Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Chimes of Memory

Fuzzy

Chimes of Memory

Tine Rehling, Grethe Krogh, Jeanette Balland

”Chimes of Memory” præsenterer en vidtfavnende samling værker af komponisten og musikeren Fuzzy, som i titelværket fra ser dybt ned i erindringens brønd - indspillet på en historisk DR-synthesizer. I de øvrige værker møder vi grandios orgelmusik - skrevet til Notre Dame Kirken og organist Grethe Krogh - side om side med humoristiske, eksperimenterende og drømmende klange indspillet på saxofon, harpe og ikke mindst komponistens elskede gamle flygel...

Køb album Stream

CD

  • CD
    Jewel Case
    139,50 kr.
    €18.71 / $20.37 / £15.96
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,00 kr.
    mp3
    €9.26 / $10.07 / £7.89
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,00 kr.
    CD Quality
    €10.6 / $11.53 / £9.04
    Køb
"Fuzzys retrospektive cd giver et rigtigt godt indtryk af Fuzzys musikalske produktion, og ikke mindst hans enorme musikalske palet, stilistiske spændvidde, gode humor og musikalske mod til at gøre som han vil."
Ingeborg Okkels, SEISMOGRAF
"Konkret musik af særdeles billedskabende art. En umiskendelig lydforelskelse. Fuzzy selv sidder tilbage. Stemplet som ikke-kassabel. Der kommer stadig nyt fra trolddomsbunkeren på Kochsvej."
Gregers Dirckinck-Holmfeld, Gregers DH
Total runtime: 
73 min.
Chimes of Memory 

af Wayne Siegel

Kunstnernavnet “Fuzzy” er egentligt et langtidsholdbart kælenavn. Det stammer tilbage fra Jens Wilhelm Pedersens ungdom og henviser til hans utæmmede hår og skæg. I dag er hans hår kortere og tyndere og skægget mere civiliseret, men kun få kender ham ved det navn han fik af sine forældre. I en alder af 75 er han uden diskussion i fuld vigør som komponist af elektronisk og akustisk musik, som filmkomponist, som udøvende musiker og som improvisator. Fuzzy er næsten altid fordybet i musik. Han arbejder ofte i døgndrift for at færdiggøre et projekt i stuen indrettet som studie for elektronisk musik i hjemmet på Frederiksberg. Her hersker han som en komponistbjørn i en frodig skov af computere, miksere, synthesizere, samplere og akustiske musikinstrumenter. Af og til skal en gæld af træthed ophobet efter perioder med lange arbejdsdage indløses i form af en lille “morfar” på uventede tider og steder. En gang under en studieproduktion ved den kendte lydstudie Sweet Silence i København åbnede Fuzzy pludseligt øjnene og sagde, “du glemte at skrue op for bækkenet i takt 17!” Produceren vendte sig om og bemærkede, “du har ret, men du snorkede jo på det tidspunkt.”

Fuzzys tilgang til musik har altid været intuitiv. Han er en yderst habil improvisator inden for jazz, populær musik og klassisk musik, og han har aldrig opfattet sin altædende musiksmag som et problem. Men han har også en mere “seriøs” dimension som komponist. Hans vigtigste lærer og mentor var Per Nørgård. Andre vigtige lærere omfatter Györgi Ligeti, Jan Bark og Witold Lutosławski. Efter nogle kortvarige studier hos Karlheinz Stockhausen i Darmstadt i 1960erne blev Fuzzy lysende klar over, at han ikke var og aldrig ville blive tolvtonekomponist. Men der var masser af musik i hans hovede, som han brændende ønskede at dele med sine medmennesker.

Han har været aktiv som pianist og klarinettist og medlem af den legendariske, nu opløste svensk-danske multimediegruppe, ”Nya Kulturkvartetten”, som han har turneret med i Europa og Amerika. Af andre længerevarende samarbejder skal nævnes to duoer: en med Povl Dissing og en anden med violinisten John Von Daler. Fuzzy har i årenes løb været med i mange forskellige tv-sammenhænge og havde i en periode sit eget program for børn – “Fuzzys Værksted” – der handlede om musikforståelse og musik fra fremmede kulturer. Han har også – til tekst af Rune T. Kidde – komponeret operaen “Heksemutter Mortensen og den fede Kalkun”, som blev bestilt til Den Kgl. Opera.

