Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

ELEGI

SVIN

ELEGI

SVIN, Århus Sinfonietta

Bandet SVIN har befundet sig i frontlinjen af dansk progressiv rock gennem det sidste årti, både som et rost pionerband og en velbevaret hemmelighed. De 10 satser i ELEGI rejser sig fra en bund af tænksom melankoli op til et niveau af høj energi, hvor de stemningsskabende droner, kendt fra nogle af SVINs tidligere udgivelser, forbindes med lyden af gadepercussion, rituel inderlighed og en klar følelse af zen. Det er gennemkomponeret musik med impulser fra stram improvisation og med en bred palet af klange og teksturer, både akustiske og elektroniske.

Køb album Stream

LP

  • LP
    LP Gatefold
    299,50 kr.
    €40.27 / $39.26 / £35.56
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.28 / $9.04 / £8.19
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.62 / $10.36 / £9.38
    Køb
  • FLAC 24bit 96kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.12 / $13.76 / £12.47
    Køb
SVIN © Kristoffer Juel / Copenhagen Jazz Festival
I sine bedste øjeblikke lyder ELEGI som et forsøg på at finde et sprog for sorgen hinsides melankoliens klichéer
Rasmus Weirup, SEISMOGRAF
Der er elementer fra den elektroniske musiks klangflader, fra filmmusikkens stemningsstøttende og udvidende univers og fra gadepercussion. Det fornemmes ret stærkt at de tre SVIN-musikeres vanlige grundlag løftes og intensiveres
Niels Overgård, Jazz Nyt
Fra starten til slutningen er der tale om et kraftfuldt og rørende værk
Jan Granlie, Salt Peanuts*
Henrik Pultz Melbye, Lars Bech Pilgaard og Thomas Eiler har igen-igen skabt et magisk værk. Og samarbejdet med Århus Sinfonietta har kun ført til det, der må betegnes som et hovedværk. Elegi er således et ambitiøst, gennemarbejdet og fuldendt, kunstnerisk værk.
Ivan Rod, Gaffa
Total runtime: 
55 min.
Livets puls

Af Andrew Mellor

Bandet SVIN har befundet sig i frontlinjen af dansk progressiv rock gennem det sidste årti, både som et rost pionerband og en velbevaret hemmelighed. Bandet beskriver sig selv som en avantgarde-rocktrio, men dets æstetik er påvirket af musikretninger som ny kompositionsmusik, free jazz, metal, støjmusik, verdensmusik og endnu flere.

Under overfladen af støj afslører trioens respekt for og rodfæste i særlige skikke og folklore sig. Og trods bandets umiddelbarhed – alene bandnavnet SVIN røber, at vi har at gøre med en gruppe, der ikke går op i høflighed – kan gruppen skabe lyde, hvis dybde og efterklang sidder længe i sindet.

Det har velsagtens kun været et spørgsmål om tid, før et af Danmarks nysgerrige ny musik-ensembler og SVIN begyndte at gå hinanden på klingen. Det skete første gang under Aarhus Festuge i september 2019, hvor SVIN i selskab med Århus Sinfonietta gik sammen om en engangsforestilling – på en regnvåd nat i den modernistiske beton- og murstensbeklædte Langenæs Kirke præsenterede de et værk i 10 satser med titlen ELEGI. To måneder senere blev de to grupper genforenet til denne indspilning af værket.

ELEGI er arrangeret af komponisten Lasse D. Hansen for en besætning på tre slagtøjsspillere, tre strygere og tre blæsere fra Århus Sinfonietta samt de tre medlemmer i SVIN: Henrik Pultz Melbye (saxofon, klarinet og det traditionelle kinesiske træblæserinstrument hulusi), Lars Bech Pilgaard (guitar, banjo) og Thomas Eiler (slagtøj). Den samlede musikergruppe på 12 er så yderligere delt op i tre grupper af fire, hver bestående af et medlem af SVIN og tre fra Århus Sinfonietta.

Det oktofoniske setup, det resulterede i, er designet til at “skabe fysiske og akustiske stationer, der arbejder med og mod højttalerne”, hvorigennem de elektroniske lyde bliver skabt. Blandt de usædvanlige, udvidede teknikker, der anvendes, er slagstøjsinstrumenter – og en banjo – spillet med hårsl©ªjfer.

De 10 satser i ELEGI rejser sig fra en bund af tænksom melankoli op til et niveau af høj energi, hvor de stemningsskabende droner (toner, der holdes uforandret i lang tid som ledsagelse til en melodistemme), kendt fra nogle af SVINs tidligere udgivelser, forbindes med lyden af gadepercussion, rituel inderlighed og en klar følelse af zen. Det er gennemkomponeret musik med impulser fra stram, reaktiv improvisation og med en bred palet af klange og teksturer, både akustiske og elektroniske. Ved at sammenflette de to ensembler bliver hver gruppe og deres instrumenter presset til kanten af deres klanglige potentiale.

