Tilmeld dig Dacapos nyhedsbrev

Den Danske Revy 1945-50, Vol. 1

Den Danske Revy 1945-50, Vol. 1

Hvor 2. Verdenskrig havde betydet streng teatercensur og en bred vifte af forbud, både på scenen og i dagliglivet, bragte befrielsen det danske folk en euforisk glæde over alt det, som nu var tilladt. Den femte maj 1945 blev et vidunderligt vendepunkt, og fra de danske revyscener strømmede spontant en række unikke vidnesbyrd om den løsslupne stemning, som var i Danmark i årene efter den tyske besættelse.

På de fire cd'er, som afrunder den store danske revyserie, er glade minder om befrielsen som Aft'nen til den femte maj med Ole Monty og Visen om Montgomery med Osvald Helmuth - men også mere alvorlige viser som konfronterer dem, som under krigen havde gået tyskernes ærinde; bl.a. Glem det nu ikke med Ludvig Brandstrup og Tysk genfortælling med Gerda og Ulrik Neumann.

Køb album

CD

  • 79,5031,80 kr.
    €4.27 / $4.64 / £3.64
    Køb
Download
  • mp3 (320kbps)
    69,0027,60 kr.
    mp3
    €3.7 / $4.03 / £3.16
    Køb
  • FLAC 16bit 44.1kHz
    79,0031,60 kr.
    CD Quality
    €4.24 / $4.61 / £3.61
    Køb
Total runtime: 
77 min.

1. Aft'nen til den femte maj
(M: Bjarne Hoyer / T: Kurt Fotel; opt. 1945)
Ole Monty

Fra Revyernes Brokkasse. Uanset hvor denne vise er blevet lanceret, afspejler den mere end nogen anden befrielsens jubel og festivitas med lys i vinduerne og overstadigt fællesskab.

2. Glem det nu ikke
(M: Christian Krogh / T: Ludvig Brandstrup; opt.1945)
Ludvig Brandstrup

Fra Cirkus Revyen 1945 i Forum. Med premiere en snes dage efter befrielsen og muligheden for igen at kunne skrive frit måtte meget kasseres og nyt tilføjes. Visen her, som L.B. selv skrev, maner til at huske dem, der har voldt os ondt, og dem som har lidt for at fri os fra ondskaben,\ skrev Nationaltidendes Haagen Falkenfleth, og fortsatte: "Den er alvorlig som en salme, og den blev mesterligt foredraget skiftesvis talt og nynnet, som Brandstrup en gang imellem kan gøre det, når hans talent slår gnister. Den blev hørt i dødsstilhed, og der var mægtigt bifald og bravoråb efter den sidste strofe om de unge: "Svigt dem aldrig mere, så de uden våben står".

3. Hilsen til -
(M: Otto Lington / T: Aage Steffensen; opt. 1945)
Hans W. Petersen

Fra Cirkus Revyen 1945, i Forum. Befrielsesåret blev det eneste, hvor der ikke blev spillet revy på Dyrehavsbakken. Teltet var slidt op, og Oscar Holsts anmodning om i stedet at få opført en permanent træbygning blev afslået. Det fik ham til at flytte revyen til København, hvor den blev opført i et lejet telt. Flere af viserne var skrevet, mens der endnu var censur, men takket være det nyvundne frie ord, kunne en ny vise som denne omhandle et tidligere tabuemne: aflytning af den engelske radio, hvor meddelelser til modstandsbevægelsen blev formet som hilsener. I denne vise bliver der ikke lagt skjul på adressaternes identitet, de er alle af nazistisk observans. "Refrænet var rigt varieret, og bifaldet fik teltet til at bule ud, selvom det ikke revnede," skrev Politikens anmelder Poul Sabroe.

4. En-to-tre, og et lillebitte hop
(M: Sven Gyldmark / T: Ludvig Brandstrup, opt. 1945)
Ludvig Brandstrup

Fra Cirkus Revyen 1945, i Forum. Politikens Poul Sabroe skrev om L.B.: "Han var helt i sin gode gamle stil, også da han som underregissør stod og vrøvlede og blandt andet talte om håndværkerne, som ingen tog hensyn til, når lige undtages en tosset maler, for hvis skyld verden i seks år stod på den anden ende." Modsætningsvis handler visen her om et stræbsomt scenens barn, der alligevel ikke formår at vække opmærksomhed.

