Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Wesenheit ab Wesenheit

Nicolai Worsaae

Wesenheit ab Wesenheit

Signe Asmussen, Jörg Meyer, FIGURA Ensemble

Albummet Wesenheit ab Wesenheit rummer to værker, som komponisten Nicolai Worsaae har skabt værket på baggrund af Jörg Meyers digtsamling Isolationsdigte fra 1979. Digtene handler om de oplevelser, Meyer havde, da han sidst i 70'erne tilbragte ni måneder i isolation i Vestre Fængsel, dømt som spion for det daværende DDR. Opholdet i isolation gjorde stor psykisk skade på Jörg Meyer, der endte med at føre samtaler med sin radiator.

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 96kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.09 / $15.33 / £12.01
    Køb
© Niels Magnússon
Signe Asmussen udtrykker delikat nattens sang
Carme Miró , Sonograma Magazine
Hypersensitiv, indlevet kammermusik
Gregers Dirckinck-Holmfeld, Gregers DH
En skrøbelig patos
Mathias Monrad Møller, SEISMOGRAF
Total runtime: 
35 min.
Isolationens musik

af Henrik Friis

Vi har vores egen verden
radiatoren
lampen
vinduet
og mig.

(Fra Samtaler, WaWV. Lydside: oplæsning, kvindeskrig, slag på metal, glidende strygerlyd, radioknas, blæsertrille, små stødende pust, spinkel klarinettone, lyden af strøget glas).

Den præcise beskrivelse af en scene i en meget lille verden er forfatteren Jörg Meyers og komponisten Nicolai Worsaaes i satsen Samtaler fra værket WaWV (Wesenheit ab Wesenheit Vollendet). Meyer, en ung, østtysk, spion­dømt fange i Vestre Fængsel, skrev under sin isolationsfængsling gennem ni måneder i 1979 en række digte, der blev udgivet under titlen Isolationsdigte. Digtene fungerede som en slags selvterapi over for den voldsomme psykiske påvirkning, han oplevede i cellen. For den eneste person, Meyer havde samtaler med, var fængselspræsten Jørgen Worsaae – komponistens far.

Det er den historie, præstens søn Nicolai havde med, da han godt 30 år senere begyndte at komponere først værket Wesenheit ab Wesenheit fra 2011 for sopran, stemme og kammer­ensemble og senere søsterværket WaWV fra 2014, hvor Meyers egen oplæsning blander sig med instrumenter, konkrete elektroniske lyde og en sangstemme. I alt bruger Worsaae 13 små digte og ikke så forfærdelig mange forskellige lyde til at skabe det musikalske univers, der skal udtrykke, hvordan det er at være isoleret, som han selv har formuleret det.

Bobler af gentagelser

Nicolai Worsaaes musik er præget af hans fascination af konkrete lyde og alternative spille­teknikker. På albummet vil man opleve nogle metalliske lyde, som musikken folder sig ud fra – plus en del lyde fra dagligdagen. Vi hører fx et æggeur, et cykelhjul og lyden af en radiator, som en direkte reference til Jörg Meyers liv i cellen, hvor han i ensomhed og begyndende galskab begyndte at tale med netop en radiator. Lydene blander sig med instrumentale lyde og en sangstemme i stramme forløb af repetitive figurer, som skaber det, Worsaae kalder bobler i musikken:

”Den musikalske relation til den isolation, Jörg Meyer oplevede i Vestre Fængsel er, at jeg godt kan lide at bruge isolerede bobler i musikken, hvor tiden stopper, og hvor vi kan opleve gentagelserne. Boblerne kan give os mulighed for at reflektere over noget bestemt.”

De 13 digte handler om længsel, ensomhed, mareridt, smerte og galskab, og vidste man ikke bedre, kunne teksterne godt være gammeldags, lidt banale romantiske digte med et jeg og et du med en afstand imellem. Men digtene nævner også en lang række konkrete genstande, der får et underligt liv med digteren, fordi han er helt alene. Og de genstande optræder så også i musikken med deres helt konkrete lyde.

Metal og poetisk sang

Det kan lyde morsomt, men det er det egentlig ikke. Worsaae har ofte dyrket ironien og det humoristisk iscenesatte, som en måde at håndtere det meget selvhøjtidelige, der ofte omgiver avantgardemusik. Fx i arbejdet i komponistgruppen DYGONG, der havde sin sidste koncert kort efter Worsaaes debut fra konservatoriet i København i 2010, og i orkesterværket Eight and a Half Pint fra 2013. Men ironi er der ikke noget af på dette album. I stedet dyrker han sin fascination af det mørke, det brutale og det metalliske i samklang med det poetiske. Med en opvækst i tæt samklang med klassisk musik som medlem af Københavns Drengekor hører det poetiske og det melodiske sammen med det at bruge sangstemmen i musik. Så sådan er det også her: poesi, brutalitet, konkrete lyde og støj.

Som i mange af Nicolai Worsaaes øvrige værker kredser musikken på albummet også om noget politisk. Helt oplagt er værkerne en kritik af isolationsfængsling og det faktum, at ”man ikke skal sidde særlig længe i isolation, før man mister sig selv,” som han udtrykker det. Men mere skjult bruger han fx også brudstykker fra Det Kommunistiske Manifest af Marx og Engels i slutningen af WaWV. Det vil sige, en del af skriftet, som han stadig mener er aktuelt i dag. Fx om proletariatets diktatur og produktionsmidlernes udvikling, ”hvor det fortsat er sådan, at arbejderne bliver tilsidesat, når produktionsmidlerne udvikles”, som han siger.

Altomsluttende ensomhed

Nattens drømme
lyser
i uskyldigt grøn
jeg længes.

(Fra Griets træ, WaWV. Lydside: pulserende dyb støjlyd, skingre og skrøbelige toner fra stryger og klarinet, høj soprantone, knirk, stød og pust, en snurrende ren akkord)

De fire linjer afslutter det sidste digt på albummet, Griets træ, hvor sindssygen i sin rene grønne klangfarve er blevet total. Her flyder en C-dur-akkord ud og ind af lydbilledet, mens den veksler mellem at være falsk og ren: ”Akkorden er som en tilstand. Efter at have været isoleret i lang tid, bliver man skør”, som Worsaae formulerer det.

Henrik Friis, 2018

 

Release date: 
september 2018
Cat. No.: 
8.226140
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943614020
Track count: 
13

Credits

Recorded at The Village Recording, Copenhagen on 3-5 October 2017

Recording producer: Nicolai Worsaae
Engineering: John Fomsgaard
Editing, mix and mastering: John Fomsgaard

℗ & © 2018 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes: Henrik Friis
English translation: John Irons
Proofreader: Svend Ravnkilde
Lyrics by Jörg Meyer: Isolationsdigte, Informations Forlag, 1979
Photo p. 5: © Niels Magnússon
Graphic Design: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Publisher: Edition·S, www.edition-s.dk

Dacapo acknowledges, with gratitude, the financial support of the Danish Musicians Union, the Danish Soloist Association of 1921 and KODA Culture

randomness