Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Elverhøj

Friedrich Kuhlau

Elverhøj

Bodil Gøbel, Gurli Plesner, Mogens Schmidt Johansen, DR Koncertkoret, DR Symfoniorkestret, John H. Frandsen

Friedrich Kuhlau står som arrangør og komponist til det mest spillede stykke på Det Kongelige Teater: Elverhøj, der samtidig har status som det danske nationalskuespil. Det var ingen hindring, at han var født i Uelzen i Nord­tyskland og således ikke var dansker af afstamning. Han kendte til den musik, der var fremme i tiden, både de nyskrevne operaer og de nyudkomne gamle folkevi­ser. Begge dele anvendte han flittigt som grund­lag for sine komposi­tioner, den sidste type bl.a. i Elverhøj.

Køb album
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,0027,60 kr.
    mp3
    €3.7 / $4.03 / £3.16
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,0031,60 kr.
    CD Quality
    €4.24 / $4.61 / £3.61
    Køb
Total runtime: 
60 min.
Elverhøj

»ELVERHØJ. Skuespil i fem Acter af J.L. Heiberg sat i Musik med Benyttelse af gamle danske Folkemelodier og Deres Kongelige Højheder Prinds Frederik Carl Christian og Prindsesse Wilhelmine Marie underdanigst tilegnet af Fr. Kuhlau. Op. 100« - Så udførligt beretter titelbladet til det klaverudtog, der udkom 1829.

Brylluppet mellem Frederik Vl's yngste datter og den senere konge Frederik VII blev den 6. november 1828 fejret på Det kongelige Teater med dette festspil, der var blevet til i et usædvanlig lykkeligt samarbejde mellem digter og komponist. Heiberg havde i sit udkast sigtet på et nationalromantisk festspil, bygget på folkeviser. Som sine kilder anfører han selv Nyerup og Rahbeks Folkevisemelodier fra 1814 og P. Grønlands svenske folkeviser fra 1818. Heiberg havde tre år tidligere indført vaudevillen i Danmark, og dens ide er ikke uden betydning for 'Elverhøj' – melodierne var velkendt af en del af publikum. Særdeles behændigt kombinerer forestillingen teatrets tre kunstarter. De talende, syngende og dansende kunstnere udgør her en lykkelig enhed. Med sikker hånd har Heiberg formet handling og sprog.

Den musikalske udarbejdelse blev lagt i hænderne på Kuhlau, der tidligere havde høstet anerkendelse som dramatisk komponist med værker som 'Røverborgen' og 'Lulu'. Folkevisemelodier var han dybt fortrolig med, tidligt anvender han dem i sine værker, især for klaver og for fløjte; således er Elisabeths romance 'Der vanker en ridder' varieret i fløjtesonaten op. 64. 'Kong Christian stod ved højen Mast' havde han allerede to gange tidligere behandlet, først i klavervariationerne op. 16 og senere i rondoen 'Les Charmes de Copenhague' op. 92 - i begge tilfælde i en ældre form. Traditionen siger, at det var Frederik VI's yndlingsmelodi, og i 'Elverhøj' fik den ikke alene den helt afgørende placering som kulmination, som kongesang, men her har den tillige fået sin endelige udformning. Kuhlaus andel i festspillet består i en forunderligt sikker behandling af det overleverede melodistof, som han knytter sammen og rammer ind med sine egne kompositioner. Musikken er i bedste forstand overordentlig effektfuld og vidner om Kuhlaus fremragende instrumentationskunst. Ganske naturligt kulminerer værket i sidste akts balletmusik, som er vældig farverig og som leder frem til det pompøse slutkor.

Af det rige melodiske stof skabte så Kuhlau den udødelige Elverhøj-ouverture, som i sig selv er et storslået og helstøbt værk, der på grandios vis klinger ud i kongesangen. Formentlig har han været inspireret af Webers ti år ældre Jubelouverture, der slutter med den melodi, englændere bruger som nationalsang, 'God Save the King'.

Allerede ved førsteopførelsen vakte værket spontan jubel, og ingen anden forestilling har oplevet så mange opførelser på vor nationale scene - omkring tusind gange. Det kunne være fristende at lægge noget symbolsk i, at netop dette værk fik opustallet 100. Med det skabte komponisten det mest danske af sine værker.
 

Modtagelse og handling

- Et romantisk syngespil af J .L. Heiberg, komponeret af Fr. Kuhlau.

»Elverhøj« blev skrevet i 1828 til en festforestilling i anledning af den senere kong Frederik VII's bryllup. Den musikalske digter og dramatiker Johan Ludvig Heiberg udvalgte folkemelodier og planlagde handlingen sammen med den lige så erfarne dramatiske komponist Friedrich Kuhlau. Da værket blev opført ved festligheden den 6. november 1828, blev det modtaget med bragende bifald, og siden da har værket med sin glade og romantiske blanding af historie og folklore, adel og bondestand, sang og musik haft en position som det førende nationale festspil i Danmark, og det er blevet opført mere end 1000 gange på Det Kongelige Teater.

Første akt. Under melodramaet [2] kommer kong Christian IV (1588-1 648) ind på scenen. Han befinder sig foran en gammel hytte tilhørende den gamle bondekone, Mor Karen - »et levende arkiv for vore gamle overtroiske sange«, som hun bliver beskrevet. Hun synger de to første sange [3 og 4]. Kongen og hans følge er på vej til en trolovelse på herregården Højstrup, som ifølge de lokale sagn befinder sig i Elverkongens rige. På vejen til Højstrup synger bønderne [5J.

I anden akt synger den kommende brud to romancer [6 og 7].

Tredje akt åbner med jægeren Mogens [8J. Bønderne falder ind i omkvædet, og Mogens forkynder: »Lad dansen gå«. Dansemusikken bliver leveret af Mor Karen, som synger [9]. Den forbipasserende adel hilses af bønderne l IO], og kongens følge fremfører Jægerkoret [11].

Fjerde akt. Jomfruen Agnete sover ved foden af Elverhøj. Omkring hende danser elverne balletten »Agnetes drøm« [l2 J.

Femte akt. Tæppet går for trolovelses ballet på herregården. Ballet består af Menuet, Contredans, Polonaise, Børnedans, Pas de huit, Ecossaise og Kransedans [13-19J. Den sidste bliver afbrudt af jægerne, der annoncerer kong Christians ankomst. Alle tilstedeværende synger det afsluttende kor [21], der som »Kong Christian stod ved højen mast« fik sin endelige form og mission som kongehymne her i »Elverhøj«.

Dan Fog

Release date: 
september 1996
Cat. No.: 
8.224053
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
0730099975322
Track count: 
21

Credits

Recorded at the Danish Radio Concert Hall, Copenhagen, in August 1974

Recording producer: Peter Willemoës
Engineering: Danmarks Radio

Cover picture: Interior of the Royal Danish Theatre at the premiere of "Elverhøj" on November 6, 1928. Drawing by P.C. Klæstrup, H.M. Queen Margrethe II’s private library

This CD has been recorded in cooperation with the Danmarks Radio

randomness