Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Alliages

Niels Rosing-Schow

Alliages

Helene Gjerris, Jeanette Balland, Jesper Sivebæk, Hélène Navasse, Asbjørn Nørgaard, Andreas Borregaard, Svend Melbye, Mathias Reumert

Sammensmeltningen mellem musikalske resonansrum og en enestående fusion af fransk klangfokus og nordisk strukturel tænkning giver komponisten Niels Rosing-Schows værker en særstilling i dansk og international musik. Hans musik blander nordisk lys, gyldne fraser, knivskarp klangfornemmelse og musikalske lag, der belyser hinanden – alt sammen tilsat en sans for at give musikken indhold og tyngde. Seks helt nye værker af Rosing Schow og det ældre stykke Ritus I er her indspillet for første gang af nogle af vore førende fortolkere af ny musik.

Albummet udkommer i anledning af Niels Rosing-Schows tiltrædelseskoncert ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som professor i komposition.

Køb album Stream

CD

  • 139,5055,80 kr.
    €7.49 / $8.15 / £6.38
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,0027,60 kr.
    mp3
    €3.7 / $4.03 / £3.16
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,0031,60 kr.
    CD Quality
    €4.24 / $4.61 / £3.61
    Køb
  • FLAC 24bit 88.2kHz
    105,0042,00 kr.
    Studio Master
    €5.63 / $6.13 / £4.8
    Køb
"Der musiceres med respekt og indlevelse [...] Lytteren forføres og suges ind i Rosing-Schows klangunivers, ikke noget tosset sted at befinde sig."
Mikael Krarup, Fyns Amts Avis
"Committed performances, as one might expect from this crop of the leading Danish musicians, and unexceptionally fine sound enhance the attractions of a release that certainly makes a representative introduction to another composer of note within the Danish (as indeed Scandinavian) musical firmament."
Richard Whitehouse, Gramophone
"Because Rosing-Schow tends toward dissonance and complexity in his style, a scheme of expansion often helps to give a sense of form and organization that allows the listener to navigate intuitively."
George Adams, American Record Guide
Total runtime: 
61 min.
NIELS ROSING-SCHOW 

af Trine Boje Mortensen

“Da jeg var syv-otte år gik jeg til musikforståelse hos klaverpædagogen Else Prins. Det var en form for introduktion for børn til klassisk musik. Jeg blev fuldstændig opslugt af det!”

Fascinationen af den klassiske musiks verden intensiveredes, det blev til kompositioner allerede i de tidlige teenageår, og nogenlunde samtidig blev Niels Rosing-Schow (f. 1954) venner med Hans Abrahamsen, som blev en medrejsende i musikken og i musikalske analyser, kompositioner og ideer.

Niels Rosing-Schow kom via Musikvidenskabeligt Institut til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med bl.a. Ib Nørholm som kompositionslærer. Ud over studierne ved DKDM kom Niels Rosing-Schow i sine studieår også i forbindelse med Gruppen for Alternativ Musik og med den danske form for Ny Enkelhed. Selvom disse i nyere dansk musikhistorie så afgørende bevægelser ikke nødvendigvis har sat sig kraftige spor i Rosing-Schows værker, så åbnede de med komponistens egne ord det musikalske rum og skærpede hans øren for strukturel klarhed og den enkelte musikalske hændelses kraft.

Et efterfølgende studieophold i Frankrig ved Iannis Xenakis’ Les Ateliers Upic i Frankrig i 1980’erne gjorde, at Niels Rosing-Schow i højere grad end mange af sine jævnaldrende knyttede bånd til det franske ny musik-miljø og til franske kolleger.

Sammensmeltningen af det franske fokus på klang og den nordiske forkærlighed for flerlagethed og strukturel tænkning giver Niels Rosing-Schows værker en særstilling i dansk og international musik. Musikken blander nordisk lys, gyldne fraser, knivskarp klangfornemmelse og musikalske lag, der belyser hinanden – og altsammen tilsat en sans for at give musikken indhold og tyngde.

