Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Melody

Nikolaj Hess

Melody

Cæcilie Balling, Danmarks Underholdningsorkester, Carsten Seyer-Hansen, Anders 'AC' Christensen, Mikkel Hess

I komponisten og pianisten Nikolaj Hess' musik udfolder foreningen af forskellige elementer sig ofte. Som når han i dette koncertstykke for violin, Melody, lader subtile indtryk fra jazzen smelte ind i et ellers fuldtonet partiturværk for soloviolin og strygeensemble, der ganske usædvanligt har fået tilføjet en diskret rytmegruppe af trommer og kontrabas. Melody udforsker de intime og nuancerede følelser og fortællinger, som er karakteristiske for kammermusikken, og får liv gennem Cæcilie Ballings forfinede, poetiske violinspil.

Verdenspremiereindspilning

Køb album Stream
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 176kHz
    131,00 kr.
    Studio Master +
    €17.57 / $19.13 / £14.98
    Køb
Cæcilie Balling © Kasper Vig
I smuk, nyromantisk stil bruger han [Hess] både orkestret og soloviolinen, så rørende og sårbare musikalske øjeblikke opstår. [...] Det er godt at eksperimentere og bryde genrerne op
Jeppe Rönnow, SEISMOGRAF
Total runtime: 
29 min.
Hvor havene mødes

Af Christian Munch-Hansen

Oppe i den nordligste del af Jylland ved byen Skagen ender halvøen i en odde, hvor de to farvande Skagerrak og Kattegat mødes. Talrige besøgende er vadet ud i det lave vand på sandstranden for at stå med et ben i hvert hav, når bølgerne fra hver sin side brydes i skummende krusninger. Et stykke berømt dansk kystnatur, fuld af lys og saltholdig luft, og skildret i dansk billedkunst af berømte malere som P.S. Krøyer, Anna Ancher og Holger Drachmann.

Også i komponisten og pianisten Nikolaj Hess' musik er der tale om havstrømme, der mødes. Eksempelvis når han som pianist forener den lyriske danske sangskat med boblende elementer fra nordamerikansk jazz og vestafrikansk folkemusik. Eller når han lader subtile indtryk fra jazzen smelte ind i et ellers fuldtonet partiturværk for soloviolin og kammerensemble, som ganske usædvanligt har fået tilføjet en diskret rytmegruppe af trommer og kontrabas. Selv siger Nikolaj Hess om sit koncertstykke for violin, Melody: “Jeg ville gerne skabe noget nordisk med et globalt perspektiv. Både folkloren og urbane elementer skulle være en del af inspirationen.”

Melody er et koncertstykke med noget på hjerte. Man mærker både lysende fortælleglæde og en særlig vemodighed i Hess’ musik. Central er den melodiske drift sammen med variation og inderlige farver. Undervejs piskes vandet til skum, men det lægger sig igen i en ceremoniel finale.


Under indspilningen af Melody © Kasper Vig

Danmarks Underholdningsorkester ledes af Carsten Seyer-Hansen, og hovedrollen i koncerten er tildelt violinisten Cæcilie Balling. Tilbage i 2015 begyndte hendes samarbejde med Nikolaj Hess’ klavertrio SpaceLab, som også tæller broderen og trommeslageren Mikkel Hess og bassisten Anders ‘AC’ Christensen. Det førte til et smukt balanceret møde mellem jazzens rytmiske sprog og den moderne strygekvartets fleksible klangverden, inspireret af blandt andre Ravel, Sjostakovitj og Pärt, hvilket er dokumenteret på albummet SpaceLab & Strings (2021). Men allerede flere år inden havde Cæcilie Balling spurgt Hess, om han ville skrive et koncertstykke til hendes debutkoncert som solist fra det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus. Førsteopførelsen fandt således sted ved Ballings debutkoncert i november 2019. Værket blev siden revideret og opført under Copenhagen Jazz Festival 2021, før det fandt sin endelige form, som det kan høres på denne udgivelse.

Første sats bærer titlen ‘Birds’, eftersom musikken oprindelig tager afsæt i en række transskriptioner af fuglestemmer. Hess forklarer: “Jeg er vokset op i naturen ved Vejle i Jylland og føler mig forbundet med det nordiske og det naturlyriske. Fuglestemmerne har dog kun fungeret som igangsættere. I denne sats introducerer jeg de tableauagtige landskaber, som går igen i tredje sats.”

I andensatsen ‘Waves’ deler Hess strygerne op i to strygekvintetter og en klangbundssektion som ekko. Disse mødes med soloviolinen og trommernes diskrete filtkøller og bækkener. Den dragende frygiske fornemmelse i harmonikken breder sig som et sug fra havet. Musikken kan give associationer til Grieg og Sibelius og måske Hans-Erik Philips musik til tv-serien Fiskerne (1977). Der er en grundstemning af nordisk tristesse og ærefrygt, en følelse af samhørighed mellem menneske, natur og skæbne.

