English English    Amerikanske dollars (skift)
Dacapo Forsiden
Dacapo - Danmarks Nationale Musikantologi
e-maerket

Hakon Børresen

Den Kongelige Gæst


Guido Paevatalu, baryton
Stig Fogh Andersen, tenor
Edith Guillaume, mezzo soprano
Tina Kiberg, sopran
Lise-Lotte Nielsen, sopran
Odense Symfoniorkester
Tamás Vetö, dirigent

Hakon Børresen, komponist

Om:
Hvem kender Den Kongelige Gæst? I dag er den gådefulde herre fremmed for de fleste. Og så er han endda hovedpersonen i en af Det Kongelige Teaters største danske publikums-succeser nogensinde. Hakon Børresens lille opera fra 1919 udfolder sig på baggrund af Henrik Pontoppidans novelle Den Kongelige Gæst - med undertitlen Hymne til Eros. Den charmerende fabel om, hvordan kunst og kærlighed kan forvandle mennesker og forandre deres liv, blev så populær i Børresens velklingende version, at operaen med det handy omfang hurtigt blev en af de hyppigst opførte i teatrets historie. Hovedpersonerne i Den Kongelige Gæst er et ægtepar, som i deres stillestående borgerhjem får besøg af en mystisk, overstrømmende gæst. Med sit budskab om livsglæde og kærlighed puster han nyt liv i ægteparret, han besøger. Men uroen og de stærke følelser, som den kongelige gæst vækker i sit værtspar er et tveægget sværd… Det er næsten 50 år siden, at Den Kongelige Gæst forsvandt ud af Det Kongelige Teaters repertoire. Nu udkommer Børresens lille mesterværk i en funklende ny cd-indspilning med Tina Kiberg, Stig Fogh Andersen som ægteparret og Guido Paevatalu som den besjælende gæst. Det er anden cd i Odense Symfoniorkesters lille serie med danske operaer, som fik en flyvende start i 2004 med den voldsomt anmelderroste Belisa af Poul Rovsing-Olsen.

Køb CD

  $21.30
Download album (MP3)   $9.80
Vælg download-format:
læs om formaterne

Trackliste:

Priser vist i Amerikanske dollars
Den kongelige Gæst (The Royal Guest)
Opera based on a short story by Henrik Pontoppidan (1857-1943)
1

Forspil

6:55 Play $2.10
2

Scene 1: 'Skynd dig nu, Ane!' (Hurry up now, Ane!) - (Emmy, Ane, Høyer)

8:59 Play $2.10
3

Scene 2: 'Der er nok bud efter dig' (Someone must want you!) (Emmy, Høyer, Servant Girl, The Guest)

20:53 Play $4.90
4

Scene 3: 'Hvad skal vi dog gøre?' (What are we to do?) (Emmy, Høyer, Ane)

5:06 Play $2.10
5

Scene 4: 'Vi er alene!' (We are alone!) (The Guest, Ane, Emmy, Høyer)

7:11 Play $2.10
6

Scene 5: 'Ser De min kuffert der?' (Do you see my suitcase there?) (The Guest, Høyer, Emmy)

20:07 Play $4.90
7

Scene 6: 'Sluk dog de lys!' (Do put out those candles!) (Høyer, Emmy, Ane)

8:54 Play $2.10
8

Ending: 'Der kør' han, den djævel!' (Off'e goes, the devil!) (Ane)

1:13 Play $1.40
Total spilletid  79 minutes

Andre anbefalinger

Børresen, Emborg, Heise, Fabricius, L.Glass, L. Nielsen
Hakon Børresen
Børresen, Glass, Henriques
Hakon Børresen

Hakon Børresen (1876-1954)

Hakon Børresen blev en af de sidste danske romantikere. Han fik sit gennembrud som ung mand omkring år 1900 og holdt hele livet fast ved sin ungdoms indstilling til kunst og musik. Han levede til 1954 og overlevede næsten alle ligesindede danske kolleger.