5. Når der kommer en båd med bananer
(M: Eric Christiansen / T: Anker Hansen; opt. 1945)
Holger "Fællessanger" Hansen

Fra Fælled Revyen 1945, Cirkus Ib, Teltet i Fælledparken. Om lanceringen af denne folkelige klassiker skrev Politikens Janus: "Holger Hansen gjorde særlig lykke i kyperforklæde og med en vise, på hvis refræn han fik publikum til at synge med som den glade og frodige Fællessanger, han er." I øvrigt var den første last bananer, der kom til Danmark i november, forbeholdt børn under 15 år og kun solgt mod forevisning af købekort. Yderligere import måtte vente til maj 1952, hvor man så endelig kunne glemme "alle sorger og savn."

6. Det er næsten for meget af det gode
(M: Christian Krogh / T: Aase Gjødsbøl Krogh; opt. 1945)
Holger "Fællessanger" Hansen

Fra Fælled Revyen 1945, Cirkus Ib, Fælledparken. I befrielsessommeren kunne man nu endelig tage til genmæle overfor de tidligere undertrykkere. Fra en hævnbetonet skadefro gøren sig lystig over landsforrædernes ulykke til Poul Henningsens forargelse over retsopgørets vilkårlighed og til tider urimelige strenghed. Folkestemningen, der var svær at ignorere, kunne også finde udtryk i denne vises bidende sarkasme.

7. Die dumme Dänen
(M: Sven Ulrik / T: Sofus Petersen; opt. 1945)
Holger "Fællessanger" Hansen

Fra Fælled Revyen 1945, Cirkus Ib, Teltet i Fælledparken. Satiren over besættelsestidens danske og tyske slyngler var ikke sart og havde et stort, lydhørt og begejstret publikum, der kvitterede med stormende bifald.

8. Visen om Montgomery
(M & T: Osvald Helmuth; opt. 1945)
Osvald Helmuth

Ideen til visen var O.H.'s egen, og refrænet samt en del af teksten var færdig, da han overfor radioens Jens Frederik Lawaetz nævnte, at han havde lavet en hyldestvise. Lawaetz ville omgående have den med i en udsendelse og sørgede for, at Ralf Buch og Børge Roger Henrichsen færdiggjorde den. Nørrebros Teaters direktør Biering-Petersen hørte programmet og engagerede samme aften O.H. til at synge den som et indlæg i den igangværende forestilling "Styrmand Karlsens flammer".

9. Tysk genfortælling
(M: Amdi Riis / T: Viggo Barfted; opt. 1945)
Gerda og Ulrik Neumann og Svend Asmussen

Fra Tivoli Revyen 1945, Teltet i Tivoli. Selvom ordet igen var frit, eksisterede teatercensuren endnu, omend stadig administreret af den uvurderlige A.C. Normann. Forelagt denne vise, der kort forinden var offentliggjort under mærket "Ærbødigst" i Berlingske Tidende og straks købt af Stig Lommer, forsynede han den med følgende notat: "Morsom i et dagblad, den ene gang, men aften efter aften i et teater: uden tvivl umorsom, på baggrund af alvoren, ikke mindst hadet i os." For en gangs skyld tog han fejl. Denne vise blevet af revyens højdepunkter og af Politikens Frederik Schyberg omtalt som "en ubeskrivelig elegant og underfundig "tysk stil" fremført med den fineste tekstlige og musikalske akuratesse."

10. Violplukkerne
(M: Amdi Riis / T: Poul M. Jørgensen; opt. 1945)
Gerda og Ulrik Neumann og Svend Asmussen

Fra Tivoli Revyen 1945, Teltet i Tivoli. Cigaretter var en udpræget mangelvare, men med de engelske soldaters tilsynekomst kom den eftertragtede stimulans indenfor rækkevidde. Mulighederne var mange. Her anskueliggøres en af dem på en måde, der fik Ekstrabladets anmelder K.S. til at mene, at "Hvert sekund de tre, de to eller bare en af dem er på scenen, fryder man sig over deres kunnen, deres dygtighed og den legende lethed, hvormed de gennemfører selv de vanskeligste ting. Gud hvor er de dygtige."

