Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Before Heaven, Before Earth - Symfonier 1 og 2

CD (free shipping)

  • CD
    Jewel Case
    111,60 kr.
    Jul 50 %

Download

  • mp3
    mp3 (320kbps)
    55,20 kr.
  • CD Quality
    FLAC 16bit 44.1kHz
    63,20 kr.
  • Studio Master
    FLAC 24bit 96kHz
    84,00 kr.
Søren Nils Eichberg

Before Heaven, Before Earth - Symfonier 1 og 2

DR SymfoniOrkestret, Christoph Poppen

Den unge dansk-tyske komponist Søren Nils Eichberg er den første huskomponist i DR SymfoniOrkestrets historie. Denne CD præsenterer premiereindspilningen af hans symfoni nr. 1, den storslåede dommedagsvision Stürzten wir uns ins Feuer (2006), og hans symfoni nr. 2 med titlen Before Heaven, before Earth, som blev uropført af DR SymfoniOrkestret i 2010, og som som afsluttede en eksplosiv fase af kreativitet hos den unge danske komponist.

"Urwüchsigen, bildkräftigen, tonal geerdeten Erzähllandschaften". Musikalische Wertung: 4. Technische Wertung: 5. Booklet: 3.
Lutz Lesle, Neue Zeitschrift für Musik
"Det här är rasande bra musik."
Sten Wistrand, Kulturdelen (Svensk tidskrift)
"Eichberg's music is immediately appealing, colorful, and irresistibly powerful."
Paul Ballyk, Expedition Audio (Website)
"Engineering at its best. A compelling disc for every bold-leaning lover of big-sounding symphonies."
Byzantion, MusicWeb International
"A remarkable disc. It is impossible to remain indifferent to the music. The performances by the Danish National Symphony Orchestra under Christoph Poppen are ferociously good."
William Hedley, International Record Review
"Eichberg hat wirklich etwas zu sagen und beherrscht die Klang-Klaviatur eines Orchester lustvoll-virtuos ."
mku, Nordis
"l'envie d'une réécoute immédiate."
Jean-Luc Caron, Classica

Køb af download på vej

Total runtime: 
58 min.
Søren Nils Eichberg: To Symfonier af Jens Cornelius
 

At komponere er noget, jeg altid har gjort\, siger Søren Nils Eichberg afvæbnende. Han er uddannet som pianist og har ikke noget eksamensbevis, der beviser hans evner som komponist. Musikken er bare kommet af sig selv.

Orkestermusikkens teknik har han lært ad praktisk vej ved at studere direktion, og som udøvende musiker arbejder han både som pianist og dirigent. Men de seneste år er det helt klart kompositionen, der har fået overvægt.

Blandt hans nyere kompositioner er en cellokoncert, en klaverkoncert, en dobbeltkoncert og en concerto grosso samt flere operaer. Senest har Covent Garden i London bestilt en kammeropera af ham.

I 2010 blev Søren Nils Eichberg som den første nogensinde udnævnt til composer-in-residence hos DR SymfoniOrkestret. I løbet af tre sæsoner har orkestret præsenteret et bredt udvalg hans værker og uropført bla. hans Symfoni nr. 2 og en Koncert for orkester.

Søren Nils Eichberg er født i Stuttgart i 1973. Han har dansk-tyske forældre, er vokset op i Danmark, uddannet som pianist i København og Köln, og har i dag base i Berlin. Hans gennembrud kom i 2001, da det grønlandsk-inspirerede Qilaatersorneq for violin og orkester blev belønnet med førsteprisen ved Dronning Elisabeth Konkurrencen i Bruxelles. Siden har Eichberg fået udbredt sin musik til mange lande, for den forbinder sig umiddelbart med både musikere og tilhørere.

"Min generation af komponister brænder for at kommunikere med publikum", siger Søren Nils Eichberg, "og vi er ikke ude på at belære folk. Vi vil bare gerne lave god musik, hvor lytterne ikke behøver at holde sig for ørene."

Symfoni nr. 1

Eichbergs 1. Symfoni blev uropført i 2006 af Odense Symfoniorkester og må allerede regnes for et "ungdomsværk". Den er i ét sammenhængende forløb og har en undertitel: "Stürzten wir uns ins Feuer" ("Styrtede vi os i flammerne"). Ordene er taget fra bogen "Jesusevangeliet" af den portugiske Nobelprismodtager José Saramago. Det fulde citat er en dommedagsvision, der lyder sådan her:

"... og var vi ligeså dumdristige eller vovemodige som sommerfuglene og natsværmerne, og styrtede vi os i flammerne, én og alle, hele menneskeslægten - måske så en så kraftig brand, en så skærende lue ville gennemtrænge Vorherres lukkede øjenlåg og vække ham fra hans træge blunden - for sent ganske vist til at nå at opfatte os, men dog tidsnok til at mærke begyndelsen af det store intet, nu da vi ikke længere var ..."

