Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Sange for kor

Carl Nielsen

Sange for kor

Michael Bojesen, Ars Nova Copenhagen

"Det er underligt, at naar jeg skriver disse letfattelige, enkle Melodier er det som om det slet ikke er mig der komponerer; det er som om det var det danske Folk som ønsker noget igennem mig."" Sådan sagde Carl Nielsen, der blev en lidenskabelig fornyer af den danske sangtradition med sine flere hundrede kunst- og fællessange. På denne nye indspilning præsenterer Ars Nova Copenhagen et udvalg af Nielsens mest elskede, folkelige sange fra Højskolesangbogen i firstemmig a cappella-udsættelse af komponistens egen klaversats

Køb album Stream

SACD

  • SACD
    Super Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 88.2kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.09 / $15.33 / £12.01
    Køb
  • FLAC 24bit 192kHz
    131,00 kr.
    Studio Master +
    €17.57 / $19.13 / £14.98
    Køb
"Arrangementerne er meget velformede og modsat af overlæssede. Så svært – og dog så enkelt."
Søren Schauser, Berlingske - ÅRETS BEDSTE 2014
"Ars Nova synger med smuk balance og perfekt klanglig egalitet. Arrangementerne er enkle og respektfulde, og ingen (...) kan undgå at blive ramt på følelserne."
Thomas Michelsen, Politiken
”Carl Nielsens sange er Carl Nielsen på sin absolutte hjemmebane. På Ugens Album i fremragende flerstemmige versioner med Ars Nova Copenhagen.”
DR P2 Ugens Album
"Singing with deeply fervent pride, the sound of the twelve singers of Ars Nova Copenhagen is immediately recognisable for its tone, clarity, balance and expressiveness, and they treat these simple songs as if they were some of Nielsen's greatest masterpieces."
John Miller, SA-CD.net
"As one would expect from Dacapo the engineering is first-rate; the choir's ideally balanced and the sound is utterly natural right across the range."
Dan Morgan, MusicWeb International
"Entdecken lohnt sich!"
Online Merker
"Michael Bojesen’s sensitive harmonisations, based on Nielsen’s original piano parts, are matched by his fine feeling for nuance in performance and top quality singing from Ars Nova’s dozen choristers."
Andrew Stewart, SINFINI MUSIC
"The dozen Danish members of Ars Nova Copenhagen under the direction of conductor Michael Bojesen do a more than adequate job of bringing the songs to life."
Chris Morgan, Scene Magazine
"Would you want to listen to 20 of these songs so plainly delivered in one sitting? In an anniversary year like this, if you’ve any interest in Nielsen, you should."
Andrew Mellor, Gramophone
"This album documents an important segment of Nielsen’s output that is unknown outside of his native country, and it makes for exceptionally pleasant listening"
Joshua Rosenblum, Opera News
"Ars Nova Copenhagen performs with exquisite balance, unanimity and warmth."
WQXR (New York)
"The warm, amiable sound of the small chamber group is aptly attuned to [Nielsen’s] music. …don’t hesitate to seek this out."
Roger Hecht, American Record Guide
<b>THE SPECIALIST’S GUIDE TO… Nielsen beyond the symphonies </b></br></br> "Of Nielsen’s 300 popular Danish songs, few have retained a more significant place in Denmark’s national psyche than this ditty on the country’s fabled everyman. Jens the road-mender endlessly chips at rocks before dying unrecognised without a single stone to grace his own grave. The tune is easily learnt, inviting communal participation in a hymn to social justice that gets an appropriately ‘straight’ choral performance in this Dacapo collection."
Andrew Mellor, Gramophone
Total runtime: 
63 min.
Carl Nielsen – sange for kor 

af Jens Cornelius

Carl Nielsen skrev næsten 300 sange. Nogle er solosange i klassisk tradition, men langt de fleste er enkle, folkelige sange. Ingen anden betydelig komponist har lagt så stor del af sin produktion i den mest undseelige genre: Fællessang. Dobbeltsidigheden som både radikal og folkelig kunstner er et af Carl Nielsens særkender, og det præger hans produktion indadtil og udadtil.

