EMP 12
EMP 12
Else Marie Pades Syv billedsange om Teresa af Avila (1980-81) er et af hendes sidste større værker før en lang pause i komponistgerningen. Med elektroniske klanglandskaber og en oplæst tekst skildres scener fra nonnen Teresa de Cepedas liv. Værket er tænkt til kirkerum og forener Pades religiøse søgen med hendes særlige sans for lyd, ritual og vision.
World premiere recording

Teresa af Avila
Af Jonas Olesen
Syv billedsange om Teresa af Avila (1980-81) er et af Else Marie Pades sidste større værker, inden hun gik ind i en mangeårig pause fra sin musikalske praksis. Værket er religiøst og handler om den spanske nonne Teresa de Cepeda (1515-1610) og er beregnet til “mimisk sceneudførelse” i et kirkerum.
På tidspunktet for værkets tilblivelse boede Pade i et katolsk kollektiv i Nordsjælland, hvor hun var flyttet til efter et personligt sammenbrud i midten af 1970’erne, der kom som en efterreaktion på hendes oplevelser under Anden Verdenskrig samt som følge af en stigende religiøsitet. Syv billedsange om Teresa af Avila kan ses som en slags kulmination på Pades udforskning af religiøse temaer, en tendens, man også kan spore i andre af hendes værker i årene forinden. Blandt disse kan nævnes Klangfarver fra EMS (1970-71) og den senere udvidelse, Maria (1969-70, revideret 1972-80), der begge kredser om Jomfru Marias liv.
Syv billedsange om Teresa af Avila er bygget op som syv “billeder”, der beskriver scener fra Teresas liv og er underbygget af elektroniske lyde. En mandlig oplæser reciterer teksten henover, så værket i højere grad fremstår som en lydfortælling end som et musikalsk værk. De elektroniske lyde skal ifølge Pade illustrere de “sjælelige strømninger i sangene” og er en blanding af abstrakte klange i form af dystre sinustonesammensætninger med rumklang og helt konkrete lydeffekter, der understøtter handlingen. De abstrakte klange synes at være genanvendt materiale fra Maria.
Den mandlige oplæser har en ubestemmelig udenlandsk accent og reciterer i en nærmest messende stil, der for- stærker det religiøse tema i værket. Syv billedsange om Teresa af Avila er så vidt vides aldrig blevet opført. Pade har dog beskrevet de sceniske elementer som “tableauagtige opstillinger” med personer fra handlingen, hvor kun ganske få rekvisitter som sværd, rosenkranse og kviste anvendes. De medvirkende skal være klædt helt i hvidt og belyses af farvet lys, der skifter i de forskellige scener. Pade beskriver lyset som “farveklange”, der understøtter de lydlige klangfarver.
Noter
Ifølge Ingeborg Okkels’ artikel Else Marie Pade, Jomfru Maria og de store mysterier (Seismograf, 16. december 2022) bygger teksten til Seven Picture Songs about Teresa of Avila på en næsten kronologisk beretning om Teresas liv, hentet fra René Fülöp-Millers kapitel i Saints that Moved the World (1940). Pade tilføjede desuden egne tekstlige elementer.
For yderligere information, se også Inge Bruland: Om Teresa af Avila og lidt om Else Marie Pades Seven Picture Songs for her (Kvinder i Musik, årbog 2004).
