Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Bittersweet

Nick Martin

Bittersweet

KIMI

Der er et punkt, hvor det guddommelige umærkeligt glider over i det sensuelle, hvor sangen klamrer sig til kirkerummets stilhed og genskinnet fra væggene gløder. Det er i dette hårfine grænseland, man finder Nick Martins Bittersweet (2019), der er skrevet til det islandsk-græske KIMI-ensemble. Trioen, der består af sopran, accordeon og marimba, rækker ud mod verden og koncertsalen, men de insisterende, syngende gentagelser har bønnens karakter.

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    32,00 kr.
    mp3
    €4.3 / $4.2 / £3.8
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    40,00 kr.
    CD Quality
    €5.38 / $5.25 / £4.74
    Køb
  • FLAC 24bit 176kHz
    68,00 kr.
    Studio Master +
    €9.14 / $8.92 / £8.07
    Køb
  • FLAC 24bit 352.8kHz
    80,00 kr.
    Studio Master ++
    €10.76 / $10.49 / £9.49
    Køb
Nick Martin © Freja M. Kreutzfeldt
"Bittersweet" veksler effektivt mellem nænsomme gentagelser, eftertænksom stilhed og pludselige udladninger af smertelig skønhed
Sune Anderberg, SEISMOGRAF
Den hårfine grænse

Af Tim Rutherford-Johnson

Der er et punkt, hvor det guddommelige umærkeligt glider over i det sensuelle, hvor sangen klamrer sig til kirkerummets stilhed og genskinnet fra væggene gløder. Det er i dette hårfine grænseland, man finder Nick Martins Bittersweet (2019), der er skrevet til det islandsk-græske KIMI-ensemble. Trioen, der består af sopran, accordeon og marimba, søger ud mod verden og koncertsalen, men de insisterende, syngende gentagelser har bønnens karakter. Indpakket i harmoni er melodien snarere omsluttet end ophøjet, altid bedende, aldrig dominerende. Den er én stemme i menigheden. Men den holder på en hemmelighed.

Martins tætteste musikalske forbillede er den engelske digter, komponist og lutenist John Dowland, en mand, der vidste en ting eller to om skellet mellem det hellige og det profane. De indledende toner i Bittersweet vækker minder om det karakteristiske ‘faldende tåre’-motiv fra Dowlands berømte sang ‘Flow my tears’, og hans syv Lachrymae: fire faldende toner med et snert af en hurtigere rytme på anden og tredje tone. Britiskfødte Martin kender utvivlsomt til forbindelsen; interessant er det, at Dowland boede i Danmark, ligesom Martin, men ved Christian IV’s hof. Hvor Dowlands snørklede polyfoni – en trækken i sammenfiltrede tråde – placerer stemmen midt i alverdens smerter og lidelser, rummer Martins omhyggeligt bundne homofoni den i en ensom krop. Accordeon og marimba er ikke mere afsondret fra sangerens stemme, end åndedræt og fingre er adskilt i en elskers sitrende begær.

Hemmeligheden findes i de sungne ord: ikke i en bøn, men i to brudstykker (i Jim Powells hjerteskærende oversættelse) af Sapfo, den mest erotiske af de lyriske digtere: Kærligheden rystede mit hjerte, som når vinden griber egene i bjergene; Jeg længes efter … Da sangeren prøver at søge endnu mere indad, og det kun bliver til lidt mere end en en-tonet besværgelse, begynder hendes bevidsthed at briste. Splittet mellem personlig længsel og sine to ledsagere nås et kritisk punkt, som understøttes af Juan Ramón Jiménez’ tanker om skelnen mellem selvet og egoet: ‘Yo no soy yo’ (Jeg er ikke mig). Mod værkets slutning træder et anonymt citat frem som en ekspressiv markering: ‘Og dagen kom, hvor faren ved at forblive lukket som en knop blev mere smertefuld end faren for at blomstre’. Til slut må ånden, fingrene og sangen række ud efter verden.

Release date: 
juni 2022
Cat. No.: 
8.226630
FormatID: 
Digital only
Barcode: 
636943663028
Track count: 
3

Credits

Recorded at Garnisonskirken, Copenhagen, on 20-21 February 2022

Recording producer: Ragnheiður Jónsdóttir
Engineering, editing, mix and mastering: Ragnheiður Jónsdóttir

℗ & © 2022 Dacapo Records, Copenhagen

The tender line, by Tim Rutherford-Johnson, translated from the English by Nikolaj Skinhøj
Proofreaders: Jens Fink-Jensen, Colin Roth
Artwork: Studio Tobias Røder, www.tobiasroeder.com

Nick Martin, www.blueluminaire.com

KIMI, www.kimi-ensemble.com

With support from Solistforeningen af 1921 and Koda Kultur