Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Det tempererede klaver

Niels Viggo Bentzon

Det tempererede klaver

Per Salo

♥♥♥♥♥ »Musikken klinger romantisk i åndedraget, men krast i harmonikken« Politiken
»Salo viser sig som en fuldgyldig virtous« Classics Today

Niels Viggo Bentzon blev i levende live selve symbolet på moderne musik i Danmark. En ustoppelig kreativ kraft, der lige fra sit gennembrud i begyndelsen af 1940’erne var i en kategori for sig. Per Salo, den fremtrædende danske fortolker af Bentzon, vender sig her mod Bentzons stort anlagte klavercyklus, Det tempererede klaver, med en personlig sammensætning af præludier og fugaer fra de mange bind, som Bentzon skrev med direkte inspiration fra Bach. Løsslupne afstikkere, musikalske verdener på fuldt fabulerende frihjul, løst opbyggede åndehuller – overalt går Bentzon nye veje, væk fra den gyldne middelvej.

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
  • FLAC 24bit 88.2kHz
    105,00 kr.
    Studio Master
    €14.09 / $15.33 / £12.01
    Køb
  • FLAC 24bit 192kHz
    131,00 kr.
    Studio Master +
    €17.57 / $19.13 / £14.98
    Køb
© Bjarne Stæhr
Musikken er usædvanligt klog og ganske tilgængelig trods brugen af moderne harmonier, og Salo spiller med stor vid og overbevisning
Lynn René Bayley, The Art Music Lounge
Musikken klinger romantisk i åndedraget, men krast i harmonikken. Per Salo spiller den med overskud, så man mærker suget, samtidig med at alle de mange noder sættes flot på plads
Thomas Michelsen, Politiken
Cyklussen på 24 værker viser det enorme ekspressive udvalg, den fremragende kvalitet af klaverkompositioner og hans stilistiske konsistens af værker skrevet i en periode på tre årtier
Records International
Denne cd er ganske enkelt er en mønstergyldig udgivelse
Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad
Per Salo er en naturkraft at dømme efter den energi der strømmer ud fra udgivelsen, og synergien mellem performer og komponist er så tæt som man kunne ønske sig.
Dominy Clements, MusicWeb International
Dette er den ideelle introduktion til Bentzon
International Piano Magazine
Vi får Brahmsk tyngde, Hindemithsk elegance og klangfølsomhed som hos Debussy smeltet sammen til nysgerrig Bentzonsk poesi
Henrik Friis, Magasinet Klassisk
Salo viser sig som en fuldgyldig virtous (9/9)
Jed Distler, Classics Today
En fascinerende utgivelse, svært varmt anbefalt
Guy Rickards , KlassiskMusikk
RECORDING OF THE YEAR
David Barker, MusicWeb International
Per Salos storhed ligger i det faktum, at hans fortolkning giver os mulighed for at opdage den musikalske refleksion, som Bach, Hindemith og Shostakovich også foretog
Núria Serra, Sonograma
Det må være denne sæsons vigtigste og mest inspirerende pladeudgivelse for mange af os
John Christiansen, JC Klassisk
Lyden er varm og distinkt, med en behagelig mængde atmosfære
Rob Haskins, American Record Guide
Total runtime: 
78 min.
I en kategori for sig

Af Jens Cornelius

Niels Viggo Bentzon blev i levende live selve symbolet på moderne musik i Danmark. En ustoppelig kreativ kraft, der lige fra sit gennembrud i begyndelsen af 1940’erne var i en kategori for sig selv. I 1960’erne blev han nærmest Danmarks ”nationalmodernist” på godt og ondt, og han beholdt den status også hos dem, der aldrig havde hørt hans musik. Ingen kunne følge med i alt, hvad han komponerede, for hans enorme produktion er på 700-800 værker – det fulde overblik mangler stadigvæk.