Tredje sats har titlen ‘Melody: Pt. I, Tableaux and Theme’. Her udfoldes en stigende rytmisk og melodisk spænding, som næsten eksploderer i anden halvdel. Det begynder med et prikkende pizzicato i orkestret og melodisk inderlighed i Ballings soloviolin, men udvikler sig snart med strygernes huggende markeringer og unisone linjer. Med Hess’ ord rummer satsen “urolige og ustabile stemninger, der ender i et abstrakt vinterlandskab.”


Cæcilie Balling © Kasper VIg

I fjerde sats, ‘Melody: Pt. II, Fuga and Improvisation’ nærmer værket sig sin kulmination. Der er ikke tale om en traditionel fuga, men om anvendelsen af fugale principper i udviklingen af melodistoffet. Musikken udfolder sig med forskellige tempi og taktarter på samme tid. I denne sats arbejdede orkestret ud fra et tekstpartitur og med udvidede teknikker. Satsen vil udfordre, når musikken ruller ind i en kollektivt improviseret zone med lagdelte strygere og et tumlende beat i bas og trommer. “Spændende og måske uventet”, kalder Hess det. Balling supplerer: “Improvisation sætter musikerne på kanten. Man lytter på en særlig måde og må være fuldstændig til stede. Jeg husker, da vi afholdt en prøvekoncert på scenen. Her blev det vanvittig intenst.”

Hermed nås soloviolinens frit improviserede kadence, ‘Melody: Pt. III, Cadenza’, hvor Cæcilie Balling folder sig ud i en medskabende rolle: “Her overtager jeg energien fra orkestret og sender den videre med fuld kraft, åbne strenge og en intensitet, der lander i det højeste register. Derefter reducerer jeg gradvist for at give plads til den afsluttende koral.”

I sjette og sidste sats, ‘Melody: Pt. IV, Chorale’, finder musikken sin forløsende afrunding. Udenfor har vinden lagt sig er en vidunderlig titel på en bog af digteren Klaus Rifbjerg, og det er sådan musikken føles på dette sted. Balling siger: “For mig minder satsen om Mahler – med en udstrakt og rørende melodi, som går lige i hjertekulen.”


Nikolaj Hess til venstre under indspilningen af Melody © Kasper Vig

Melody er kulminationen på en længere proces for Nikolaj Hess. Han spillede selv violin i sin barndom. Senere blev han introduceret til at arrangere for strygere, studerede partiturer, komposition og kontrapunkt og læste Schönbergs og Hindemiths lærebøger. Han har lyttet til den klassiske musiks mestre og har dyrket klaverlitteraturen. En væsentlig erfaring kommer også fra arbejdet med filmmusik blandt andet til den episke De forbandede år (2020), til Meeres Stille (2013), hvor han skrev et klaverstykke til pianisten Katrine Gislinge, og Lars von Triers Melancholia (2011), hvor til han skrev musik, inspireret af Wagner.

Melody er et koncertstykke, der kommunikerer umiddelbart og sanseligt. Samtidig udfordrer det de konventionelle normer, der typisk præger forholdet mellem komponist og musiker. Cæcilie Balling uddyber: “Med Melody er det første gang, jeg er stødt på et værk i dansk sammenhæng, der er så gennemkomponeret og samtidig føles så frit i de improviserede passager. Det har en fornemmelse af frit fald over sig, hvilket passer godt til min ambition om at bidrage aktivt til frigørelsen af ‘den klassiske musiker’. Det er også grunden til, at jeg nogle gange arbejder i yderkanterne af det etablerede musikmiljø og forsøger at finde nogle bindeled mellem genrerne.”

Det er just, hvad der sker på denne indspilning, hvor Nikolaj Hess træder ind i orkestermusikken med en særlig melodisk og rytmisk sensibilitet. Det er en tendens, man kan følge i disse år, hvor musikere fra den rytmiske og improvisatoriske scene finder naturlige udtryksmuligheder i kammermusikken. Det bliver næppe det sidste, man kommer til at høre fra den kystlinje.
 

Christian Munch-Hansen (f. 1969) er musikjournalist, forfatter og underviser. Han har arbejdet som musikkritiker på flere danske dagblade. Redaktionsmedlem ved tidsskriftet PubliMus. Han er blandt andet forfatter til By af jazz (2008), Musical Dream Machine (2014) og Forvandlinger (2022).

 

Release date: 
januar 2024
Cat. No.: 
8.226681
FormatID: 
Digital album
Barcode: 
636943668122
Track count: 
6

Credits

Recorded at Konservatoriets Koncertsal, Copenhagen, on 7–8 July 2021

Recording producer and engineer: Ragnheiður Jónsdóttir
Editing, mixing and mastering: Ragnheiður Jónsdóttir

℗ & © 2024 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes by Christian Munch-Hansen
Artwork by Cæcilie Balling

randomness