11. Femte maj
(M: Amdi Riis / T: Epe; opt. 1945)
Erika Voigt

Fra Tivoli Revyen 1945, Teltet i Tivoli. Politikens Svend Kragh-Jacobsen mente, at "Man sporede en indre strid i denne revy, mellem det gamle stof og det nye. Tekster og melodier fra før V-dagen og de i hast indlemmede nye tekster og allusioner, som ikke var tilstrækkeligt velforberedte og gennemprøvede, skønt det naturligvis var dem, publikum lyttede ivrigst efter." Her er der til gengæld mulighed for at lytte til en velforberedt og gennemprøvet indspilning af en nytilkommen vise, der giver udtryk for den overstrømmende jubel over den nyvundne frihed, og at man nu kunne slå igen på undertrykkerne.

12. Bakkesangerinden
(M: Amdi Riis / T: Epe og Poeten; opt. 1945)
Erika Voigt

Fra Tivoli Revyen 1945, Teltet i Tivoli. "Erika Yoigt som syngepige fra Bakken hentede aftenens store folkelige succes hjem med et drastisk lune, som man burde forgylde hende for," mente Politikens Frederik Schyberg om denne vise, der siden har opnået status som folkelig klassiker.

13. Hvordan ligger det med kærlighed i dag?
(M: Hans Schreiber / T: Knud Pheiffer; opt. 1945)
Tove Steines

Fra Casino Revyen 1945, Frederiksberg Teater. Berlingske Tidendes Svend Kragh-Jacobsen havde ikke blide ord tilovers for denne revy. Om Tove Steines hed det bl.a.: "Køn at se, god stemme, men uinteressant, hvad enten hun synger om sorg eller glæde." Efter hans mening var det i stedet orkesterarrangementet, der fremhævede poesien i sangen, som "hurtigt vil få plads blandt sommerens slagere" og tilføjede, at "Pheiffer bør forgylde Schreiber, hvis den fremragende musik kan bære revyen helskindet hjem."

14. Kludedukke-Serenade
(M: Hans Schreiber / T: Knud Pheiffer; opt. 1945)
Flemming Jacobsen og Four Bibb's

Fra Casino Revyen 1945, Frederiksberg Teater. "Musiken var af topklasse", mente Svend Kragh-Jacobsen fra Berlingske Tidende. "Hans Schreiber og hans 11 mand gennemvævede de tynde tekster med musik i raffineret instrumentation, bar uinteressante viser på søde melodier og knyttede tomheden sammen med rytmiske sløjfer. Højst charmerende var "kludedukkeserenaden" med tenoren fint placeret mellem Bibbsernes stemmer og et okarinamotiv." Berlingske Tidendes anmelder mente dog ikke, at "Brigadernand Flemming Jacobsen havde begreb om at optræde". 1 Aftenbladet kunne man læse at "unge Hr. Flemming Jacobsen, som vist for første gang var fremme her, sang med en ganske køn, men rigtignok noget lille stemme.

15. Små søde engle
(M: Aage Stentoft / T: Ludvig Brandstrup; opt. 1946)
Ludvig Brandstrup

Fra Cirkus Revyen 1946, Teltet, Dyrehavsbakken. Politikens anmelder Hr. Bert mente om L.B.: "Han tager ellers sig selv alt for alvorligt i denne forestilling, og så virker han let noget prætentiøs, Herregud, vi er jo i Cærkus! Og når Brandstrup så alligevel har sit elskede, pjuskede overskæg fra "Hyp lille Lotte" og gavtyvesmilet med - så lad os da få det i den rette indfatning." Og senere om denne værnemagervise: "Ideerne er gode, pointerne mangler."

16. Ferdi- og så nand
(M: Sven Gyldmark / T: Aage Steffensen; opt. 1946)
Ludvig Brandstrup

Fra Cirkus Revyen 1946, Teltet, Dyrehavsbakken. "En spøg i Børge Rosenbanm-stilen med at dele alle ord med et lille "og" synes at more hr. Brand-og-strup og pub-og-li-og-kum." Mente Politikens Hr. Bert.