Arbejdet med folkelige sange begyndte ikke som et projekt for Carl Nielsen, men endte med at blive det. De tidligste sange på dette album stammer fra ret forskellige sammenhænge, f.eks. en teaterforestilling (Havet omkring Danmark), en sommerrevy (Du danske mand) og en liedsamling (I solen går jeg bag min plov). Lige de sanges folkelige potentiale havde Carl Nielsen næppe regnet med. Selv den overvældende succes i 1907 for den socialt indignerede vise Jens Vejmand (Hvem sidder der bag skærmen) kom bag på ham. Sangen gjorde Carl Nielsen til en af Danmarks kendteste kunstnere, og den nåede ud i alle kroge af landet. Jens Vejmand blev både et politisk debatindlæg og en ørehænger – og i 1910 indspillede et danseorkester den på en munter plade som Jens Vejmand Polka!

Men noget var blevet vakt i Carl Nielsen, og han så efterhånden sig selv som en, der kunne være med til at formulere en ny, folkelig musik. En fornyelse af den sangtradition, der havde rødder helt tilbage til J.A.P. Schulz og hans samling Lieder im Volkston fra 1780’erne. ”Schein des Bekannten”, et præg af det tilsyneladende velkendte, mente Schulz, at en ny sang skulle have, hvis den skulle kunne synges af enhver og have kvaliteter for alle.

De tanker kom til at fylde utrolig meget i Carl Nielsens musiksyn, og ved siden af sine stadigt mere radikale værker skrev han i 1910’erne og 1920’erne systematisk sine folkelige sange. Første gang i 1914 på opfordring fra højskoleforstanderen Johan Borup, og siden etablerede han selv et samarbejde med komponisten og salmereformatoren Thomas Laub. De satte nye melodier til ældre danske digte, selv om flere af disse allerede havde melodier af andre komponister. Nielsen og Laub delte digtene imellem sig og udgav melodierne i en fælles samling, En Snes Danske Viser, der udkom i to hæfter i 1915 og 1917. Projektet fik god presseomtale, ikke mindst da sangene blev præsenteret ved en nærmest konceptuel koncert, hvor sangsolisterne på scenen var iklædt hverdagstøj.

Carl Nielsen kom fra landet og var vokset op med den traditionelle danske folkemusik. Uden direkte at citere folkesange eller spillemandsmusik – hvad de egentlige nationalromantikere derimod gerne gjorde – ramte han med sine folkelige sange en musikalsk tone, der virkede bekendt, havde et ”Schein des Bekannten”. Til sin kone Anne Marie skrev han:

”Det er underligt, at naar jeg skriver disse letfattelige, enkle Melodier er det som om det slet ikke er mig der komponerer; det er som om – hvad skal jeg sige – det var Folk fra min Barndom ovre paa Fyn eller som om det var det danske Folk som ønsker noget igennem mig. Men det lyder maaske saa stort, da Sagen er saa jævn og simpel, ihvertfald for mig.”

De folkelige sange kaldes tit over en kam for ”højskolesange”. En betegnelse, der er svær at oversætte. Også den alternative betegnelse ”danske sange” (der tilsammen udgør “den danske sangskat”) bliver meningsløs i oversat sammenhæng. For at komme ud over sprog- og genreproblemet har man i den nye Carl Nielsen Udgave lavet sangbare oversættelser på engelsk til samtlige sange; oversættelser som anvendes i bookletten her.

Hvad er det så for noget? Enkle, strofiske sange, ikke folkesange, men sange for enhver og ideelt set for et helt folk. Brugsmusik, der tjener lyrikken og de bestemte rammer for fællessang. Tænkt til brug i skoler, kirker og forsamlinger, og frem for alt til den danske folkehøjskole, hvor voksne videreuddanner sig – uden eksamen – for at blive klogere på historien og kulturen.

Carl Nielsen var i 1922 en af redaktørerne af den første udgave af Folkehøjskolens Melodibog, den officielle samling af melodier til repertoiret af højskolesange. 33 af hans egne melodier kom med i førsteudgaven. Udvalget har svinget gennem årene, sange er røget ud og ind, nogle er blevet forældet, andre genopdaget. Den nuværende 18. udgave har 36 af hans sange med, og mange flere er skrevet af andre komponister i Carl Nielsen-stil.