Niels Rosing-Schow har ud over sin gerning som komponist i mange år præget dansk musikliv på mange administrative områder: som formand for Dansk Komponist Forening fra 2008-14 og som underviser helt tilbage fra 1980’erne og videre frem efter udnævnelsen som professor i komposition ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium i 2013. Om dette omfattende arbejde på flere fronter for den ny musiks liv i samfundet siger komponisten: “For mig er det tre sider af en og samme sag, nemlig musikken og det, den kan for os som mennesker – det, der tændte mig allerede som syvårig! Det at skrive musik er min egen måde at give udtryk for det, som er vigtigt for mig. Og det er så vigtigt, at jeg også gerne vil undervise andre i at udvikle det, de måtte have i sig. Den tredje måde er at kæmpe politisk for, at den ny musik fylder noget i samfundet. På den måde hænger de tre ting meningsfuldt sammen for mig.”

 

OM VÆRKERNE

Nanu (2007) – en lille dramatisk scene – er musik, hvor man som lytter får lov at se ind i en anden verden. En verden af enkelhed og tyngde. Niels Rosing-Schow skriver selv følgende om værket:

“Nanu betyder bjørn på grønlandsk. Til grund for værket ligger en grønlandsk melodi, som også optræder i mit værk Piseq. Melodien findes blandt andet omtalt imusiketnologen Michael Hausers bog “Traditional Greenlandic Music”. Her fortælles, at sangen er en del af sagnet “Anoritôk”:

“Sagnet fortæller om kvinden Anoritôk, hvis søn var blevet dræbt af de andre jægere, fordi han drillede dem. I stedet gav de hende en bjørneunge, som hun tog sig af og opfostrede. Bjørnen legede med bopladsens børn, og senere tog jægerne den med ud på jagt. Den var meget god til at sørge for mad til sin fostermoder, men da jagten svigtede, begyndte den at stjæle fra de andre jægeres kødstativer. Til sidst dræbte de den. Anoritôk ledte forgæves og gik op bag husene og sang:

Hun, der tror at have en bjørn som barn,
er mærket af så megen søgen,
en bjørn, en bjørn, en bjørn.

Hun blev ved at synge i lang tid og til sidst blev hun til sten. Folk plejede at bringe hende offer­gaver og oversmøre hendes mund med hvalspæk.”

Lines (2013)

Lines for guitar solo blev uropført af Jesper Sivebæk samme år og i den anledning skrev komponisten:

Linesbestår af tre små, uprætentiøse satser. Jeg forestiller mig, at de er musikalske sidestykker til skrevne tekster: en synopsis, et digt og en udlægning af den skjulte betydning.”

Selvom alle tre satser med komponistens ord er uprætentiøse, er de ikke uden en vis gådefuldhed. De er forskellige og hver præget af sin egen stemning. Der er således ikke megen musikalsk lighed mellem den energiske uro i første stykke, Outline, mystikken i det andet stykke, Verse, hvor guitaren ender med at omskabes til et slagtøjsorkester, og den afmålte folketone i det sidste stykke, Be­tween the Lines. De tre stykker er tilsammen en slags forvandlingskugle, hvor instrumentklang og format bibeholdes, mens alt andet ændres, jo længere man bevæger sig gennem satserne.

Alliage I (2010)

En legering – alliage – er en blanding af to metaller. I dette tilfælde en blanding af to instrumenter, og ikke blot en blanding, men en sammensmeltning af to klangverdener. Sammenhængen mellem de toner og rytmer, de spiller, er til tider helt åbenlys – de bevæger sig samtidig, skaber en fælles musik – til andre tider måske knap så entydig, simpelthen fordi klangene ikke er ens, på trods af, at de spiller sammen og spiller det samme. Men til sidst, når tonerne er sluppet op, ender akkordeon og saxofon med at smelte sammen i åndedraget fra en fælles musikalsk organisme.

Undervejs giver musikken lytteren mulighed for at fokusere på såvel forskellighederne som på ensartetheden instrumenterne imellem. Begge dele giver mening undervejs i lytningen – fra en skalmejes ensomme melodi i begyndelsen over mættede harmonier og vildtvoksende tonekaskader til slutningens stille åndepust.