Dertil kom hans ivrige liv som improvisator, der ofte udviskede grænsen mellem nuet og det nedskrevne. Niels Viggo Bentzon komponerede med lynets hast og kunne nedfælde hele værker på et øjeblik. Han var helt afklaret med, at hans arbejdsmetode ikke garanterede, at alle opusnumre var på samme niveau. Omvendt kunne hans bedste værker opstå på utrolig kort tid – for eksempel det skelsættende 1. bind i serien Det tempererede klaver, der blev komponeret på bare 14 dage. Bentzon var bipolar og fortalte åbent om, at han arbejdede i døgndrift, når idéerne kom og måtte skrives ned, fordi han alt for godt kendte til perioder, hvor det var umuligt for ham at skabe noget som helst.

Niels Viggo Bentzon blev født i 1919 i en familie med dybe intellektuelle og musikalske rødder. Hans far var juraprofessor og en kort overgang rektor for Københavns Universitet, og hans mor var ­pianist, barne­barn af 1800-tallets nøglefigur i dansk musik, J.P.E. Hartmann, hvis farfar, komponisten Johan Hartmann, var indvandret fra Tyskland i 1700-tallet. Hartmann-slægten blev med årene flettet ind i andre danske komponistfamilier som Gade, Hamerik, Horneman og Langgaard til ét stort komponiststamtræ, og også Niels Viggo Bentzons fætter, Jørgen Bentzon, var komponist.

Niels Viggo Bentzon uddannede sig som pianist, organist og i musikteori på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i 1938-42 hos lærere fra Carl Nielsens omgangskreds, blandt andet pianisten Christian Christiansen og musikteoretikeren Knud Jeppesen. Som komponist var Bentzon derimod selvlært. Hans kæmpemæssige skaberværk begyndte nærmest ud af det blå i 1939, samme år, han debuterede som pianist. I 1942 fik han et gennembrud med sin Toccata for klaver, og i 1947 skabte han sensation ved ISCM Festivalen for ny musik med klaverværket Partita. Der var blevet åbnet for en sluse, og musikken fossede ud. I 1940’erne med overvejende neoklassicistiske værker med inspiration fra Stravinskij og Hindemith, og i 1950’erne med mange værker formet efter idéen om musikalsk metamorfose.

Omkring 1960 blev Niels Viggo Bentzon sammen med andre komponister fra sin generation konfronteret med en ny avantgarde, den serielle og elektroniske musik fra Centraleuropa, og han begyndte at overveje, om hans musik pludselig ikke længere var ”moderne nok”. Det blev indledningen til hans mest tumultariske periode, 1960’erne, hvor han med inspiration fra blandt andet Fluxus-bevægelsen kastede sig ud i grænsesprængende eksperimenter med forkærlighed for det absurde og surreelle. Happenings i det offentlige rum, improviserede tv- og radioudsendelser, billedkunst og fabulerende skønlitteratur blev en del af hans udfoldelser, og Bentzon fremstod som den oplagte frontfigur for en kultur i opbrud. Men provokationstrangen gav ham nok også en ufrivillig rolle som modernistisk klovn, og det billede kom til at stå i vejen for hans produktion af mere klassicistiske værker. Fra nu af vidste publikum ikke rigtig, om hans musik var alvorligt ment eller ej, og på trods af den høje kunstneriske kvalitet gik værkerne fra de foregående årtier lidt i glemmebogen.

Kunstnerisk set blev Bentzon dog befriet af processen. Han oplevede, at han nu kunne arbejde med inspiration fra hele den musikhistoriske arv. ”Symbiotisk musik” kaldte han det selv, fordi han var gået i ét med de forgængere og idoler, for eksempel Bach, Brahms og Schönberg, som hans musikerliv byggede på. Med sit store vingefang kunne Bentzon være både outsider og klassiker på samme tid.

