Karsten Fundal

composer
1966

Efter afsluttede kompositionsstudier i Danmark hos Hans Abrahamsen, Karl Aage Rasmussen, Per Nørgård og Ib Nørholm, fik Karsten Fundal (f. 1966) undervisning i udlandet hos hollandske Louis Andriessen. Møder med musik af og mennesker som Morton Feldman, Iannias Xenakis og György Ligeti satte afgørende præg på Fundals kompositoriske udvikling. Op gennem 90’erne og 2000’erne fik Fundal en række store bestillinger på orkesterværker og koncerter, og hans musik blev, mens han stadig var en ung komponist, spillet af en lang række ensembler og orkestre. Blandt de større værker fra den tid kan nævnes hans klaverkoncert, violinkoncerten Floating Lines – Broken Mirrors, orkesterværkerne Entropi og Hush.

Karsten Fundal har gennem hele sin karriere været optaget af den intellektuelle og analyserende side af komponistmetieren, og hans værker kommer til verden ved hjælp af systemer, han selv udvikler. Også musikkens filosofiske sider og naturvidenskaben bruger Fundal som inspiration. Parallelt med denne filosofiske og systematiserende side af komponisten Karsten Fundal findes også en socialiserende, sansende og søgende komponist, der aldrig læner sig tilbage på sine laurbær, og som søger en sjælden grad af sammenhæng mellem livet og musikken.

Karsten Fundal er på sin vis en kræsen komponist, der leder grundigt efter de toner, han vil have frem, og sætter dem grundigt på prøve, inden de kommer på papiret. I orkesterværket Liquid Rooms, uropført i 2014, udfolder Fundal orkestret i bogstaveligste forstand, da musikerne som en del af en koncertinstallation, med billeder, lys og bevægelse i rummet, spiller musik, som publikum kan bevæge sig rundt i. En anden side af Karsten Fundal er komponisten, som med indfølingen i højsædet komponerer filmmusik og laver orkesterarrangementer, der når ud til et langt større publikum end den moderne koncertmusik. Således har han vundet priser fx. for sin musik til filmen ’Kunsten at græde i kor’.

Karsten Fundal er en af de få nulevende komponister, der strækker over hele spektret af nykomponeret orkestermusik; fra filmmusik over orkesterarrangementer til eksperimenterende koncertformer og decideret koncertsals-musik. Dertil kommer, at Fundal gennem årene har haft et frugtbart samarbejde med en række musikere og mindre ensemble, hvilket også har resulteret i en lang række værker, der bliver spillet på bl.a. festivaler og ved kammerkoncerter.