Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Concerto Grosso

Steingrímur Rohloff

Concerto Grosso

Jens Bjørn-Larsen, Stefan Dohr, Jesper Busk Sørensen, Gábor Tarkövi, Aalborg Symfoniorkester, Giordano Bellincampi

At fortælle historier er et grundelement i Steingrímur Rohloffs musik. Han kan fornemme dybden i et forløb, kraften i musikalske ekstremer og de fabulerende muligheder i melodier og harmonik. Dette digitale album indeholder Rohloffs Concerto Grosso fra 2021, der emmer af hans sans for skønhed og raffinement, og formentlig er det første koncertante værk for soloinstrumenterne horn, tuba, basun og trompet.

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    48,00 kr.
    mp3
    €6.45 / $6.99 / £5.65
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    60,00 kr.
    CD Quality
    €8.07 / $8.73 / £7.07
    Køb
  • FLAC 24bit 48kHz
    72,00 kr.
    Studio Master
    €9.68 / $10.48 / £8.48
    Køb
Steingrímur Rohloff (2021) © Niklas Ottander
Steingrímur Rohloffs værk samler sig harmonisk, så det fremstår lyrisk og nytænkende for de fire messinginstrumenter
Ole Blegvad, POV International
Meget mere behændigt løssluppent og klangligt årvågent kunne året ikke skydes i gang på orkesterfronten
Sune Anderberg, SEISMOGRAF
Total runtime: 
27 min.

Interview w. Steingrímur Rohloff, Stefan Dohr, Gábor Tarkövi and Jesper Busk Sørensen.

Blæs på konventionerne

Af Andrew Mellor

At fortælle historier er et grundelement i Steingrímur Rohloffs musik, uanset om den involverer ord eller ej. Han kan fornemme dybden i et forløb, kraften i musikalske ekstremer og de fabulerende muligheder i melodier og harmonik. Selvom hans særdeles varierede stemme som komponist kan ændre udtryk fra værk til værk, skjuler musikkens skønhed og raffinement på overfladen ofte dybe og nogle gange dunkle undersøgelser af det at være menneske.

Rohloff er født i Reykjavik af islandsk-tyske forældre og har boet i Danmark siden 2003. Han har studeret komposition hos Krysztof Meyer på konservatoriet i Köln og senere hos Marc-André Dalbavie og Gerard Griséy på Conservatoire National Supérieur de Paris, efterfulgt af kurser på kunstforskningsinstituttet IRCAM i Paris. I Frankrig opdagede Rohloff sin glæde ved orkestrering og fik i samme forbindelse overbevist sig selv om, at harmonikkens verden stadig myldrede med uudforskede stier: “Jeg nåede frem til, at man bliver nødt til at skrive sine egne harmonier ud fra særkender, udtryk og antydninger” og “at der stadig er masser at eksperimentere med”, siger han.

I 2009 modtog Rohloffs bearbejdelse af H.C. Andersens Historien om en mor årets Reumert for bedste børneteaterforestilling, ligesom han to gange er blevet nomineret til en Reumert for bedste opera og senest har modtaget en stor bestilling fra Den Kongelige Opera i København. “Jeg kan godt lide ekstremer og føler mig tiltrukket af dem,” siger komponisten selv.

Det kan hævdes at gælde både hans operaaktiviteter og hans følelsesmæssigt nærværende koncertværker. Et af de mest spektakulære til dato så verdens lys den 17. marts 2022 i Musikkens Hus i Aalborg, da hornisten Stefan Dohr, basunisten Jesper Busk Sørensen, trompetisten Gäbor Tarkövi og tubaisten Jens Bjørn-Larsen sammen med Aalborg Symfoniorkester under Giordano Bellincampis ledelse uropførte Rohloffs Concerto Grosso (2021).

Det var kun muligt på grund af aftenens foregående program. Hver af solisterne havde allerede haft en hovedrolle i messingkoncerter af Ole Schmidt (1928-2010), der udkom på Dacapo Records i marts 2022. Rohloffs Concerto Grosso – som ikke mindst er blevet til på grund af Busk Sørensen, der ligesom Dohr og Tarkövi er medlem af Berliner Philharmoniker – var tiltænkt at skulle afslutte koncerten ved at forene samtlige fire solister i et enkelt værk.