Niels Viggo Bentzon var i næsten 60 år meget aktiv som koncertpianist. Sine mange klaver­værker skrev han først og fremmest til sit eget koncertrepertoire, og selv om han også havde en suveræn beherskelse af symfoniorkestret, var klavermusikken hans vigtigste udtryksmåde. ”Jeg er sammenvokset med klaveret – det er så fysisk for mig”, sagde han selv, og sådan så det også ud, når han spillede.

Urkraften i hans kreative strøm gjorde, at han ikke var bange for at karakterisere sin skrivemåde som ”a-intellektuel”. Men det er at forklejne hans enestående talent, for Bentzon tænkte simpelthen i færdige musikalske former og strukturer. Hans unikke begavelse gjorde ham til en ener, og der er næppe nogen anden kunstner i Danmark, der på den måde har sat sig selv i spil som komponist og musiker, vovet det hele og vundet det meste, mens han tillod alle at følge med i den livslange kunstneriske proces.

Jens Cornelius, 2019

 

Det tempererede klaver

af Per Salo

 

”Jeg skriver bare det ned, der kommer. Nogle gange kommer der en hel masse, andre gange kommer der ingenting. Det er jeg ikke herre over.” Sådan beskrev Niels Viggo Bentzon selv kompositionsprocessen, da jeg engang spurgte ham, hvordan han havde planlagt og komponeret dette enorme værk. ”Det er nærmest frosne improvisationer, og når jeg har skrevet det ned, gør jeg ikke så meget mere ved det. Om det så er godt eller skidt – det må andre afgøre.”

Disse sætninger har jeg aldrig glemt. For netop udtalelsen om, at ”andre må afgøre, hvad der er godt eller skidt,” har givet mig idéen til denne indspilning.

Niels Viggo Bentzon (som altid underskrev sig NVB) komponerede i 1964 sin første samling af præludier og fugaer i alle dur- og mol-tonearter. Inspirationen kom fra Johann Sebastian BachsDas Wohltemperierte Klavier, men også fra Paul Hindemiths Ludus Tonalis (1942) og Dmitri Sjostakovitjs 24 præludier og fugaer (1952), som begge var moderne udgaver af Das Wohl­temperierte Klavier. Ti år senere komponerede NVB det 2. bind, og hen over årene fort­satte han med at komponere flere komplette bind. Den sidste samling, bind 13, blev komponeret så sent som 1996. Desværre blev kun det 1. bind trykt og udgivet, mens resten foreligger i svært læselig håndskrift. Denne enorme hjørnesten i dansk klavermusik har derfor slet ikke fået den udbredelse, som man kunne have håbet.

Jeg traf NVB – eller slet og ret Niels Viggo, som han blev kaldt – første gang i slutningen af 1970’erne i privat, familiemæssig sammenhæng. Jeg blev med det samme fascineret af hans enorme viden og sprudlende, karismatiske personlighed. Han havde allerede i flere årtier været en institution i dansk musikliv – både som pianist og som komponist, inden for hvilke fag han gav mig talrige gode råd. Senere på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København oplevede jeg ham, ligesom rigtig mange af mine medstuderende, som lærer i formlære – et fag, som NVB havde gjort til helt sit eget. Mange af os studerende fra dengang har sikkert her fået åbnet vores bevidsthed for komponister som blandt andet Skrjabin, Bartók og Schönberg. Igennem årene fik jeg lejlighed til at spille mange af NVB’s værker for ham, både for orgel- og klaverværker samt forskellige kammermusikkombinationer. Mest intenst og givende for mig, var vores sam­arbejde i 1990’erne omkring indspilninger og opførelser af en lang række af hans klaverværker.

At indspille en komplet udgave af Det tempererede klaver er en ret uoverskuelig opgave. Som konsekvens af NVB’s afvisning af, at de enkelte stykker skulle høre sammen i en slags overordnet struktur inden for hver samling, har jeg derfor sammensat en cyklus på 24 præludier og fugaer. Stykkerne er valgt fra syv af de 13 bind fra hele perioden 1964-96, nemlig bind 1, 2, 4, 5, 7, 8 og 13, således at de fremstår som et hele.