Som komponist har han ud over orkestermusik, korværker og kammermusik hovedsageligt beskæftiget sig med elektronisk musik, ofte i forbindelse med ballet, teater, film og blandings­former. I denne sammenhæng har Fuzzy skrevet værker til blandt andre Safri Duo, James Galway, The New Jungle Orchestra, Copenhagen Art Ensemble, Contemporania og Trio Zoom. Som film­komponist har Fuzzy arbejdet sammen med talrige instruktører, heriblandt Kaspar Rostrup, Jørgen Leth, ­Rainer Werner Fassbinder, Jannik Hastrup og Bille August. En stor del af Fuzzys produktion er teatermusik. Han har arbejdet sammen med Peter Kupke (D) og Johan Bergenstråhle (S) blandt mange flere. Hans mest omfattede elektroniske værk er KATALOG, en 12-kanals klingende udsmykning til Den Sorte Diamant, bestilt af Det Kgl. Bibliotek. Værkets består af 52 afsnit – et for hver af årets uger. Hvert afsnit henter inspiration fra et af bibliotekets klenodier. Et afsnit afspilles hver dag via en permanent 12-kanals “højttalerorkester” bygget specielt til dette værk.

Fuzzy har modtaget flere priser for sin musik, heriblandt Statens Kunstfonds livsvarige ydelse, Wilhelm Hansen Fondens Hæderspris, og WH’s Komponistpris. I 2010 blev han udnævnt til Ridder af Dannebrog, men som komponist og musiker er han især kendt som en gavmild leverandør til det danske folk.

Notre Dame Trilogien er bestilt af organisten professor Grethe Krogh til opførelse ved en koncert i Notre Dame-katedralen i Paris. Trilogien blev oprindeligt komponeret som tre selvstændige værker og uropført ved tre forskellige lejligheder. At høre værkerne spillet på det smukke orgel i katedralens andægtige rum var for Fuzzy noget helt særligt. Han besluttede sig for at samle de tre værker. Notre Dame Trilogi blev opført i sin helhed i Notre Dame i Paris i anledning af Fuzzy’s 70-års fødselsdag i 2009.

I Cadences et tremblements à Notre Dame (2002) udnytter komponisten instrumentets unikke klangverden med dets mange klangfarver og enorme dynamiske omfang – fra det sarteste ­pianissimo til et dommedags-fortissimo. Musikcitater fra den franske national­sang La Marseillaise flettes ind i værket, en idé der opstod fordi uropførelsen fandt sted d. 14. juli – Bastilledagen.

Über allen Gipfeln (2003) er en rune sat over komponisten Tage Nielsen (1929-2003). Værket rummer mange stilbrud og unddrager sig egentlig en traditionel musikanalyse. Det bevæger sig fra univers til univers og – som selve livet – slutter brat.

Contemplation d’un tableau de J. F. Willumsen (2006) tager sit udgangspunkt i et maleri af den danske maler J.F. Willumsen. Billedet Jotunheimen (1892-93) skildrer det særlige lys og de magiske spejlinger, som er karakteristiske for dette norske bjerg. Det er især tydeligt i begyndelsen af stykket, at det er påvirket af dette unikke kunstværk bestående af et malet lærred indrammet af en udskåret træramme påsat zink-relieffer og udsmykket med emalje på kobber. Værket blev uropført i Notre Dame i forbindelse med en Willumsen-udstilling i Pompidou Centret i Paris.

B-Movies for harpe og elektronik er et dramatisk fortælling som placerer harpen i en musikalsk scene som minder om B-filmens klichefyldte og arketypiske verden. Solisten påtager sig forskellige roller skiftende mellem tilskuer og hovedrolle. Kompositionen falder i én sammenhængende sats, som inddeles af komponisten i seks afsnit med de illustrative titler: Kirkegård med flagermus, Spænding, Sofia møder den store frø, Flugten i spejlkabinettet, Ingen vej tilbage og Tegnefilm. Værket er oprindeligt bestilt af Sofia Claro med støtte fra Statens Kunstfond.