Kan man synge en fællessang med et flerstemmigt kor? Det begyndte man at gøre allerede i Carl Nielsens levetid, og den tradition er fortsat. Sideløbende med sangenes funktion som fællessange er de blevet en fast del af repertoiret for danske amatørkor. Måske i højere grad nu end nogensinde før, fordi fællessangskulturen i Danmark er på retur.

Ars Nova synger her et bredt udvalg af Carl Nielsens højskolesange. Kun tre er Nielsens egne korudgaver (hans plan om at lave flere korversioner af de folkelige sange blev aldrig til noget), så dirigenten Michael Bojesen har overført Nielsens originale klaversatser fra Folke­højskolens Melodi­bog til firstemmig korsats. Der er altså ikke tale om kunstneriske bearbejdelser som ­sådan. ”Lige netop Carl Nielsens sange skal man vare sig for at lave for meget om på, fordi melodik og harmonik er så tæt forbundet”, siger Michael Bojesen, der i dag er en af Carl Nielsens efter­følgere som medredaktør af sangbogen. På den måde er de nye arrangementer et ret puritansk projekt, helt i Carl Nielsens ånd om enkelhed og ligefremhed.

For at forstå Carl Nielsens kunstneriske person er man nødt til at forstå de folkelige sange som en integreret del af hans værk. Nogle gange er fusionen ligetil, f.eks. i Moderen, en forestilling fra 1921 om genforeningen med Sønderjylland, hvor Nielsen afslutter med den storslåede fædrelandshymne Som en rejselysten flåde. Andre gange blander de folkelige melodier sig uden ord. Et direkte melodicitat finder man i variationssatsen fra Blæserkvintetten, mens sidste sats af Symfoni nr. 3 (“Sinfonia espansiva”) med sin hyldest til det daglige arbejde er en parafrase over den folkelige sang som meloditype. Og selv i nogle af Carl Nielsens mest modernistiske værker, Klarinet­koncerten og Symfoni nr. 6, dukker “folkelige” melodistumper op som kunstnerisk materiale.

I 1920’erne blev Carl Nielsen bedt af sangkomponisten Thorvald Aagaard om at skrive en ”folkesymfoni”, og selv om han lovede at gøre det, blev det heldigvis aldrig til noget. Det var unødvendigt at skilte så tydeligt med sit ståsted, når nu det allerede kunne høres. ”Trænger man ind til Grundcellen i mine Kompositioner, vil det sikkert vise sig, at denne Celle er den samme ­baade i de store Symfonier og i de smaa Viser. Det har dog faldet mange svært at forstaa”, sagde Nielsen i et avisinterview i 1928.

Man skal med andre ord ikke lede efter den radikale kunstners tonesprog i Carl Nielsens folke­lige sange. Sagen forholder sig omvendt. Med hans højskolesange i ørerne – og på rygmarven – bliver sammenhængen så åbenlys, at meget af hans øvrige produktion simpelthen får ”et præg af det tilsyneladende velkendte.”

© Jens Cornelius, 2014

Release date: 
december 2014
Cat. No.: 
6.220569
FormatID: 
SACD
CoverFormat: 
Super Jewel Case
Barcode: 
747313156962
Track count: 
20

Credits

Indspillet i Gl. Vor Frue Kirke, Roskilde, 8.-10. maj 2014.

Producer og teknik: Preben Iwan
Mix og mastering: Preben Iwan

Artwork: Denise Burt, elevator-design.dk

Forlag: Carl Nielsen Udgaven – Edition Wilhelm Hansen, ewh.dk

Sangene på denne udgivelse præsenteres i nye firstemmige udsættelser af Michael Bojesen baseret på Carl Nielsens
originalr klaverstemmer fra Folkehøjskolens Melodibog – med undtagelse af [11], [12] og [14] , som er Nielsens egne korudsættelser.

Dacapo og Ars Nova takker Carl Nielsen og Anne Marie-Carl Nielsens Legat, Etatsraad Georg Bestle og Hustrus Mindelegat samt Det Obelske Familiefond for økonomiske støtte til produktionen.

randomness