I løbet af sin karriere skrev Børresen ikke så forfærdigelig megen musik. Ud over to operaer er hovedværkerne de tre symfonier (1901, 1907, 1926), en violinkoncert (1904, senere opført af Arthur Nikisch, tidens største dirigent), nogle glimrende kammerværker (bl.a. en sekstet og to kvartetter) og forskellig ballet- og scenemusik. Nogle af hans romancer opnåede stor popularitet i samtiden, men det blev operaen Den kongelige gæst fra 1919, der mere end noget andet værk lod ham træde i karakter.

Børresen var født i København i 1876. Farfaderen var norsk, og København var sidst i 1800-tallet stadigvæk storbyen, nordmænd søgte til for at gøre karriere. Den førende nordmand i København var på Børresens tid komponisten og dirigenten Johan Svendsen, som fra 1883 til sin død i 1911 var kapelmester for Det Kgl. Kapel. Han tog ikke elever, men som 19-årig opsøgte Børresen ham alligevel for at få råd om, hvorvidt hans talent rakte til en karriere inden for musikken. Med sit medbragte opus 1, det nationalromantiske orkesterstykke Tor kører til Jotunheim, tændte han øjensynligt et håb hos den barnløse Svendsen om en efterfølger. Svendsen var selv kørt fast i sin komponistkarriere og tog Børresen som sin elev. De fik nærmest et far-søn forhold, og Svendsen forblev Børresens forbillede resten af livet.

Selv om Hakon Børresen var 11 år yngre end sin skelsættende kollega Carl Nielsen, var han mere konservativ og beundrede ud over sin lærer ældre navne som Gade, Grieg, Lange-Müller – og Wagner. Børresens trofasthed over for den gamle verden var så stor, at han hellere ville stoppe med at komponere end give efter for tidens musikalske udvikling. Fra midten af 1920’erne skrev han kun ca. ét stykke om året, og efter 1940 stort set ingenting. Til gengæld havde han stor indflydelse på musiklivet. Han var en magtfuld og autoritær formand for de danske komponister i Dansk Tonekunstnerforening og fungerede som en slags uofficiel regeringskonsulent i musikalske spørgsmål. Senere blev han formand for Statens Musikråd og var organisatorisk set landets ledende komponist. En uskøn, men tiltrængt paladsrevolution i Dansk Tonekunstnerforening i 1948 blev hans bratte og triste afsked med det danske musikliv.

Den aristokratiske Hakon Børresen havde en stor lejlighed i hjertet af København og omgikkes kongefamilien. Somrene tilbragte han i Skagen, hvor skandinaviske kunstnere allerede i Børresens barndom havde dannet en koloni. Også livet på Skagen holdt Børresen fast ved som ramme for en kunstners tilværelse. Ved sin død i 1954 var han en anakronisme, dog med sin værdighed, venlighed og store pondus i behold.

 

Den kongelige gæst

Den kongelige gæst er en lille fabel om, hvordan kunst og kærlighed kan forvandle mennesker og forandre deres liv. Hovedpersonerne er et ægtepar, som i deres stillestående hjem får besøg af en mystisk, overstrømmende gæst. Med sit budskab om livsglæde og kærlighed puster han nyt liv i ægteparret, han besøger.

Operaen er bygget på en novelle fra 1908 af den store danske forfatter og Nobelprismodtager Henrik Pontoppidan (1857-1943). Pudsigt nok inkluderer historien også en anden stor forfatter, Holger Drachmann (1846-1908). Den omstændighed kræver en forklaring, og den kom komponisten selv med, da operaen i 1942 blev opført for 50. gang på Det Kgl. Teater. I et interview fortalte han historien bag operaens tilblivelse:

“Sammen med Henrik Pontoppidan havde jeg deltaget i Holger Drachmanns begravelse på Skagen, og bagefter sagde Pontoppidan til mig: “Kender De ikke den lille novelle, som jeg har skrevet i et tidsskrift, og som hedder “Den kongelige gæst”? Den vil egne sig til musikalsk behandling, tror jeg, og det skal ikke være nogen hemmelighed, at gæsten, jeg har tænkt på, er Drachmann, hans renæssanceskikkelse og hans pragtfulde poesi og skønhed, der er blevet hvermands eje. Han er sandelig blevet en kongelig gæst i alle danske hjem!”