Chimes of Memory er et elektronisk værk bestilt af Danmarks Radio. I 1987 anskaffede Danmarks Radio sin første “digital audio workstation”: Waveframe. Systemet var egentligt en computer på størrelse med en vaskemaskine. Denne computer blev styret af en anden desktop computer. Trods størrelsen var systemet meget mindre kraftfuldt end de fleste almindelige laptop computere er i dag. Men i 1987 var det et teknologisk vidunder som kun ventede på at blive udforsket og anvendt i en kunstnerisk sammenhæng, hvilket Fuzzy blev inviteret til at iværksætte. Han begyndte med at indspille lyden af glas og balloner og derefter redigere lydene i Waveframe-systemet. En Yamaha DX-7 synthesizer blev også benyttet til at skabe syntetiske glaslyde som kunne transformeres til lignende lyde. Hovedstemningen i stykket er en drømme­agtig skildring med uvirkelige, spøgelses­agtige klokker som langsomt udvikler sig kun kort afbrudt af glitrende rytmer. Værket er langt mere end blot en nysgerrig puslen med nye tekno­logiske ­landevindinger.

Tre tilbageblik for bassaxofon og elektronik blev bestilt af den danske saxofonvirtuos Jeanette Balland. Den elektroniske del fungerer primært som akkompagnement og kontrasterende elementer i forhold til solisten. Værket er i tre satser. Førstesatsen udforsker de musikalske muligheder som den enorme bassaxofon rummer. Et livlig start og slutning omkranser et mellemspil med langsomme fejende lydlandskaber som skaber et modspil til solisten. Stemningen i andensatsen er eftertænksom. Solisten skifter til den mindre, mere ekspressive tenorsaxofon. Analoge synthesizer-droner skaber et bagtæppe, sopranen Signe Asmussens stemme præsenterer et meditativt tilbageblik til fortiden og solosaxofonen udfolder en udtryksfuld melodi. I tredjesatsen vender bassaxofonen tilbage. Satsen starter med en livlig, spændstig stemning og udvikler sig til frie, eksplosive udtryk inden den vender tilbage til udgangspunktet.

Stjerner over Københavns Forbrændingsanstalt er inspireret af noget som Fuzzy altid har fundet fascinerende: skrot. Han havde et billede i sit hoved af forbrændingsanstalten med bunker af skrot, røg som steg op af skorstene og månen, som lyste i oliepølene. I værket indgår der indspilninger af konkrete lyde som blev bearbejdet med forskellige båndteknikker, heriblandt langsom, hurtig og baglæns afspilning. Disse teknikker bygger på komponistens arbejde med Nya Kulturkvartetten og er inspireret af arbejdet på San Francisco Tape Music Center. Kildematerialet består hovedsageligt af skrot­instrumenter, bl.a. metalskåle som stemmes ved at fylde dem med vand. Andre lyde blev produceret ved at spille på et flygel på utraditionelle måder. Egentlig er stykket også en vemodig afsked med Fuzzy’s gamle Blüthner flygel som stod til udskiftning efter talrige lykkelige musikstunder. En bittersød melodi spilles på mere traditionel vis på det ­døende Blüthner.

Wayne Siegel er amerikansk komponist, bosat i Danmark. Han var i mange år direktør for DIEM, det nationale center for elektronisk musik, og blev i 2003 udnævnt til professor ved Det Jyske Musikkonservatorium.

Release date: 
marts 2014
Cat. No.: 
8.226561
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943656129
Track count: 
9

Credits

Notre Dame Trilogy indspillet af Claus Byrith i Københavns Domkirke (Vor Frue Kirke), 2008
B-Movies indspillet i Fuzzys studie, Frederiksberg, 2. december 2, 2012
Chimes of Memory indspillet i Fuzzys studie, Frederiksberg, 1987
Tre tilbageblik indspillet i CL Studio, Gentofte, 28.-29. november, 2012
Stjerner over Københavns Forbrændingsanstalt indspillet i Fuzzys studie, Frederiksberg, 1975

Mix og mastering: Claus Byrith at Asinus Studio, Aarhus (Notre Dame Triology); alle øvrige tracks Morten Olsen og Morten Rasmussen ai CL Studio, Gentofte

Grafisk design: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Forlag: Edition·S, www.edition-s.dk (Notre Dame Trilogy and B-Movies)

Dacapo takker Dansk Komponost Forenings Produktionspulje / KODAs fund for sociale og kulturelle formål for økonomisk støtte til produktionen

randomness