Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Kronos spiller Holmgreen

SACD (free shipping)

  • SACD
    139,50 kr.

Download

  • mp3
    mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
  • CD Quality
    FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
Pelle Gudmundsen-Holmgreen

Kronos spiller Holmgreen

Kronos Kvartetten, Paul Hillier, Thomas Dausgaard, Hank Dutt, David Harrington, John Sherba, Jeffrey Zeigler

Pelle Gudmundsen-Holmgreen (b. 1932) er blandt Nordens førende komponister fra det sidste halve århundrede, en unik og egenrådig stemme fra generationen født i mellemkrigstiden. Denne udgivelse er kulminationen på komponistens enestående samarbejde med den verdensberømte amerikanske Kronos Kvartet, som har bestilt skræddersyede værker fra den danske kompnist gennem mere end tyve år. Med værkerne Last Ground, Moving Still og den store Concerto Grosso for strygekvartet og orkester kommer vi godt omkring i det særlige Kronos-Holmgreen univers med fornem deltagelse også af den britiske baryton Paul Hillier og DR Radiosymfoniorkestret dirigeret af Thomas Dausgaard.

"I don't think I've heard the Kronos Quartet sounding better than this"
Paul Cook, American Record Guide
"Fearless performances are in evidence throughout"
Raymond S. Tuttle, International Record Review
"Gigantic little works"
Andrew Mellor, Gramophone
Vælg foretrukket format til download af track.
Concerto Grosso (1990/2006)
1 Concerto Grosso (1990/2006) 29:45 28,00 kr.
Moving Still (2004)
2 I Moving (Europe Seen in a Week) 12:25 16,00 kr.
3 II Still (In Denmark I Was Born) 14:39 16,00 kr.
Last Ground (2006)
4 Last Ground (2006) 10:10 16,00 kr.
Total runtime: 
67 min.
PELLE GUDMUNDSEN-HOLMGREEN

Pelle Gudmundsen-Holmgreen er blandt Nordens førende komponister fra det sidste århundrede, en unik stemme fra generationen født i mellemkrigstiden.

I sine tidlige værker tog Gudmundsen-Holmgreens musik udspring i helte som Bartók og Stravinskij. Omkring 1960 begyndte en fase, hvor han var påvirket af efterkrigstidens serialisme. Denne vej afviste han få år senere og blev i stedet toneangivende inden for “den ny enkelhed”, som det blev kaldt i Danmark: En lakonisk og forenklet musik, der i Gudmundsen-Holmgreens hænder kan blive provokerende absurd. Ofte træder et markant sortsyn galgenhumoristisk frem under påvirkning af den irske digter Samuel Beckett. Barnlig forundring møder kyniske kommentarer, klichéer møder originalitet, ekstase forenes med askese – den slags sammenstød er Pelle Gudmundsen-Holmgreens musik fuld af. Aldrig mosgroet, ofte underholdende, altid egenrådig.

Han har især komponeret orkestermusik, kormusik og kammer- og soloværker. To af værkerne på denne cd (Concerto Grosso i versionen fra 2006 og Last Ground) blev uropført i 2007 ved den ene af to festkoncerter i anledning af Pelle Gudmundsen-Holmgreens 75-års fødselsdag. En aften der endnu engang beviste, at denne komponist er uden alder og – som han selv siger det – “stadig forbavset over, hvad der foregår uden for ens vinduer”.

Moving Still

Moving Still – H.C. Andersen 200 er et af de værker, der blev bestilt af projektet Symphonic Fairytales til fejringen af H.C. Andersens 200-år i 2005.

På grundlag af denne sakrosankte del af den danske kulturarv sætter Gudmundsen-Holmgreen i Moving Still spørgsmålstegn ved den gængse definition af danskhed. Samtidig er stykket en hyldest til Andersen, der med Gudmundsen-Holmgreens ord har været “en naturlig (og også underlig) del af ens opvækst.” Han fremhæver især Andersens sproglige rytmik. “Efter lange fantasifulde ordguirlander – et hug. En kort, tør, sarkastisk kommentar. Blomstrende detailrigdom og sensibilitet efterfulgt af lakonisk ironi. Jeg tror denne “facon” er blevet en del af min egen musikalske udtryksmåde.”

