Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Interview med harpenist Zachary Hatcher om Martin Staunings harpekoncert

Zachary Hatcher (c) Agnete Schlichtkrull

Interview med harpenist Zachary Hatcher om Martin Staunings harpekoncert

Martin Staunings harpekoncert, som netop er udkommet, er skrevet til og indspillet af DR Symfoniorkestrets soloharpenist, Zachary Hatcher. Vi har talt med Zachary Hatcher om det dybt originale værk og det tætte samarbejde med komponisten.

Interview
24. august 2022

"Det er simpelthen et henrivende aparte stykke musik, Martin Stauning har bikset sammen her. Et opgør med ideen om, at harper er noget, der tryller folk i søvn – Zachary Hatcher river og flår til tider i instrumentet – men samtidig også et værk, der har en fundamentalt drømmende karakter". Således skrev Seismograf i en anmeldelse af Martin Staunings harpekoncert.

Koncerten er for nyligt udkommet i en verdenspremiereindspilning med harpenist Zachary Hatcher, DR Symfoniorkestret og dirigent Joshua Weilerstein. Værket er skrevet til Zachary Hatcher, som her fortæller om at opføre det dystre og smukke værk, som næsten drev ham til vanvid.

Hvordan var samarbejdet med Martin Stauning?

"Det var meget let at arbejde med Martin. Selvom det er nervepirrende at arbejde med en uropførelse, har Martin en vis nonchalance og optimisme der får dig til at tro på at man kan klare alt sammen. Jeg var ret involveret i processen, men hovedsageligt i udførelsen. Jeg gjorde mit bedste for at give liv til hans idéer, men selve nodepartiet var meget velskrevet til mit instrument (omend meget udfordrende). Han bevarede en aktiv dialog med mig undervejs for at dobbelttjekke idéer som måske ikke ville fungere, men vi fandt heldigvis altid en løsning. Udover et par generelle udfordringer med opførelsen, som er uundgåelige i ny musik, har Martin skrevet og skabt en ægte harpekoncert. Jeg er ikke i tvivl om at den vil blive en del af standardrepertoiret i fremtiden".

Hvordan føles det at få en koncert skrevet specifikt til dig?

"Skræmmende, for at være ærlig. Jeg forsøgte først og fremmest ikke at skuffe min ven. Martin var en af de første komponister jeg arbejde med i Danmark, helt tilbage i 2016 ved Pulsar Festivallen. Jeg vidste med det samme at jeg elskede hans musik. Derfor blev jeg selvfølgelig begejstret da det blev besluttet at Martin skulle skrive et værk, men med det kom også en umiddelbar forpligtelse til at vække hans idéer til live. Man ender med at håbe på, at idéerne ikke vil overskride ens egen forståelse og at musikken kan bevæge sig gennem dig på en måde som komponisten vil være tilfreds med. Det er ikke en nem ting at gøre, især ikke som den første. 

Selve opførelsen af værket var noget helt andet. Værkets struktur er ganske bred, og klangene og linjerne var temmelig udfordrende at synge, binde sammen og bygge op. Dette, kombineret med nogle virkelig teknisk svære passage, gav mig somme tider følelsen af at være ved at falde ned ad trapperne i mørket. Med tiden begyndte jeg at vokse med musikken  den drev mig næsten til vanvid. Der var så mange ting som jeg var i tvivl om jeg ville kunne udføre rent musikalsk, helt op til premieren. Men efter uropførelsen indså jeg at arbejdet med dette stykke var en af de største musikalske udfordringer i mit 23-årige liv som harpenist og den jeg er vokset mest med. Jeg håber virkelig på at få lov til at gøre det igen!". 

Hvad kan lytteren forvente af værket?

"Jeg synes at værket er dystert og smukt. Det er en lidt hård tilvænning at træde ind i Martins verden – han ser skønhed og rædsel i simple ting som en streng eller en dukke. Jeg synes at lytteren skal forvente at høre noget betagende smukt, uhyggeligt og rørende. Hvis man tilgår værket med et åbent sind, vil musikken krybe ind under huden på dig, få dig til at huske og lade dig glide ind i nogle af livets store mysterier". 

Hvilke billeder og følelser vækker værket i dig?

"Værket har for mig et element af noget råt og naturligt, især i første sats. Det er friskt som en forårsdag, men med foråret og naturens ukontrollerbare side. Det udvikler sig nærmest til en slåskamp på scenen mellem orkestret og solisten. Det er underholdende, men nærmest også lidt for intimt. Som at betragte noget man først for sent indser, at man ikke skulle have set. Det lokker dig ind og vil ikke lade dig gå igen. I slutningen af værket føltes det som om jeg blev banket af orkestret indtil sidste akkord". 

Hvordan repræsenterer denne koncert en ny måde at skrive musik for harpe?

"Ét stort problem for harpen er, at en stor del af dens repertoire er hvad jeg vil kalder "karakterstykker". Disse stykker, omend smukke, efterlader somme tider musikeren med lyst til mere. Vi har ikke den samme seriøsitet eller dybde som mange andre instrumenter i den musik vi spiller. Martin har skrevet noget, som formidler en meget mørk idé eller historie, hvilket passer instrumentet overraskende godt. Med dette værk fik jeg lov til at benytte en helt ny side af mit kunstneriske virke og en ny udtryksmæssig frihed. Jeg håber at dette vil opmuntre andre komponister til at se harpen med nye øjne, for instrumentet er i stand til næsten hvad som helst. Det har Martin vist os".

Du kan lytte til harpekoncerten på din foretrukne streamingtjeneste via linket her.

  • Martin Stauning

    Harp Concerto