Ny indspilning fører Peter Heises glemte strygekvartetter ud af mørket
Heise var en populær og elsket dansk komponist, hvis strygekvartetter har ligget indhyllet i et mørke efter hans død. Den 9. juni udkommer første udgivelse i en ny serie med førsteindspilninger af Nordic String Quartet.
Selvom Peter Heise (1830-1879) var en af Danmarks mest populære og elskede komponister, opnåede hans seks strygekvartetter aldrig almen anerkendelse og har ligget indhyllet i mørke i 170 år. På dette første album ud af en todelt serie, genopliver Nordic String Quartet de elegante værker med en følsom og lyrisk tilgang, i tråd med Heises karakteristiske poetiske touch.
Du kan allerede nu høre en single fra det kommende album, nemlig andensatsen fra Strygekvartet nr. 1, en larghetto med en langsom hoveddel og et stormfuldt mellemafsnit. Lyt via linket her.
Bortgemte ungdomsværker
Peter Heise var især kendt som vokalkomponist i sin levetid. Han havde kort før sin død oplevet stor succes med sin opera Drot og marsk, vel nok 1800-tallets bedste danske opera, og hans hundredevis af sange og romancer var også meget populære.
Mellem 1851 og 1857 skrev Heise seks strygekvartetter til den københavnske overklasses saloner og musikforeninger. Kvartetterne blev dog ikke en del af det offentlige musikliv og efter hans død blev de pakket væk, formentlig af hans enke, i et forsøg på at beskytte sin mands posthume anseelse mod forstyrrende, ukendte ungdomsværker. Noderne til Strygekvartet nr. 1 blev lagt i en mappe, der ligefrem blev påtegnet ”Heises skrevne noder fra ældre tid, ikke trykkes, måske helst brændes".
I 1950'erne begyndte kvartetterne igen at cirkulere, men ingen af dem bed sig fast i repertoiret. Ganske mærkeligt, for der er bestemt ikke en overflod af
danske kvartetter fra 1800-tallet at konkurrere med. Efter lang tids dvale blev værkerne i 2017 for første gang udgivet i et samarbejde mellem Det Kongelige Bibliotek og Københavns Universitet, så de nu omsider kan spilles, høres og nydes.
Charmerende værker med vittigt temperament
Heise var aktiv i den højromantiske periode, men inderst inde var han klassicist. Han stræbte efter klarhed, præcise former og gennemsigtighed, hvilket man også finder i hans charmerende strygekvartetter. Værkerne er komponeret i Heises formative år, men selv de tidligste af kvartetterne vidner om en komponist, der er dybt fortrolig med genren.
Strygekvartetterne nr. 1 og 2 er raffinerede og veloplagte værker med en humoristiske karakter. Vi hører elementer der minder om Schubert, Mozart og Haydn, gennemstrømmet af Heises underholdende og vittige temperament.
Strygekvartet nr. 3 hæver ambitionsniveauet betydeligt i forhold til de foregående kvartetter, og musikken har flyttet sig væk fra det underholdende. Det dramatiske vingefang udvides og på ægte romantisk vis varer spændingerne ved lige indtil slut i den stormfulde sidste sats, der rummer træk fra nordisk folkemusik.