Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

»Händel Variationer bliver til Ruders Variationer«

Poul Ruders © Lars Skaaning

»Händel Variationer bliver til Ruders Variationer«

90 variationer over de samme otte takter og en bratschkoncert bygget op af minimorfoser! 
I dag udkommer den danske komponist Poul Ruders' Bratschkoncert og Händel Variationer – to værker, der hver især giver indblik i komponistens metodiske arbejde med musikken. Værkerne er indspillet af Aarhus Symfoniorkester og den norske bratschist Lars Anders Tomter.

Interview
12. januar 2018

Poul Ruders (f. 1949) er en af de mest spillede nulevende danske komponister både i Danmark og udland, og på Dacapos helt nye udgivelse med Aarhus Symfoniorkester og Lars Anders Tomter, kan man høre to af komponistens store værker Bratschkoncerten og Händel Variationerne.

»En musik, der tager sig god tid«

Albummets første værk, Bratschkoncerten, er skrevet i 1993-94, men har aldrig tidligere været indspillet. Værket er skrevet med en teknik, som Ruders kalder ‘minimorfose’ – en idé som opstod i arbejdet med bratschkoncerten, og som består i minimalistiske forandringer. Værket er således bygget op fra bratschens melodiske linje, som kommer først i værket, og herfra udvikles uafhængige, samtidige lag, som anvender augmentation og diminution (forlængelse eller forkortelse af de rytmiske mønstre).

Musikken har en næsten senromantisk, ekspressiv stil og spilles med righoldigt og mangefacetteret udtryk af den norske bratschvirtuos Lars Anders Tomter.

Ruders selv beskriver Bratschkoncerten som en hyldest til inderlighed, tålmodighed og skønhed, og selvom det er næsten 25 år siden, det blev skrevet, så understreger han, at der »stadig er brug for en musik, der tager sig god tid, udvikler sig med stor tålmod.«

– og fortsætter:
»...hvad man umiddelbart ikke synes er tilfældet med Händel Variationerne, som jo er et overflødighedshorn af skiftende stemninger og farver med de næsten filmiske ‘lyd-klip’. Og dog: i anden del af værket – efter generalpausen – er roen genoprettet og værket ebber ud i en næsten trancelignende slutspil.«

90 variationer over otte takter

Händel Variationerne er komponeret i 2009 til Aarhus Symfoniorkesters 75-års jubilæum det følgende år. Her har Poul Ruders komponeret ikke færre end 90 variationer over otte takter fra Händels Water Music. De korte variationer vokser sammen til et symfonisk hele, hvor de orkestrale farver veksler konstant. Temaet, som Ruders varierer, er den korte bourrée fra Händels Water Music – eller for at være mere præcis: det er de første otte takter af bourréen.

Om arbejdet med Händel Variationerne fortæller Ruders: 
»Der sker det, at den originale melodi, altså Händels otte takter (som har rumsteret i baghovedet på mig i årevis som et oplagt variationsemne), lad os kalde det ‘ur-portrættet’, langsomt bliver trukket i både ører og næse, det kendte ansigt vrides fuldstændig af led, gradvist og ubønhørligt, indtil det er uigenkaldeligt forsvundet, men bliver så genfødt, genopstår i en anden form: mit portræt. Händel Variationer bliver til Ruders Variationer. Jeg varierer nu ‘mig selv’ indtil den bitre ende. – Mission accomplished..

  • Poul Ruders

    Bratschkoncert; Händel-variationer

  • Poul Ruders

    Selma Jezková (Dancer in the Dark)

  • Poul Ruders

    Four Dances

randomness