Moving Still er i to satser: En amerikansk og en dansk. Udgangspunktet for dette møde er H.C. Andersens lille forudanende tekst Om Aartusinder. Det er en Jules Verne-agtig fremtidsfantasi om hvordan amerikanere engang vil kunne flyve over Atlanten og “gøre Europa på en uge”. Ikke dårligt gættet af H.C. Andersen – kun tidshorisonten ramte han galt.

Andersens amerikanske vision har inspi-re-ret Gudmundsen-Holmgreen til en nervøs, pulserende førstesats med hilsen til amerikansk minimalisme. Han fremhæver selv, at amerikanerne Ives, Varèse, Cage og minimalisterne fra hans egen generation har haft afgørende indflydelse på ham. Og så er også Kronos Kvartetten jo netop et eksempel på energiske amerikanere, der kommer flyvende for at lave en række hurtige nedslag i Europa.

I den amerikanske førstesats reciteres hele Andersens tekst – på engelsk. Akkompagnementet består af et båndspor, hvor solisten i tre lag laver synkoperet mundmusik, der forstærker kvartettens hidsige pulseren og transportrytmer. Overfor denne dynamiske sats (“Moving”) står en tilsyneladende stillestående og gennemfredsommelig andensats (“Still”), et portræt af “den gamle verden”. Her anvender Gudmundsen-Holmgreen med ironisk raffinement H.C. Andersens fædrelandsdigt I Danmark er jeg født. De smukke vers er Danmarks uofficielle nationalsang (mange ville ønske, at det var den officielle), og digtet har gennem tiden fået forskellige melodier. Den mest udbredte i dag er den asketiske melodi af Carl Nielsen-eleven Poul Schierbeck, mens man før i tiden brugte en mere romantisk melodi af Henrik Rung. Begge har sat sig spor i den melodi, Gudmundsen-Holmgreen selv har skrevet og bruger i andensatsen.

“Min melodi ender lidt mildt spørgende i stedet for bombastisk, hvorved den på en måde sætter spørgsmålstegn ved det hele”, siger Gudmundsen-Holmgreen. Men det bliver ikke ved det. Et mellemspil i boogie-woogie bryder stilstanden, og efterhånden begynder melodien at mutere i retning af arabisk musik.

“Vi lever i tider, hvor danskheden er blevet et tema som gør utilpas og giver klaustrofobi. Jeg ville gerne på en uforskammet måde gøre opmærksom på, at danskhed ikke er en uforanderlig størrelse, men præget af talrige påvirkninger udefra.”

En særlig pointe er det, at Moving Still er skrevet til den engelske sanger og dirigent Paul Hillier, der nu er bosat i Danmark. “Han taler nogenlunde dansk”, siger Gudmundsen-Holmgreen, “men hans engelske accent fornægter sig ikke, og det kaster et skævt lys over opfattelsen af danskhed som noget, man kun kan tilegne sig, når man er 100% indfødt dansker.”

Last Ground

Pelle Gudmundsen-Holmgreens 9. Strygekvartet Last Ground er tilegnet Kronos Kvartetten. Værket er skrevet i 2006 og inkluderer bearbejdede optagelser af havlyde. “Jeg bor meget af min tid på Samsø, tæt på havet”, fortæller Pelle Gudmundsen-Holmgreen. “I Last Ground er det den voldsomme side af havet, jeg har tænkt på. Den synes jeg er helt vidunderlig.”

Værket indledes af havet, som får lov til at fylde det hele de første to minutter. Der sniger sig dog også nogle sølvmåger og terner ind i baggrunden. Når strygekvartetten begynder at spille, filtreres havet ind til en lille akkordrække, som gentages stykket igennem skiftevis retvendt og omvendt. (Princippet om at gentage en bestemt akkordrække eller en bestemt baslinje kalder man på engelsk en “ground”. Andre ord for samme princip er “passacaglia” eller “chaconne”.)

Tonen D er fikspunktet i Last Ground, og i løbet af stykket holdes tonen As helt ude af musikken, indtil allersidst, hvor As’et klinger sammen med D’et og danner intervallet tritonus. Også i havlydene, der slutter stykket af med at oversvømme kvartetten totalt.