Børresen fandt oplægget “et smukt motiv til musikalsk behandling, særlig inspirerende, når man havde været under indflydelse af Drachmanns personlighed i festligt kunstnerlag, eller måske allermest i en snæver vennekreds (...) I alle hjem, hvor Drachmann førte kunsten og poesien ind, blev livet rigere at leve, men også mere uroligt”.

Hvor Pontoppidan var realisten, tænkeren og sjæle-kenderen, var Drachmann overskudsmennesket, multitalentet, elskeren. Holger Drachmanns produktion var meget stor og alsidig, med alt fra folkelige musikforestillinger til digte, romaner og dramaer. Han var sågar en dygtig maler. Kendt for offentligheden var hans store armbevægelser, hans skæg og hatte og hans selviscenesættelse som erotiker med mange elskerinder.

I årtierne efter hans død blev hans samlede værker på mange tusinde sider udgivet i store oplag. Siden har bedømmelsen af hans virksomhed været for nedadgående, men ser man på hans udbredelse omkring århundredskiftet, er han en af periodens mest markante repræsentanter. Bl.a. Heise, Horneman, Grieg, Carl Nielsen og Lange-Müller satte hans tekster i musik.

Under 1. verdenskrig var Børresen i gang med at skrive sin første opera, Kaddara, der udspiller sig på Grønland. Børresen rejste endda til Grønland for at studere grønlandsk folkeliv og sang, og operaen endte med at blive en stor og udstyrsrig affære. Da den var færdig, fik Børresen den noget sælsomme besked, at Det Kgl. Teater gerne ville opføre Kaddara, men at man pga. krigen ikke havde kulreserver nok til sådan et udstyrsstykke. “Kan De ikke i stedet skrive en lille, kort opera, som vi kan spille sammen med et par balletter? De italienske operaer Bajadser og Cavalleria rusticana, som vi bruger hertil, hænger os snart ud ad halsen,” sagde teatrets leder Johannes Nielsen.

“Så kom jeg i tanker om Den kongelige gæst og spurgte Pontoppidan, om han ville skrive librettoen, men det kunne han ikke,” fortæller Børresen. “En opera-tekst,” sagde Pontoppidan, “det er vist noget med Hjerte og Smerte – næh, det duer jeg ikke til.” Ad omveje endte Børresen hos den alsidige forfatter og journalist Svend Leopold (1874-1942). “Han kom op til mig på Skagen, hvor han skrev sin fortræffelige tekst på mindre end 14 dage, og jeg ved, at Pontoppidan var yderst tilfreds med den,” erindrede Børresen i 1942.

På Det Kgl. Teater fik forestillingen premiere med Poul Wiedemann som lægen Arnold Høyer, Tenna Kraft som Fru Emmy Høyer og Arnold Høeberg som Gæsten. Uropførel

Vær den første til at skrive en anmeldelse


Log in eller opret en brugerkonto for at skrive en anmeldelse
Indspillet i Odense Koncertsal 10.-13. og 16.-17. juni 2003
Teknik: Knud Esmarch
Redigering og mastering: Knud Esmarch og Henrik Sleiborg
Grafisk design: www.elevator-design.dk

Dacapo ønsker at takke Komponist Hakon Børresen og hustru Nanna Børresen, født Berg’s legat for økonomisk støtte til gennemførelse af produktionen

Label: Dacapo

Format: CD

Katalognummer: 8.226020

Stregkode: 636943602027

Udgivelsesdato: January 2005

Periode: Senromantik

Booklet i pdf-format tilgængelig for download-kunder

Anmeldelser

The singers are impressive, involved, and characterful … A fine recording.
(Classics Today)

Das Orchester aus Odense setzt sich unter Tamás Vetö mit Liebe und Sorgfalt für das einst so erfolgreiche Werkchen ein.
(Klassik Heute)

Eine hervorragende Neueinspielung ... Tina Kiberg und Stig Fogh Andersen singen überwältigend
(Das Opernglas)

Ergötzliche Rollenbesetzung, ein köstlich musizierendes Orchester - Dänemarks Provinz auf Weltniveau. Gratulation!
(Fono Forum)

...excellent sound, generous CD length and a fine essay on composer and opera.
(Fanfare)

Fans of late romantic opera - and even of operetta - wanting a day out in an unfamiliar place must hear this. Recommended strongly. A success in every way!
(Musicweb International)


A CC Music Store Solution