Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Mærsk Operaen (LP)

Anders Monrad
SUPERFLEX
Nikolaj Heltoft

Mærsk Operaen (LP)

Morten Staugaard, Nina Bols Lundgren, Sophie Thing-Simonsen, Rebecca Forsberg, Emil Lykke, Adam Riis, Simon Duus, Bo Nandfred, Morten Lassenius Kramp, Christian Westergaard, Rikke Sandberg, Tanja Zapolski, Manuel Esperilla, Rune Højmark, EKKOZONE, Jesper Nordin

En gammel talemåde siger, at den, der betaler for musikken, også bestemmer, hvad der bliver spillet. Byggeriet af Operaen endte som et mareridt for arkitekt Henning Larsen. Mærsk Operaen af Anders Monrad, Nikolaj Heltoft og SUPERFLEX dykker ned i mareridtet og udruller forholdet mellem det priviligerede individ, hans virksomhed og det omkringliggende samfund – eksemplificeret ved historien om Operaens tilblivelse.

Køb album Stream

LP

  • LP
    LP Gatefold
    299,50 kr.
    €40.18 / $43.73 / £34.26
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 48kHz
    89,00 kr.
    Studio Master
    €11.94 / $12.99 / £10.18
    Køb
Meget virkelighedsnært og lidt science fiction-agtigt på samme tid. Blødt, rundt og lækkert, men bestemt ikke ufarligt
Henrik Friis, Politiken
Det er lige så dygtigt som det er sjovt, med noter af et brittensk drama, men stilistisk up to date
Peter Quantrill, Gramophone
Mærsk McKinney Møller, dansk skibsreder, kapitalist og filantrop, var faktisk slet ikke operafan, men mere prosaisk nød han lyttevenlig musik og countryrock. Dette paradoks blev afgørende for udviklingen af musikken, der har en rig instrumentering og mange rytmiske elementer
Aurelio Cianciotta, Neural
Total runtime: 
61 min.

Download LIBRETTO

The Mærsk Opera

af Adrian Hughes, tv- og radiovært

Efter færdiggørelsen i oktober 2004 kunne dramaet, der havde udspillet under opførelsen af Operaen på Holmen, medtages som en af de mest fascinerende fortællinger om vartegnene i den danske hovedstad. På Amalienborg Slotsplads lige overfor Operaen finder du Salys rytterstatue af Frederik 5., der tog 19 år at opføre og endte med at koste mere end alle Amalienborgs fire paladser. Længere nede ad samme akse troner Marmorkirken, som lå stille hen som græsbeklædt, eventyrlig ruin i 130 år, indtil en finansfyrste købte jordloddet for en krone og færdiggjorde kirken.

Operaen på Holmen var skibsreder Mærsk McKinney-Møllers (1913–2012) sidste og mest spektakulære bud på at skabe et ærefrygtindgydende monument over hans egen og faderens iværksætter-arv. Han var vant til at have uhindret adgang til de danske statsministre, og efter at have sikret sig regeringens accept af hans donation, forventede han at også folket ville påskønne initiativet og lade ham gå i gang med byggeriet. Efter 35 år som administrerende direktør for hvad der under hans ledelse trods alt var blevet verdens største rederi, mente hr. Møller, at det var passende at vise dette ved at overrække danskerne en gave skabt af materialer, der ville bestå i århundreder. Glas blev ikke regnet blandt sådanne materialer.

På samme måde var Operaen den halvfjerdsårige arkitekt Henning Larsens sidste mulighed for at opføre et overbevisende eksempel på hans kortvarige vision om humanistisk, gennemskinnelig og alt inkluderende arkitektur i den danske hovedstad.

Henning Larsens første skitse til operaen var et glashus, der indkapslede en glødende varm kerne af ahorn som symbol for musiksalen inderst inde.

Offentligheden havde kun svag mistanke om de enorme sammenstød mellem mr. Møllers forkærlighed for marmor og mursten og Henning Larsens gennemsigtige glasvision. Konflikten blev tydelig, da hr. Møller – uden Henning Larsens tilstedeværelse – indkaldte til en pressekonference, der offentliggøre kompromisfacaden med ​​stålbånd.

Henning Larsen var på nippet til at forlade projektet helt og aldeles og blev kun på sin post for at undgå et ødelæggende sagsanlæg. Senere fortalte Henning Larsen sin version af historien inklusive meget af det næsten utænkelige skaberi, man hidtil har kunne møde i en bog, som scenespil og nu som opera.

Forholdet mellem de to store personligheder blev chokerende nok stadig værre og værre. På slutmødet læste Henning Larsen et brev fra sig selv til hr. Møller for at få det ført til protokols. Denne brev var tydeligvis mere ment som en besked i en flaske til evigheden end en udveksling mellem en bygherre og hans arkitekt. Skibsrederen knoer var hvide med raseri, og Henning Larsen citerede ham for svadaen, der fulgte efter:

»De har fået og fået! De fik Operaen! De har fået kanaler – det var utrolig dyrt og helt unødvendigt! De har fået broer – det var utrolig dyrt og helt unødvendigt! De har fået taget – det var utrolig dyrt og helt unødvendigt! De vil klemme os! De vil have mere! De gennemtrumfer! Jeg vil ikke lægge navn til det!« 

Til allersidst pegede hr. Møller rasende på Henning Larsen og råbte: 

»De skal sige tak«.

Henning Larsen endte selv med at tage stærk afstand fra sin egen arkitektoniske bedrift med et lakonisk resumé af processen: »Alt i alt er jeg meget tilfreds med resultatet, hvis man ser bort fra facaden«.

Release date: 
december 2018
Cat. No.: 
DAC-LP004-05
FormatID: 
LP
CoverFormat: 
LP Gatefold
Barcode: 
747313012572
Track count: 
5

Credits

An opera in three acts by SUPERFLEX in collaboration with 
Anders Monrad and Nikolaj Heltoft

© & ℗ 2018 Dacapo Records

Composer: Anders Monrad
Librettists: Nikolaj Heltoft & SUPERFLEX
Producer: Jesper Lützhøft
Conductor: Jesper Nordin
Sound technician: Mikkel Nymand
Sound mix: Rasmus Winther & Anders Monrad
Vinyl mastering: Flemming Hansson

Produced with support by the Danish Arts Foundation and KODA Culture