“Overfor det brusende, bølgende hav er kvartetten en lille splejs. Den er meget forsagt”, siger Gudmundsen-Holmgreen. “Efterhånden bliver det langsommere og svagere. Det, der starter blegt, bliver endnu blegere!”

Og titlen Last Ground skal tages bogstaveligt:

“Jeg er jo en gammel dreng, og jeg ved ikke, hvor mange flere grounds, jeg får lavet. Det her er måske den sidste. Et farvel til stryge-kvartetten og til mere end det. Og så tænker man jo over, hvad det er for et liv, man har levet? Det er jo en splejs af et liv, et pust i sivet, omgivet af denne tromlen! En hviskende strygekvartet – og så skyllet væk af storm-floden. Voldsomheden kan virke befriende. Som et uvejr kan. Som et brølende hav kan. Og vi skrumper selv ind. Fra lidt til mindre.”

Concerto Grosso

Concerto Grosso er et af Pelle Gudmundsen-Holmgreens største værker, både i omfang og status.

I værket læner Gudmundsen-Holmgreen sig på flere måder op ad den historiske concerto grosso-genre fra barokken, hvor forskellige instrumenter eller instrumentgrupper træder frem fra mængden og går i samspil og modspil med orkestret. I Pelle Gudmundsen-Holmgreens Concerto Grosso er der mange mindelser om barokmusik, nogle anvendt nøgternt, andre som klichéer.

Men der er sandelig også meget i værket, der ikke er fra barokken. Faktisk er der meget i musikken, der er barokt! “Vivaldi på safari” er en af komponistens malende beskrivelser af dette møde i junglen mellem traditioner og deres modsætninger. “Hvad jeg styrer mod er en filtrering af det velkendte. Det velkendte set gennem et prisme”, siger Gudmundsen-Holmgreen.

Concerto Grosso forløber i ét langt stræk uden pauser. Orkestret er udvidet med et stort udvalg af slagtøj, men har til gengæld fået fjernet alle sine strygere undtagen to kontrabasser. Orkestret er opstillet i en ring omkring de fire kvartetsolister, og denne omringning indgår i forskellige forbindelser, der er afgørende for værkets forløb. Med komponistens ord bliver hans Concerto Grosso “et flow med en række situa-tioner, hvor strygekvartetten stilles over for forskellige klanglige landskaber.” Det danner en række kontrasterende “satser” i det lange, ubrudte forløb, så værket faktisk får præg af en anden barokgenre, nemlig suiten med dens kaleidoskopiske udvalg af rytmer og karakterer.

Pelle Gudmundsen-Holmgreens Concerto Grosso blev uropført i 1990 af Kronos Kvartetten. I 1995 kom den første reviderede version (indspillet på Dacapo 8.224060). Udgaven på denne cd er lavet i 2006.

“Jeg skriver tit musik, der ikke kan bestemme sig, og det er med vilje. Men der er grænser!”, forklarer Gudmundsen-Holmgreen. “På mine gamle dage er jeg blevet mere interesseret i gennemsigtighed, og Concerto Grosso’en var ret tung og klæg i det. Hvad den stadig er! – men altså gunstigt modereret. Faktisk burde jeg revidere adskillige af mine stykker.”

Jens Cornelius, 2008

Release date: 
oktober 2008
code: 
6.220548
FormatID: 
SACD
CoverFormat: 
Super Jewel Case
Barcode: 
747313154869
Track count: 
4

Credits

Indspillet i Radiohusets Koncertsal d. 12.-15. november 2007
Producer: Morten Mogensen
Teknik: Jan Oldrup
Redigering og mastering: Morten Mogensen og Jan Oldrup

Coverbillede: Denise Burt
Fotos indercover, s. 25 og 26: © Jeppe Gudmundsen-Holmgreen,
Grafisk design:

Udgivere: Edition Samfundet, (Moving Still og Concerto Grosso) og Edition Wilhelm Hansen AS, (Last Ground)

Dacapo Records ønsker at takke Beckett-Fonden, Oticon Fonden, Dansk Komponist Forening/KODA's midler til Sociale og Kulturelle Formål og KODA's Kollektive Båndmidler for økonomisk støtte til gennemførelse af produktionen.

Kronos Quartet optræder med tilladelse fra Nonesuch Records.

Denne SACD er blevet til i samarbejde med Danmarks Radio.