17. De gæve skippere fra Thyborøn
(M: Eric Christiansen / T: Aage Steffensen; opt. 1946)
Elga Olga Svendsen

Fra Cirkusrevyen 1946, Teltet, Dyrehavsbakken. I et befriet Danmark kom avisnyhederne nu også til at dreje sig om uro og konflikter på arbejdsmarkedet. Således kom 170 fiskekuttere fra Thyborøn sejlende til hovedstaden for at demonstrere mod en forestående lukning af Thyborønkanalen. De blev i Lystbådehavnen budt velkommen af Dronning Alexandrine og overborgmester Yiggo Christensen. Derefter gik de i alt 600 mand i protesttog til Christiansborg. Regeringen tilbød kort efter at bygge en dæmning, og fiskernes erhverv var reddet.

18. En krone og halvtræs
(M: Sven Gyldmark / T: Poul Sørensen og Ludvig Brandstrup; opt. 1946)
Elga Olga Svendsen og Ole Monty

Fra Cirkus Revyen 1946, Teltet, Dyrehavsbakken. Tidens skrappe valutarestriktioner medførte bl.a. at der skulle søges om særlig tilladelse til indkøb af svenske penge. Selvom det maximale beløb var beskedne 25 kr., måtte nationalbankdirektør og tidligere finansminister c.v. Bramsnæs afslå tusindvis af ansøgninger om erhvervelsen af den populære valuta. Da han i en bestemt anledning skulle deltage i en kongres i Stockholm, måtte han dog bevillige sig selvet beløb, omend det var så beskedent, at det gav anledning til denne vise. I revyen blev refrænet slået fast af Liva Weel, mens selve visen blev sunget af Elga Olga og Jørn Jeppesen. På grammofonindspilningen er han erstattet af Ole Monty.

19. En mærkelig lille duppedit
(M: Kai Normann Andersen / T: Poul Henningsen og Mogens Dam; opt. 1946)
Osvald Helmuth

Fra Dagmar Revyen 1946, Dagmar Teatret. I sin anmeldelse af revyen skrev Berlingske Tidendes Svend Kragh-Jacobsen bl.a. "- og så skal De høre Osvald Helmuth i tre viser, som han gør med hele sin virtuos-maner og samtidig med sin mest uimodståelige charme." Man kan tvistes, fortsatte han, om man vil foretrække hans "Kristensen", "Sådan ligger det" eller "Duppeditten." Her foretrækkes den sidste, som anmelderen oplevede udført "med alle mulige vanvids-bevægelser; helt Storm P' sk."

20. Sådan ligger det
(M: Cole Porter / T: Poul Henningsen og Mogens Dam; opt. 1946)
Osvald Helmuth

Fra Dagmar Revyen 1946, Dagmar Teatret. Visen, der er skrevet til tonerne af Cole Porters "Miss Otis Regrets", havde ifølge O.H.'s erindringer "ikke taget de store kegler under prøverne". Derefter tog han chancen ved at lave hele figuren om til en mand der stammer og starrede i øvrigt med "en tidligere kasseret monolog". Visen, der i øvrigt er indspillet i to udgaver, blev af Politikens "Hvem Hvad Hvor" kåret som årets bedste vise og aftrykt med noder og tekst samt billeder af både kunstner og autorer. Berlingske Tidendes Svend KraghJacobsen skrev, at han "stammer sig gennem en vise på en måde, så folk stønnede. Men man kan ikke være uenig om, at det var sjovt. Det var urkomisk. Hver pointe i versene kom frem."

21. Kristensen
(M: Osvald Helmuth / T: Poul Henningsen og Mogens Dam; opt. 1946)
Osvald Helmuth

Fra Dagmar Revyen 1946, Dagmar Teatret. En vise, der ifølge Berlingske Tidendes Svend Kragh-Jacobsen "knaldes i hovedet på publikum, så man altid vil høre navnet med hans (Osvalds) diktion." Knud Kristensen, som visen handler om, var siden 1920 indvalgt i folketinget for partiet Venstre og n u blevet landets første statsminister efter besættelsen. Blandt hans mærkesager var et stærkt ønske om Sydslesvigs tilbagevenden til Danmark. Dog vil han, takket være en mediedækning, der ikke var mulig ved en tilsvarende tidligere lejlighed, specielt blive husket som statsministeren, der fra Christiansborgs balkon i 1947 meddelte folket Christian den Tiendes død og Hans Majestæt Kong Frederik den Niendes overtagelse af kongemagten.

"\

Release date: 
oktober 2004
Cat. No.: 
DCCD 9820
FormatID: 
CD
CoverFormat: 
Jewel Case
Barcode: 
730099982047
Track count: 
21