Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

EMP 2

Else Marie Pade

EMP 2

Else Marie Pade

EMP 2-udgivelsen præsenterer to bemærkelsesværdige elektroniske værker af Else Marie Pade, Glasperlespil I & II, begge skabt i 1960 med inspiration dels fra forfatteren Hermann Hesses roman Glasperlespillet (1943) og dels fra et helt konkret glasperlespil i form af et stykke legetøj, som Pade legede med som barn og beholdt som voksen. Legetøjet har form som en ramme med 12 gange 12 felter og tillod skabelsen af uendeligt komplekse mønstre med forskelligfarvede glasperler.

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    24,00 kr.
    mp3
    €3.22 / $3.5 / £2.75
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    30,00 kr.
    CD Quality
    €4.02 / $4.38 / £3.43
    Køb
  • FLAC 24bit 48kHz
    36,00 kr.
    Studio Master
    €4.83 / $5.26 / £4.12
    Køb
Else Marie Pade © Edition·S
Total runtime: 
16 min.
Forvandlinger

Af Jonas Olesen

I 1960 komponerede Else Marie Pade to rent elektroniske værker med titlerne Glasperlespil I og Glasperlespil II. Inspirationen til værkerne kom dels forfatteren Hermann Hesses roman Glasperlespillet (1943), dels fra et helt konkret glasperlespil i form af et stykke legetøj, som Pade legede med som barn. Legetøjet, som Pade beholdt som voksen, har form som en ramme med 12 x 12 felter, hvor der i hvert af disse felter kan placeres forskelligt farvede perler. Disse perler kan så kombineres og bringes til at danne uendeligt varierede og komplekse mønstre.

I begge værker overfører Pade princippet fra legetøjet meget direkte ved at opstille 12 tonerækker med hver 12 toner og varierer dem så i forskellige kombinationer værket igennem. Pade har selv fortalt om inspirationen fra glasperlespillet i bogen Andrea Baks Else Marie Pade – En biografi (2009). Her fortæller hun, at "da jeg begyndte at lave elektronisk musik, kom jeg i tanker om det igen, fordi nogle af de lyde, vi lavede, var meget glasagtige. Jeg ville prøve at lave et mønster med musikken, ligesom jeg havde lavet mønstre med mit glasperlespil. I Glasperlespil I lagde jeg ensfarvede perler i form af toner i hver række, så folk kunne forstå, hvad meningen var. Hver farve fik simpelthen sin egen tone, og så kørte den bum, bum, bum … Så kom den næste med en anden klangfarve, sort, rød, gul, blå, grøn, hvid og så videre."

Den systematik, som Pade her beskriver i Glasperlespil I, fremstår tydeligt i musikken, som præges af korte morsekodelignende sinustone-bip, der kommer og går i langsomme rytmiske mønstre. Disse varieres værket igennem i klang, tonehøjde og rytme og får derved karakter af en art signaler, der undergår en række forvandlinger, men stadig er genkendelige på et overordnet plan. Lydmaterialet, der anvendes, lader til næsten udelukkende at bestå af kombinerede og behandlede sinustoner, der optræder i adskilte klanggrupperinger.

Den rytmiske fornemmelse er yderligere til stede så at sige 'inden i' de enkelte toner, da Pade gør udstrakt brug af stødtoner, der opstår når to toner med næsten ens frekvens er til stede samtidigt. Dette høres som en rytmisk modulation, som Pade refererer til som 'svævninger', og som går igen i mange andre af hendes elektroniske værker.

Glasperlespil I forløber som en serie af bølgende tonale klange, hvoraf nogle fremtræder som dybe rumlende toner, der fungerer som et fast fundament under de resterende mere æteriske og svævende klanggrupper. Den elektroniske behandling af lydmaterialet synes meget basal i form af hastighedsændringer, filtrering og tilføjelse af kunstig efterklang.

I Glasperlespil II anvendes det samme lydlige grundmateriale, men i et mere abstrakt formmæssigt forløb, med et mindre rytmisk og mere kontemplativt udtryk. Tonerne er længere og glider ind og ud under hinanden i bølgende bevægelser, og de optræder med en større grad af forvrængning end i Glasperlespil I. Udover det tonale materiale høres også momenter af svag illuderet percussion, og i værkets anden halvdel høres en filtreret støjlignende klang, der gentages rytmisk som en form for vejrtrækning.

Begge værker har et minimalistisk og køligt musikalsk udtryk, hvor de tonale elementer overvejende fremstår harmoniske, men alligevel er anvendt så sparsomt, at der kun opstår ansatser til noget decideret melodisk. Netop de minimalistiske og kølige islæt er med til at give værkerne et moderne udtryk, og især Glasperlespil I minder om nutidig elektronisk musik. Her tænkes især på musik af den finske techno- og eksperimentalkomponist Mika Vainio (1963–2017), der særligt kendes for en udpræget minimalistisk stil centreret omkring brug af sinustoner.

Glasperlespil II fik en særlig betydning for Else Marie Pade på sigt, idet hun spillede værket for Karlheinz Stockhausen, da han besøgte Danmark i 1961. Han bad derefter om en båndkopi, som han efterfølgende løbende anvendte i pædagogiske sammenhænge. Dermed havde Pade fået en kollegial blåstempling af sin musik fra en af de vigtigste komponister inden for den elektroniske musik på daværende tidspunkt.

Glasperlespil I og Glasperlespil II blev uropført den 31. maj 1960 i programmet Vor tids musik på Danmarks Radio P2. Glasperlespil I er tidligere udgivet på en dobbelt-LP'en Electronic Works 1958-1995 (Important Records, 2014). Glasperlespil II er tidligere udgivet på cd'en Et glasperlespil (Dacapo Records, 2001). Denne cd findes også inkluderet i bogudgivelsen: Bruland, Inge (red.): Else Marie Pade og Symphonie magnétophonique (Museum Tusculanum, 2006).


Om EMP Series

Else Marie Pade blev født i 1924 og betragtes i dag som en pionér inden for elektronisk og konkret musik i Danmark efter Anden Verdenskrig. Med EMP Series præsenterer ­Dacapo Records og musikforlaget Edition·S ­Pades unikke musik i nye, udelukkende digitale udgaver, der omfatter adskillige værker, der hidtil har været utilgængelige eller ikke nævnt i Pade-litteraturen – blandt andet de 80 spolebånd og et væld af værker og optagelser fra hendes tid som ansat ved Danmarks Radio, der dukkede op efter hendes død i 2016.

EMP Series samler skelsættende indspilninger, sjældne og aldrig før hørte optagelser for at genfortælle, fortolke og sætte Pades værker i musikalsk relief. Udgivelserne udkommer regelmæssigt frem til 2024, hvor Else Marie Pade ville være fyldt 100 år – for at fejre hendes vidunderlige lydverden på en måde, der indbyder til fordybelse.

Release date: 
april 2023
Cat. No.: 
8.226651
FormatID: 
Digital album
Barcode: 
636943665121
Track count: 
2

Credits

Glasperlespil I & II, first aired on Danmarks Radio P2, on 31 May 1960
Digitisation by Hans Peter Stubbe Teglbjærg (2020)

℗ & © 2023 Dacapo Records, Copenhagen

Transformations, by Jonas Olesen, translated from the Danish by Colin Roth Photo
Proofreaders: Jens Fink-Jensen, Hayden Jones
Design: Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

Publisher: Edition·S, www.edition-s.dk

With support from Augustinus Fonden, A.P. Møller Fonden, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Koda Kultur, Konsul Georg Jorck og Hustru Emma Jock's Fond and Sonning Fonden.

randomness