Kan man så iagttage store stilistiske og kompositoriske forskelle mellem de forskellige tidsperioder, når man på den måde udvælger stykker, skrevet over 30 år? Det overraskende – men utvetydige – svar er: Nej.

NVB’s karakteristiske, kraftfulde men også yderst poetiske stil, kan man finde overalt i hans produktion, lige fra de tidlige værker fra 1940’erne til de sene kompositioner fra 1990’erne. Dette faktum har muliggjort, at jeg i udvælgelsen har været fri til at ”blande kortene” og sammensætte en cyklus alene ud fra kvalitet, udtryk, balance stykkerne imellem, opbygning af forløb med mere. For eksempel stammer CD’ens sidste meget skæbnetunge skæring, Præludium og fuga i h-mol, fra bind 2 (1976), mens et af de mest fjerlette, Præludium i Fis-dur, er skrevet så sent som 1996.

For mig er Det tempererede klaver et af de NVB-værker, som bedst illustrerer de ekstreme kontraster, man finder i hans musik. Jeg har altid følt, at hvert præludium eller fuga besidder en meget skarpt defineret sindsstemning, som for det meste falder inden for følgende ret afgrænsede kategorier eller ”arketyper”:

DET MANISKE – JUPITERISKE – OVERSTADIGE
Præludier & fugaer i C-dur, D-dur, Es-dur, F-dur, A-dur samt B-dur

DET DEPRESSIVE – TRISTE – VEMODIGE
Præludier & fugaer i d-mol, a-mol, b-mol, h-mol og præludierne i Fis-dur, fis-mol, gis-mol samt fugaerne i G-dur og Gis-dur

DET SKÆLMSKE – SARKASTISKE – TRODSIGE
Præludier & fugaer i Cis-dur og E-dur, præludiet i G-dur samt fugaerne i f-mol og B-dur

DET VOLDSOMME – DIONYSISKE – KATASTROFALE
Præludier & fugaer i es-mol, f-mol, g-mol, h-mol samt fugaen i gis-mol

I øvrigt spænder de enkelte stykker vidt i stil, form og karakter. Særligt fugaerne er et spændende studie i, hvor forskelligt denne form kan tolkes. Nogle af fugaerne er skrevet i streng Palestrina-inspireret vokalstil, andre som tostemmige inventioner af Bach, nogle i tolvtone-lignende kromatisk stil, nogle som jazz, andre som helt frie aforismer.

For mig repræsenterer de bedste stykker i Det tempererede klaver noget af den fineste og mest inspirerede klavermusik fra det 20. århundrede. Jeg håber, at udvalget på denne udgivelse kan være med til at belyse denne store musik, som NVB selv omtalte som sit musikalske testamente.

Per Salo, 2019

Release date: 
august 2019
Cat. No.: 
8.226077
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943607725
Track count: 
24

Credits

Recorded at Symfonisk Sal, Musikhuset Aarhus, on 19-21 May 2019

Recording Producer: Preben Iwan
Sound Engineer: Preben Iwan
Editing: Mette Due and Preben Iwan
Mix and mastering: Preben Iwan

℗ & © 2019 Dacapo Records, Copenhagen

Liner notes: Jens Cornelius and Per Salo
English translation: John Irons
Proofreader: Svend Ravnkilde
Artwork: Digital collages by Denise Burt, using original score title pages of The Tempered Piano, Book IV by Niels Viggo Bentzon, 1978.
Design: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Publisher: Edition Wilhelm Hansen, www.musicsalesclassical.com

Dacapo Records acknowledge, with gratitude, the support of Augustinus Fonden, Beckett-Fonden and Solistforeningen af 1921

With support from KODA Culture

randomness