Guitaren som soloinstrument, som akkompagnatør og blandt kammermusikalske ligemænd
Den prisvindende komponist Lars Hegaard har gennem mere end 40 år været en vigtig stemme i dansk musikliv. Centreret om komponistens eget instrument, guitaren, præsenterer Jesper Sivebæk seks af hans vigtigste kammermusikværker på nyt album
Albummet Octagonal Room samler førsteindspilningerne af seks værker af den danske komponist Lars Hegaard (f. 1950). Fællesnævneren for de seks værker er guitaren – Hegaards eget instrument – og på albummet det gennemgående instrument, både som solo-instrument, som akkompagnatør og i varierende kammermusikalske samspil.
Guitaren i centrum
Det er guitaristen Jesper Sivebæk, som står i centrum på Octagonal Room. Den danske prisvindende guitarist har en omfattende koncertvirksomhed som solist og kammermusiker, er bl.a. medstifter af Scandinavian Guitar Duo og har spillet danske førsteopførelser af guitarkoncerter af en række højt profilerede komponister.
På den nye udgivelse opleves Sivebæk både solo i Four Rhythmical Pieces fra 1999, som akkompagnatør til mezzo-sopranen Signe Asmussen Trois Poèmes d’Arthur Rimbaud fra 2003, samt i forskellige kammerværker med bl.a. violinisten Cæcilie Balling, bratschisten Tim Frederiksen, cellisten Morten Zeuthen og kvartetten Alba String Quartet.
Associationer og kontraster
Lars Hegaards musik kredser om, hvordan associationer og kontraster udfolder sig i tid og i forhold til hinanden, når enkelte begivenheder og musikalske fænomener afløser hinanden. På Octagonal Room opleves hans modernistiske udtryksevne, som bærer præg af både populærmusik og klassisk modernisme, og de seks forskellige værker giver et fascinerende billede af guitarens mange muligheder.