ELEGI synes at være forankret i de klassiske musiktraditioner fra både øst og vest. Værket er ladet med urinstinkter og udstyret med et spektrum, der er dybt optaget af instrumental farve og klang. Hvis værket er en elegi for nogen eller noget, formår ‘tingen’ tydeligvis at efterlade sig spor lang tid efter, den er borte.

Den første sats, også den første af tre med titlen “Elegi”, er født af Lars Bech Pilgaards ætsende, tøvende guitar. En dialog bryder snart frem mellem klagende strygere, glansfulde harpefigurer og fiks elektronisk lyd. Deres vedholdende dans, der er solidt harmonisk forankret, former en slags portal, hvorigennem vi kan nå en ny tilstand. Det klagende motiv breder sig til andre instrumenter i “Call to Worship”, hvor klingende, rituelt slagtøj og klokker spiller op mod hårdt drevne rockrytmer og støjelementer, der giver anledning til en hulkende saxofonsolo. Musikken presses mod et eventuelt kollaps og så til stilhed.

Ud over dens bibelske associationer refererer “Ezra” til pioneren inden for mikrotonal musik, Ezra Sims. I denne sats synes musikken at optage endnu større plads i et urunivers, hvor to dyreagtige stemmer følger hinanden parallelt og placerer sig både under og over ensemblet, mikrotonale hentydninger inkluderet. Til sidst påberåbes harpen, som fremkalder en stabil rytme, der tikker som livets puls, mens marimbaerne kommenterer fra oven med lyden af dryppende grottelofter. En cello forkynder den grundlæggende musikalske struktur, før musikken opløses i æterisk elektronisk støj.

I “Sarangi”, hvis navn stammer fra et korthalset indisk strengeinstrument, slynger strygerne sig om svævende slagtøj og besværgelser fra blæserne. Skållignende slagtøjsinstrumenter hjælper med til at skabe en intens lyttetilstand, før de lagdelte trommehvirvler i “Kami” rejser sig til et støjende crescendo, som giver plads til lysglimt (titlen “Kami” refererer til det japanske ord for guddommelighed). Den anden “Elegi” er en simpel sang, der lader blæserne sno sig i kontrapunkt med marimbaen.

Hvor “Kami” refererede til guddommelighed, skildrer “Tengoku” himlen, men refererer samtidig til et populært japansk computerspil, der kræver en mestring af de rytmiske principper. Musikken indfletter husholdningslydende slagtøjsinstrumenter i et komplekst væv – med en fornemmelse af, at noget bliver formet eller lokket til af den rytmiske samtale – og en sprække af stilhed leder til den arabiskklingende melodis tilbagevenden, næsten som et ekko eller minde fra hukommelsen. Efter et harpeglissando glider fragtmentariske blæsertoner forbi, som var de båret af en nådig brise.

Harpen vender tilbage for at fremmane “Dødsrite”, ledsaget af blæsere, der lader til at fastholde instrumenterne i en omfavnelse, før de lader dem flyve frit. Døden bliver efterfuldt af erindring, genfødsel og højtidelig stemning i form af ‘Ikebana’ (japansk for kunsten af arrangere blomster), som åbner med sirenekald, inden rituelle trommeskindslyde og indviklede blæserfigurer fremkommer, igen med et arabisk præg. Når et riff griber fat i de dybe instrumenter, finder musikken sit groove og bliver berusende og psykedelisk.

I den sidste “Elegi” synes alt fragmenteret – fjerne pizzicati affyres fra hjørnerne, mens højtliggende, himmelske toner cirkler ovenfra. Stålguitaren fra værkets begyndelse vender tilbage og finder konsonante durakkorder, men ender dog alligevel uforløst.

Release date: 
januar 2022
Cat. No.: 
DAC-LP009-10
FormatID: 
LP
CoverFormat: 
LP Gatefold
Barcode: 
747313294220
Track count: 
10

Credits

Recorded at the Royal Academy of Music, Aarhus, on 10 November 2019

Recorded by John Fomsgaard
Mixed and produced by Anders Bach Pedersen & SVIN
Mastered by Kassian Troyer at Dubplates & Mastering, Berlin

℗ & © 2022 Dacapo Records, Copenhagen

Pulse of life, by Andrew Mellor, translated from the English by Marie-Louise Zervides
Proofreaders: Jens Fink-Jensen, Colin Roth
Cover design by Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

Thanks to Kaja Management, Allan Gravgaard Madsen, Julie Boelt, Olga Witte, Rud Kjerstein and Aarhus Festuge

Supported by the Danish Arts Foundation, Musikpuljen – Aarhus Kommune, Dronning Margrethes & Prins Henriks Fond and Koda Kultur

www.svin-music.com
www.sinfonietta.dk

randomness