Helene Gjerris

mezzo-soprano
Sara Roland

Man kan godt mestre både Carmen, barokmusik og den nyeste avantgarde. Helene Gjerris kan i hvert fald, og hendes altfavnende talent har betaget publikum og komponister siden midten af 1990’erne. Allerede inden hun debuterede officielt i 1997 fremstod hun som en usædvanlig figur i dansk musikliv. Adskillige nye værker er skrevet specielt til hende.

Helene Gjerris er uddannet på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København, men en del af hendes professionelle hemmelighed kommer måske også fra flere års studier på en London-skole for gøglere og gadekunstnere. Særligt indenfor den ny musik kommer Helene Gjerris karismatiske fremtræden til sin ret. I begyndelsen af sin karriere sang Helene Gjerris renæssancemusik i vokalgruppen Ars Nova Copenhagen, og som 24-årig var hun medstifter af ensemblet for ny musik Figura Ensemble. På de europæiske barokscener har Helene Gjerris optrådt i Händels opera Teseo og Cavallis opera Giasone. Af standardpartier har hun sunget Cherubino i Figaros Bryllup og titelpartierne i Rossinis Askepot og Bizets Carmen, bl.a. på Det Kongelige Teater. Hun synger også oratorier af Bach, Händel og Mozart og optræder med Marlene Dietrichs repertoire sammen med vokalgruppen Kopenhagen Kabarett.

På cd’er fra Dacapo kan man høre Helene Gjerris i Per Nørgårds opera Nuit des hommes og kantaten Lygtemændene kommer til byen, Rued Langgaards senromantiske mysteriespil Antikrist og i ny musik af Thomas Agerfeldt Olesen.

Helene Gjerris har modtaget mange priser, bl.a. Aksel Schiøtz Prisen, Dansk Tonekunstner Forenings hæderspris og Reumert-prisen. Helene Gjerris er for nyligt udnævnt til professor på Syddansk Musikkonservatorium & Skuespillerskole.