Nyt album præsenterer Else Marie Pade som orkesterkomponist for første gang
Den 18. november udkommer den første indspilning af Else Marie Pades orkesterværker, som udfordrer vores opfattelse af den danske komponist. Samme dag udkommer første digitale EP i en ny EMP-serie.
Udgivelsen af de fire orkesterværker på dette nye album er intet mindre end en lille sensation: De viser Else Marie Pade (1924-2016) i en hidtil ukendt rolle som skaber af orkesterværker, og det med en kunstnerisk tyngde der giver rigelig anledning til at udfordre det etablerede billede af hende.
Med lanceringen af disse værker bliver det nu muligt at præsentere hendes musik i koncertsale side om side med anden partiturmusik og samtidig præsenterer det nye album noget så sjældent, som værker fra 1950’erne og 1960’erne skrevet af en dansk kvinde.
Pre-save albummet til din streamingtjeneste, så det tilføjes automatisk til dit bibliotek på udgivelsesdagen.
En komponist genopdages for anden gang
Else Marie Pade er primært kendt som den danske elektroniske pionér, som blev genopdaget i 2001 og bredt anerkendt i både Danmark og udlandet. Hvad få vidste er, at Pade også komponerede akustisk orkestermusik. Hun omtalte aldrig orkesterværkerne på eget initiativ, men accepterede tilsyneladende stiltiende, at det var de elektroniske værker, alle ville høre om.
Indtil for nyligt eksisterede værkerne kun i værkfortegnelser og i form af Else Marie Pades originalpartiturer. Men efter Pades død er alle hendes bånd, partiturer og noter blevet overleveret til forlaget Edition·S, som har gennemgået, restaureret og digitaliseret materialet.
Elektronisk erfarede byggesten
De fire orkesterværker på det nye album er komponeret mellem 1953 og 1965, en periode hvor Else Marie Pade også komponerede elektronisk musik. Generelt er der en kontinuitet snarere end et brud mellem den akustiske’ og den ‘elektroniske’ Else Marie Pade.
Hendes elektroniske og akustiske værker er beslægtet musik, blot med ganske forskellige midler. Mange af de musikalske byggesten synes at være elektronisk erfarede: Det er klange, som ikke kunne være blevet til, uden Pades indgående viden og erfaring med elektronisk materiale.
50 år forud for sin tid
Det nye album er indspillet af Malmö Operaorkester og dirigent Joachim Gustafsson og indeholder fire orkesterværker: En trompetkoncert fra 1954 (indspillet med Michael Frank Møller som trompetsolist), Parametre for strygeorkester, Sept Pièces en couleurs og violinkoncerten Étude med solist Christina Åstrand.
Étude giver associationer til en nærmest Ligeti-agtig klangverden – fin, skrøbelig, lysende og statisk. Partituret foreskriver en opstilling af musikere, hvor dirigent og solist befinder sig i midten, omgivet af orkestret siddende i et system af cirkler.
Tonemester og producer Daniel Davidsen fortæller: "Det er en overraskende ide, som straks kunne rentegnes til en opstillingsplan baseret på surround-optagelsesteknologi. Komponisten har med andre ord været mere end 50 år forud for sin tid."
The EMP Series
Fredag d. 18. november lanceres også Dacapo Records' nye EMP-serie, en serie af digitale EP'er som præsenterer nyfundet og restaureret elektronisk lydmateriale af Else Marie Pade. Den første EP i serien, EMP 1, præsenterer fire digte sat til musik til programserien En digter og en komponist (1970), fra Else Marie Pades tid på Danmarks Radio.