Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

EMP 5

Else Marie Pade

EMP 5

Niels Nielsen, Poul Ritz Andersen, Else Marie Pade

EMP 5 indeholder to værker af Else Marie Pade: Det første, som ikke tidligere har været udgivet, er skabt til en dokumentarfilm om telefonselskabet Jydsk Telefon fra 1965, hvor elektronisk genereret lyd efterligner telefontoner. I det andet værk, Afsnit I, II, III fra 1960, spiller en violinist over et lydbillede af elektronisk behandlet percussion – til tider forfinet og meget afdæmpet, andre gange uroligt og atonalt.

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    44,00 kr.
    mp3
    €5.9 / $6.42 / £5.03
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    55,00 kr.
    CD Quality
    €7.38 / $8.03 / £6.29
    Køb
Else Marie Pade © Lisbeth Damgaard
Total runtime: 
22 min.
"En af de længste koncerter, der har udspillet sig inden for et par timer"

Af Jonas Olesen

I 1965 fik Else Marie Pade en bestillingsopgave om at skabe musik til en dokumentarfilm om telefonselskabet Jydsk Telefon med titlen Af mit liv og min tid , der havde premiere 11. marts 1965 i Kosmorama Biografen i København. Billedsiden har desværre ikke kunnet lokaliseres, og således kan kun den rent elektronisk genererede lydside beskrives.

Musikken starter med et anslag af komplekse elektroniske glissandoklange tilsat kraftig efterklang, og herefter følger et signallignende melodiøst forløb, der fremstår tilfældighedspræget med mange indlagte pauser. Dog er forløbet ikke mere tilfældigt, end at identiske eller beslægtede motiver gentages løbende. Momentvis får tonerne karakter af efterligninger af akustiske blæseinstrumenter, og man får indtryk af, at der spilles en form for fanfare. Omtrent fra midten af stykket indtræder et nyt klangmateriale, hvor tonerne enten ring- eller amplitudemoduleres med hinanden, så mere komplekse klange opstår, og begynder gradvist at lyde som tastning af telefonnumre, hvormed der opstår en direkte klanglig markør for kompositionens tematik. Både tonernes klang og deres rytme er med til at give dem deres karakter af telefonlyde, nærmere bestemt de såkaldte DTMF-toner, der er sammensatte toner anvendt i analog telefoni. Det kan være svært at afgøre, om det oprindelige lydmateriale er optaget fra en reel telefon, eller om der blot er tale om efterligninger skabt i studiet. Under alle omstændigheder anvender Pade tonerne på en sådan måde, at man ikke er i tvivl om, at lydene skal forestille telefontoner, samtidig med at hun musikaliserer dem, så der opstår små melodier. Det er et opfindsomt, næsten reklamelignende greb, der peger tilbage på de klange med lignende betydningsmæssig dobbelthed, som Pade anvendte i hovedværket Symphonie magnétophonique.

Da afsnittet med telefontonerne er slut, vender de fanfarelignende toner tilbage og spiller tilsyneladende samme tema som tidligere. I slutningen er der indlagt længere pauser mellem tonerne, der også bliver dybere, og fra start til slut er samtlige lyde kraftigt indhyllet i kunstig efterklang, der bevirker, at alle lyde så at sige befinder sig i samme kunstige rum. Det meget sparsomme lydmateriale, der er anvendt, undergår ikke de mange opfindsomme elektroniske behandlinger, der ellers præger de fleste af Pades kompositioner, men anvendes derimod stramt og konsekvent ensartet.
 


Side 42 af partituret til Afsnit I, II, III – begyndelsen af Afsnit III © Edition·S

Afsnit I, II, III for soloviolin, 11 slagtøjsinstrumenter og tre højtalergrupper (1960) forløber som titlen angiver i tre klart adskilte afsnit, hvor en violinist spiller akustisk på en baggrund af elektronisk behandlet percussion.

Afsnit I udfolder sig med et forfinet og meget afdæmpet udtryk, hvor der høres punktuelt forekommende enkeltoner og små melodiske motiver fra violinen. Udover denne høres en svag tonal drone og rumlende baggrundslyde fra båndet. Umiddelbart er det svært at lytte sig frem til nogen decideret tidslig sammenhæng mellem violinen og de båndede lyde, hvilket giver en fornemmelse af, at de udfolder sig i to forskellige forløb.

Afsnit II begynder med et enkelt trommeanslag, hvorefter musikken ændrer radikalt karakter og bliver særdeles aktiv og støjende. Den filtrerede og hastighedsændrede percussion ligger højt i lydbilledet og overlejres af fugleskrigslignende lyde.

I Afsnit III anvendes de båndede percussioninstrumenter mere punktuelt og naturalistisk og har gennemgående en svagt buldrende klang. Hele afsnittet præges af en urolig atmosfære, markeret af violinens atonale motiver. Om Pade med "højtalergrupper" har ment mere end tre højtalere, og om – eller hvordan – lydkilderne har bevæget sig mellem disse, har det ikke været muligt at opklare.

Værket blev uropført ved et koncertarrangement arrangeret af Pade selv på Statens Museum for Kunst i København i 1960. Programmet inkluderede udover Afsnit I, II, III også elektroniske værker af Jørgen Plaetner og akustiske værker af Anton Webern og Ejvin Andersen.

I en samtidig anmeldelse i dagbladet Politiken beskrives arrangementet som en "stroppetur" og "en strabads, en af de længste koncerter, der har udspillet sig inden for et par timer". Både Plaetners og Pades værker kritiseres kraftigt, og anmelderen skriver: "Efter at Fru Pade under det første afsnit havde kedet lytteren helt ned til frostgrader, sprang pludselig bobler af festlig lyd i II. Det fortsatte nogen tid, men blev ikke ved at være festligt." Anmelderen fandt altså ansatser til "festlig lyd" i det mest aktive Afsnit II. Kun Weberns værk fra 1925 beskrives positivt.

Noter
Det kan ikke afgøres, om både film og musik har titlen Af mit liv og min tid. Titlen Musik til Jydsk Telefon er skrevet af Pade selv på det originale spolebånd, men der kan være tale om en arbejdstitel. Musik til Jydsk Telefon har ikke tidligere været udgivet.

Det er violinisten Niels Nielsen og slagtøjsspilleren Poul Ritz Andersen, der medvirker i Afsnit I, II, III. Musikken blev siden brugt som lydside til balletten Variationer af Nini Theilade, uropført i Portugal i 1967. Nogle kilder angiver kompositionsår og uropførelse fejlagtigt til 1961. For kilden til den korrekte værkdatering se: R.N.: "Stroppetur", Politiken 28. november 1960. Afsnit I, II, III er tidligere udgivet på Div. kunstnere: Pioneers – The Beginning of Danish Electronic Music . Ljud LJUD 006 2XCD, 2008

Release date: 
december 2023
Cat. No.: 
DAC-DA2011
FormatID: 
Digital album
Barcode: 
636943201114
Track count: 
4

Credits

Recording producer: Else Marie Pade

℗ & © 2023 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes byJonas Olesen
Photo p. 3 © Lisbeth Damgaard
Cover design by Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

Publisher: Edition·S, www.edition-s.dk

With support from Augustinus Fonden, A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Koda Kultur, Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jock's Fond and Sonning Fonden.