Visionen fascinerede Eichberg med det samme, da han læste bogen.

"Der er for mennesket noget direkte magisk tiltrækkende ved den kollektive selvdestruktion og katastrofen som sådan, også selv om det egentlig synes ulogisk, og gang på gang styrter vi os hovedkulds ind i ilden", siger han. "Jeg vidste med det samme, at jeg ville bruge citatet i musik."

Men når citatet står oven over Søren Nils Eichbergs Symfoni nr. 1, er det også fordi han fandt, at det udtrykte noget om situationen i begyndelsen af det 21. århundrede. "Europa førte igen angrebskrig, og de politiske strømninger, der 60 år forinden lagde Europa i ruiner, var på fremmarch igen. I Danmark lod man dem ligefrem få parlamentarisk indflydelse. Muhammed-tegningerne faldt jo også i den tid", har Eichberg forklaret.

Symfonien er et voldsomt værk, hvor brutale og bralrende udtryk har taget magten. "Den selvfede og heroiske gestus i symfonien er ikke kun en abstrakt, kunstnerisk vision", siger Eichberg, "men kan bestemt også tolkes som referencer til det pompøse soundtrack af f.eks. Strauss og Pfitzner til nationalismen og katastrofegejlheden, der førte til 2. Verdenskrig - og dermed som et sarkastisk hint til samtiden."

Symfoni nr. 2

Symfoni nr. 2 fra 2010 er kronen på værket i et helt værkkompleks, som Søren Nils Eichberg havde arbejdet med siden 2008. På et stipendieophold i Italien fik han så mange idéer fra hånden, at selv ikke de tre værker, han dengang var ved at komponere, kunne udnytte dem alle. Stoffet blev brugt til Dobbeltkoncerten, til en opera og et orkesterværk bestilt af det tyske Ensemble Modern. Og materialet lever videre i hans Symfoni nr. 2, der afslutter en eksplosiv fase af kreativitet.

Man behøver ikke kende de tre andre værker for at få udbytte af symfonien, pointerer Søren Nils Eichberg. Det materiale, som værkerne har til fælles, fremtræder da også også på vidt forskellig måde. I stykket til Ensemble Modern ("In Circles") virker idéerne som rastløse og flygtige indfald, mens de i Symfoni nr. 2 bliver anvendt på en mere gennemarbejdet facon.

Symfonien spilles i ét uafbrudt forløb. Alligevel er den opbygget efter klassisk model, hvor man fornemmer en "1. sats", en "langsom sats" og en "finale" undervejs. Det hele udspringer af to kontrasterende temaer, som præsenteres i begyndelsen. Dette indledende afsnit bliver spillet to gange. Det er et symfonisk princip, der stammer helt tilbage fra genrens barndom. "Dobbelt-præsentationen" er særlig nyttig i musik, som lytterne ikke kender på forhånd.

Symfoniens første tema er en række akkorder, der spilles af violiner og bratscher. Kontrasttemaet er en hurtig, rytmisk basfigur, som præsenteres af de dybe strygere.

Som indledning på det hele høres en række figurer i strygerne, der gentages ad libitum. De dukker op igen som afslutning på symfonien, men det musikalske forløb har ændret på stoffet. Hvor udtrykket i begyndelsen var aggressivt og kaotisk, ender symfonien med en konkluderende og "mæt" fornemmelse.

Eichberg har givet symfonien untertitlen ‘Before Heaven, Before Earth' inspireret af et vers fra den kinesiske vismand Lao Tse's ‘Tao Te Ching':

"Før Himlen, før Jorden, i formløs tomhed og klangløs stilhed, drejende om sig selv og for sig selv, uforanderlig. Uendelig."

Jens Cornelius, 2013

"\

Release date: 
marts 2013
code: 
8.226109
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943610923
Track count: 
8

Credits

Symfoni nr. 2
Indspillet i Koncerthuset 10. og 12. februar 2011
Producer: Bernhard Güttler
Tekink: Jan Oldrup

Symfoni nr. 1
Indspillet i Koncerthuset 9-11 februar 2012
Producer: Morten Mogensen
Teknik: Jan Oldrup

Redigering: Bernhard Güttler and Jan Oldrup
Mastering: Bernhard Güttler

Orkesterproducenter: Meta Alm og Curt Kollavik Jensen

Grafisk design: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Forlag: Edition Wilhelm Hansen AS, www.ewh.dk

Dacapo Records takker Dansk Musik Forlægger Forening og Dansk Komponist Forening/KODAs fond for sociale og kulturelle formål for økonomisk støtte til produktionen

Denne CD er blevet til i samarbejde med DR