… aus atmen … (2014)

… aus atmen … ud ånde ... ånde ud ... at få luften ud af lungerne, puste, fløjte, sukke. Men også det, der ’kommer af åndedraget’, det, som er skabt af åndedraget nemlig fløjtens lyde. I værket finder man derfor alle fløjtens klanglige muligheder udfoldet, lige fra de mindste små luftlyde til de klareste toner og alt derimellem.

... aus atmen ... er komponeret som konkurrencestykke til de deltagere, der nåede frem til semifinalen ved Carl Nielsen Internationale Fløjtekonkurrence 2014. Niels Rosing-Schow fortæller, at værket er skrevet, så det ikke udelukkende er et teknisk krævende (det er det!), men også stiller store krav til solistens musikalske fortolkning. Det kræver overblik, fornemmelse for form og udtryk at få alle nuancer frem mellem de tekniske finesser. I værkets tilblivelse har komponisten arbejdet tæt sammen med Hélène Navasse, der spiller værket på denne cd.

Alliage II (2008)

Som i Alliage I smelter instrumenterne i Alliage II sammen til en ganske unik legering. Bratschens fylde bliver gjort flydende og let af akkordeonets strømmende tonekaskader, og til gengæld får akkordeonet kant og aggressivitet fra bratschen. Igen flyder de to verdener sammen til en, der åbner sig for lytteren, der nu på samme tid kan gå på opdagelse i hvert af de to instrumenters verden og i den sammensmeltede, nyopståede klangverden.

Three Simple Songs (2013)

En stemme og en guitar – så enkel og uopslidelig en kombination. I de tre enkle sange med tekster af tre forskellige danske digtere (Piet Hein, Grethe Risbjerg Thomsen og Pia Tafdrup) er der et lys, der på sin vis kan kaldes nordisk, og en enkelhed, der trækker tråde tilbage til den danske Ny Enkelhed, som Rosing-Schow mødte i sin ungdom – og til hans lærer Ib Nørholm, hvem sangene er tilegnet. De tre enkle sange handler hver på sin måde om de dyrebare momenter, hvor verden åbner sin uendelighed for os.

Ritus I (1991)

Niels Rosing-Schow har komponeret flere værker med titlen Ritus. Titlen henviser ifølge komponisten på en abstrakt måde til musik fra andre kulturers ritualer. Måske er Ritus I et abstrakt portræt af en raga, der kan høres som en rituel udforskning af en sindsstemning. Musikken søger i indledningen at finde sin skala, der et par minutter inde i værket afsløres i klar form som en opadgående melodilinje, der – spørgende, men med sin egen stille fremdrift – skubber musikken fremad efter den stemningsskabende indledning. Efterhånden som værket skrider frem, giver og modtager fløjten og slagtøjet musikalske motiver og figurer i et stadigt accelererende og tiltagende intrikat mønster.

Fløjtenisten Svend Melbye, der spiller værket på denne cd, bestilte værket Ritus I i 1990 til sin debutkoncert fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Tilblivelsen af denne cd har strakt sig over en længere årrække. Det har ligget Niels Rosing-Schow stærkt på sinde at indspille netop dette repertoire med disse solister: “Cd’en bærer ikke kun titlen Alliages som henvisning til værkerne Alliage I & II, men også som en hyldest til de musikere, som fremfører musikken, til alliancen mellem mig som komponist og musikerne. For al musikken på denne cd gælder, at værkerne spilles af de musikere, som jeg har skrevet dem til, og som har været mine tætte samarbejdspartnere i værkernes realisering.”

© Trine Boje Mortensen, 2014

\

Release date: 
november 2014
Cat. No.: 
8.226580
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
636943658024
Track count: 
11

Credits

Indspillet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, 2012-2014
Producers: Preben Iwan, Mikkel Nymand and Mette Due
Redigering: Mette Due
Mastering: Preben Iwan

Artwork: Denise Burt, www.elevator-design.dk

Publisher: Edition Wilhelm Hansen, www.ewh.dk

This CD has been recorded in cooperation with the Royal Danish Academy of Music.

Dacapo takker Dansk Musikforlæggerforening og Dansk Komponist Forenings produktionspulje / KODAs fond for sociale og kulturelle formål for økonomisk støtte til produktionen.