Resultatet menes at være det første koncertante værk for netop denne besætning med soloinstrumenterne horn, tuba, basun og trompet. Groft sagt får hvert af soloinstrumenterne en sats for sig selv i Rohloffs partitur, men i overensstemmelse med den fleksible tradition fra barokkens “concerto grosso” er hele værket gennemsyret af dialog mellem samtlige soloinstrumenter og tuttigruppen. “Selvom hver enkelt sats måske fokuserer på et enkelt soloinstrument, sker det ikke eksklusivt,” forklarede Rohloff forud for uropførelsen til Klaus Møller-Jørgensen fra DR P2; “der er forbindelser mellem dem – forskellige ruter og steder at mødes”.

Før Rohloff begyndte på kompositionen, besøgte han solisterne i Berlin for at lære deres respektive spillestil at kende og derigennem blive i stand til at skræddersy sin musik til dem. Tanken var at bringe hvert enkelt instrument ud til dets udtryksmæssige grænse og samtidig indfange noget af hver enkelt musikers virtuositet og karakter.

Stik imod vores konventionelle forestilling om solister og deres forkærlighed for virtuos opvisning opdagede Rohloff, at en af de mest bemærkelsesværdige færdigheder hos disse fire orkestermusikere på højt niveau var en fælles evne til at spille meget langsomt og stille. “Man bør aldrig glemme, hvor smukt, stille og lyrisk de kan spille,” sagde Rohloff til Møller-Jørgensen. Samtidig indrømmede komponisten, at arbejdet med koncerten havde været “sjov fra først til sidst”.

Den første af de fire titelløse satser – der på klassisk vis forløber efter mønstret langsom-hurtig-langsom-hurtig – har tubaen i hovedrollen. Musikken udfolder sig langsomt og med den samme ekstreme transparens, som kendes fra andre af Rohloffs værker. Solisten i forgrunden spiller lange legato-linjer, der siver og til sidst vælter nedad, samtidig med at andre messingblæsere lurer i baggrunden. Til sidst bliver tubaen trukket op igen af strygere i parallelbevægelse og vækket brat af højlydt snerren fra orkestret. Tilsyneladende bliver instrumentet grebet af optimisme, og vi får dets smukke og eftertænksomme lyse register at høre.

Anden sats begiver sig afsted i rask tempo med et legesygt solohorn, der hengiver sig fuldt ud til instrumentets traditionelle rolle som symbol på forfølgelse og sportsånd (omend det her er de andre messinginstrumenter, der bliver forfulgt). Hurtige tempi og akrobatnumre gør det muligt for instrumentet at demonstrere sin virtuositet, men igen giver musikken også plads til den lyrik, der bereder vejen for tredje sats, en vederkvægende arie for basun.

Her svøber soloinstrumentet sin sang hen over åbne akkorder i orkestret, mens glidende mikrotoner fra tid til anden farver linjen og tonalitetsfornemmelsen. Mens basunen bevæger sig opad, bliver orkestret oversvømmet af en fornemmelse af lys, som Rohloffs brug af slagtøj og harpe forlener med en nærmest overnaturlig stemning.

Denne opstigning forbereder vores ører på den muntre finale. Her spiller trompeten med flatterzunge-teknik, mens den flyver rundt oven over orkestret i en slags luftbåren blues, enten manisk eller fanget i en himmelsk, rytmisk trance. En række insisterende, rytmiske knald udløser kortvarig sang fra solisterne inden et sidste brag – og en coda til at tage luften ud af musikken igen.

Release date: 
januar 2023
Cat. No.: 
8.226636
FormatID: 
Digital only
Barcode: 
636943663622
Track count: 
4

Credits

Recorded at Koncertsalen, Musikkens Hus, Aalborg, on 15–18 March 2022

Recording producer: Thore Brinkmann
Sound engineer: Knud Erik Esmarch
Editing mix and mastering: Thore Brinkmann

℗ & © 2023 Dacapo Records, Copenhagen

Blown up and Away, by Andrew Mellor, translated from the English by Jakob Levinsen
Proofreaders: Jens Fink-Jensen, Hayden Jones
Design: Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

Publisher: Edition·S, www.edition-s.dk

For Stefan Dohr, Gábor Tarkövi, Jesper Busk Sørensen, Jens Bjørn-Larsen, and the Aalborg Symphony Orchestra. Commissioned by the Aalborg Symphony Orchestra

This digital-only release has been made in cooperation with DR (Danish Broadcasting Corporation).

With support from Koda Kultur