Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

EMP 12

Else Marie Pade

EMP 12

Else Marie Pade, Anton Dekkers

Else Marie Pades Syv billedsange om Teresa af Avila (1980-81) er et af hendes sidste større værker før en lang pause i komponistgerningen. Med elektroniske klanglandskaber og en oplæst tekst skildres scener fra nonnen Teresa de Cepedas liv. Værket er tænkt til kirkerum og forener Pades religiøse søgen med hendes særlige sans for lyd, ritual og vision.

World premiere recording

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.24 / $10.68 / £8.15
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.58 / $12.22 / £9.33
    Køb
Else Marie Pade © Lisbeth Damgaard
Total runtime: 
67 min.
Teresa af Avila

Af Jonas Olesen

Syv billedsange om Teresa af Avila (1980-81) er et af Else Marie Pades sidste større værker, inden hun gik ind i en mangeårig pause fra sin musikalske praksis. Værket er religiøst og handler om den spanske nonne Teresa de Cepeda (1515-1610) og er beregnet til “mimisk sceneudførelse” i et kirkerum.

På tidspunktet for værkets tilblivelse boede Pade i et katolsk kollektiv i Nordsjælland, hvor hun var flyttet til efter et personligt sammenbrud i midten af 1970’erne, der kom som en efterreaktion på hendes oplevelser under Anden Verdenskrig samt som følge af en stigende religiøsitet. Syv billedsange om Teresa af Avila kan ses som en slags kulmination på Pades udforskning af religiøse temaer, en tendens, man også kan spore i andre af hendes værker i årene forinden. Blandt disse kan nævnes Klangfarver fra EMS (1970-71) og den senere udvidelse, Maria (1969-70, revideret 1972-80), der begge kredser om Jomfru Marias liv.

Syv billedsange om Teresa af Avila er bygget op som syv “billeder”, der beskriver scener fra Teresas liv og er underbygget af elektroniske lyde. En mandlig oplæser reciterer teksten henover, så værket i højere grad fremstår som en lydfortælling end som et musikalsk værk. De elektroniske lyde skal ifølge Pade illustrere de “sjælelige strømninger i sangene” og er en blanding af abstrakte klange i form af dystre sinustonesammensætninger med rumklang og helt konkrete lydeffekter, der understøtter handlingen. De abstrakte klange synes at være genanvendt materiale fra Maria.

Den mandlige oplæser har en ubestemmelig udenlandsk accent og reciterer i en nærmest messende stil, der for- stærker det religiøse tema i værket. Syv billedsange om Teresa af Avila er så vidt vides aldrig blevet opført. Pade har dog beskrevet de sceniske elementer som “tableauagtige opstillinger” med personer fra handlingen, hvor kun ganske få rekvisitter som sværd, rosenkranse og kviste anvendes. De medvirkende skal være klædt helt i hvidt og belyses af farvet lys, der skifter i de forskellige scener. Pade beskriver lyset som “farveklange”, der understøtter de lydlige klangfarver.


Noter
Ifølge Ingeborg Okkels’ artikel Else Marie Pade, Jomfru Maria og de store mysterier (Seismograf, 16. december 2022) bygger teksten til Seven Picture Songs about Teresa of Avila på en næsten kronologisk beretning om Teresas liv, hentet fra René Fülöp-Millers kapitel i Saints that Moved the World (1940). Pade tilføjede desuden egne tekstlige elementer.

For yderligere information, se også Inge Bruland: Om Teresa af Avila og lidt om Else Marie Pades Seven Picture Songs for her (Kvinder i Musik, årbog 2004).

Release date: 
oktober 2025
Cat. No.: 
DAC-DA2061
FormatID: 
Digital album
Barcode: 
636943206119
Track count: 
1

Credits

Michael Alvang, Sr. Paula, O.S.B. Monica Kallan, Knud Kallan, prepared piano

℗ & © 2025 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes by Jonas Olesen
Proofreaders: Hayden Jones, Jens Fink-Jensen
Design: Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

All sheet music, scores and sketches © Edition·S, www.edition-s.dk

With support from Augustinus Fonden, A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Koda Kultur, Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jorcks Fond and Sonning Fonden