Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Christopher Rouse

Christopher Rouse, som tjente 2012-2015 som Marie-Josée Kravis Composer-in-Residence hos New York Filharmonikerne, er en af i sin generations mest respekterede komponister, kendt for værker med impulsiv rytme, stærke farver og alsidighed i deres sammenførelse af traditionerne fra ­klassisk og populær musik. Han dimitterede fra Konservatoriet ved Oberlin College i 1971, og 25 år senere skænkede hans alma mater ham en æresdoktorgrad. Efter at have studeret privat hos George Crumb, gennemførte han sine kompo­niststudier hos Karel Husa og Robert Palmer ved Cornell Universitet, hvor han fik sin titel Doctor of Musical Arts i 1977. En anden stor indflydelse på hans udvikling var komponisten William Schuman, tidligere rektor på Juilliard School og medgrund­lægger af Lincoln Center.

Rouse blev underviser på Universitet i Michigan, Eastman School of Music og Juilliard School (hvor han har undervist siden 1997, på fuld tid siden 2002). I 1988 modtog han Kennedy Center Friedheim-prisen for sin 1. symfoni, og i 1993 vandt han Pulitzer-musikprisen for sin Koncert for Trækbasun, som blev skrevet som en del af bestillingerne til New York Filharmonikernes 150 års jubilæum. I 1993 blev han hædret med Ame­rican Academy of Arts and Letters’ musikpris, og akademiet valgte ham som medlem i 2002. I 2002 modtog Rouses guitarkoncert Concert de Gaudí en Grammy Award for bedste nutidige klassiske komposition. I 2009 blev han udnævnt til årets komponist af ­Musical America, som ved udnævnelsen specifikt omtalte hans evne til at komponere symfoniske værker.

Han har tjent som composer-in-residence for Indianapolis Symfoniorkester, Baltimore Symfoni­orkester og Pittsburgh Symfoniorkester og ved Santa Cecilia og Schleswig-Holstein festivalerne (i ­begge tilfælde inviteret af Leonard Bernstein), Tanglewood Festival, Pacific Music Festival og Aspen Music Festival. Selv om han har skrevet i flere forskellige genrer, er Rouse bedst kendt som orkester­komponist. Ud over hans 3. og 4. symfoni omfatter hans seneste arbejde Heimdall’s Trumpet, en koncert for trompet og orkester, som fik sin førsteopførelse i 2012 med Chicago Symfoni­orkester; Supplica, fremført af Pittsburgh Symfoniorkester i 2014; og Thunderstuck, et “koncert­åbningsværk”, først spillet i 2014 af New York Filharmonikerne.

James M. Keller, programnoteansvarlig, New York Filharmonikerne, The Leni and Peter May Chair