartier sammen med sin nære ven, Pouls far, som havde en smuk stemme. Desuden var Jessen huspoet for koret. Flere af hans digte blev sat i musik af Poul Schierbeck.

Teksterne i Den kinesiske fløjte er Eugen Franks danske oversættelse af gamle kinesiske digte, nogle fra Tang-dynastiet (ca. 600-900), andre senere. Denne sangcyklus står som et af de bedste værker af Schierbeck. Både sangstemmen og klaverakkompagnementet udtrykker og illustrerer på raffineret måde digtene, for eksempel i ”Vårregnen”, hvor klaveret forestiller den silende regn, eller den stille, strømmende flod i ”Sang på floden”. I ”De tre prinsesser” udtrykker sangstemmen deres fantasiverden med en børnesanglignende melodi og i ”Den trofaste hustru” kvindens svære følelser.

Efter 1924 bliver næsten alle Schierbecks sange strofiske, sandsynligvis som et resultat af tidens fokus på den enkle, folkelige sang. ”Du kære, blide danske bæk”, ”Det er i dag et vejr”, ”I Danmark er jeg født” og ”Stæren” er strofiske og tonale, de har ret nemme og behagelige melodier. Melodien til ”Det er i dag et vejr” er en af dem, der blev benyttet i Carl Th. Dreyers film Ordet (1955).

”I Danmark er jeg født” er komponeret som en erstatning for Henrik Rungs melodi. Her anvender Schierbeck Carl Nielsens og Thomas Laubs principper: sangbar melodi med små intervaller og ensartede nodeværdier. Og i denne sang lægger han også melodien i klaverstemmen, som herefter bliver hans oftest anvendte princip.

”En dæmpet strofe” (fra Studenter-Sangforeningens ruskantate, med musik af flere komponister) er det sidste værk, Poul Schierbeck nåede at komponere, inden han blev alvorligt syg.

Efter uropførelsen af kantaten den 9. december 1948 sang barytonen Thorkel Riisager (bror til komponisten Knudåge Riisager) ”En dæmpet strofe” næsten hvert år til og med 1976.

”Nocturne” er komponeret over Peter Schindlers digt ”Skumringsbøn”. Akkompagnementet for klaver eller orgel passer fint til digtets religiøse stemning, som også illustreres ved at salmen ”Fra himlen højt kom budskab her” forekommer i instrumentledsagelsen og senere i sangstemmen.

”Nævner min tanke” hører til blandt Schierbecks tidligste værker. Den er baseret på melodiske elementer, som fint udtrykker den drømmende tanke og følelsen af tab, sorg og mørke.

På dette album findes to sange af Schierbeck over digte af Hugo Marx-Nielsen: ”Jeg drømte” og ”Majalil”. Harmonisk set kan ”Jeg drømte” betragtes som en af de mest modernistiske i Schierbecks sangproduktion. I hver takt spiller klaveret en kort klagemelodi bestående af tre samklange afsluttet af en dyb kvint i en regelmæssig rytme bestående af fjerdedele. Sangstemmen bruger en anderledes, også gentaget rytme, og sammen med det langsomme tempo bidrager disse elementer til at udtrykke både drømmen og sorgen. Det oprindelige digt til ”Majalil” hed ”Kom elskede”. Sangen er strofisk med en charmerende melodi i sangstemmen.

”Hafiz’ grav” findes både med dansk og fransk tekst. Den franske version blev med succes opført ved en dansk koncert i Paris i 1923 og udgivet i Frankrig året efter. Sangen er gennemkomponeret og veksler mellem det delikate og det dramatiske.

”Herremanden” og ”Visen om hvordan det gik hr. T.” er fra Nye satiriske viser . Begge disse strofiske sange har sjove melodier og et akkompagnement, som gør brug af en let, hoppende staccato-rytme.

Den danske tekst, som er gendigtet på fransk af Paul Verrier under titlen ”Chant de Viking”, er N.F.S Grundtvigs Bjarkemål. Den begynder med gentagede akkorder i klaveret og en lille fanfare med hanegalets rytme som illustration af “hanens gal kalder på jer!” Sangstemmen lyder hele vejen igennem som det kald, den er: “Vågn op, helte! Vågn op, danskere!” støttet af et stærkt, energisk akkompagnement. Værket findes også i en senere version for sang og orkester.

Release date: 
april 2024
Cat. No.: 
8.226682
FormatID: 
Digital album
Barcode: 
636943668221
Track count: 
23

Credits

Recorded at Meistersaal am Potsdamer Platz, Kultur-Kirche Nikodemus and Greve Studio, Berlin, March–April 2021

Recording producer and engineer: Daniel Weingarten
Editing, mixing and mastering: Daniel Weingarten

℗ & © 2024 Dacapo Records, Copenhagen

Intriguing Depths by Christine Canals-Frau

Publishers:
Edition·S, www.edition-s.dk (track 2, 12–16, 18, 19, 21, 23)
Edition Wilhelm Hansen, www.wisemusicclassical.com (track 1, 3, 4–7, 8, 10, 17)
Engstrøm og Sødring (track 9, 11, 20, 22)

Dénise Beck wishes to dedicate the recording of ‘Chant de Viking’ to Her Majesty Queen Margrethe II.

With support from Dansk Solistforbund, Solistforeningen af 1921 and NEUSTART KULTUR (Die Beauftragten der Bundesregierung für Kultur und Medien)