Barcode:  747313540853

Release Date:  Apr 2010

Bo Holten: The Visit of the Royal Physician

07 May 2010  Klassisk
Sofia Nyblom
4 Stars
Smukkere kærlighedshistorie skal man lede længe efter, skrev jeg i Svenska Dagbladet efter premieren på 'Livlægens besøg' på Det Kongelige Teater sidste forår. P.O. Enquists roman gjorde et så stærkt indtryk på mig, at forventningerne til Det Kongeliges iscenesættelse var modsvarende store.

Flot, at Dacapo så hurtigt efter premieren præsterer en dvd-optagelse af iscenesættelsen, som giver nærkontakt med denne danske nationalopera og med P.O. Enquists elegante libretto.

I den aktuelle dvd fremhæves dramaet i et rigt vekselspil mellem tætte nærbilleder og panorama over Peter Holms scenografi. Eneste indvending kan være det, der er indbygget i selve mediet: De myldrende hofscener og menneskemængderne, som fungerer fint på en teaterscene, mister nemlig lige så meget på overførslen, som dramaet vinder på nærbillederne. Dér ville en ren filmatisering være en bedre løsning. Men tv-mediet har en didaktisk fordel: I starten introduceres dramaets hovedpersoner med årstal og titler, og ekstramateriale i form af interviews giver også indblik i historien.

Romantik byder Bo Holtens opera også på, romantik af den lyse, nordiske slags: Brandts fløjtespil og strygerklange til at indramme 2. akts sommerlige forelskelse, hvor kongen i en idylliseret pantomime leger med sin lille legekammerat ved kærlighedsparrets fødder. Dette er en af operaens hypnotisk skønne scener, desto mere effektfuld når den kontrasteres mod vold, groteskerier og folkets åbne gøren nar af dronningens utroskab - og mod kongens uskyldige kærlighed til den berygtede skøge Støvlet-Katrine.

Holtens opera har i vid udstrækning Enquists libretto at takke for sin stringens og variationsrigdom, men også et sjældent lykkeligt samarbejde mellem librettist og komponist. Enquists roman bæres af en musikalsk tone, som Holten har overført i sin opera, hvor fløjten udgør oplysningsmenneskets og erotikkens symbol - og dér fanges denne historiske brydningstid i et musikalsk, variationsrigt klangvæv. Det romantisk transparente, med rødder i britisk modernisme med dets forkærlighed for middelalderlig og folkelig modalitet, brydes mod en mere brutal modernisme, når konspirationerne og den politiske virkelighed trænger sig på.

Resultatet minder ikke så lidt om Mussorgskijs historiske operaer, men også om trenden med moderne grand opera med Daniel Börtz' 'Marie Antoniette' eller Einojuhani Rautavaaras 'Rasputin'. I centrum står Johan Reuters fornuftige men stædige livlæge, en mand der indledningsvis udtrykker sig barskt og kort, men lader stemmen lyde, når kærligheden slår rod i hjertet. Ved premieren oplevede jeg, at rollens stemmeleje alt for ofte konkurrerede mod orkestreringen, og at Reuter finder partiet ubekvemt, mærker man på dvd'en efter 2. akts kønne, filosofiske kærlighedsarier, hvor stemmen virker slidt og træt. Frisk som en lilje er derimod Elisabeth Janssons lyriske sopran fra start til slut, og tilsammen udgør de et smukt kærlighedspar - også visuelt.

Fængende, omend en smule karikeret konspirerende, er også Sten Byriels Guldberg, kongens snu formynder, og Gitta-Maria Sjöbergs pragtfulde enkedronnning. Og her er mediet igen afslørende, når det gælder tung sminkning, og mindre skånsomt end mod de mere romantisk/realistisk afbilledede gestalter. Stadig gribende forbliver Gert Henning-Jensens drengeagtige konge, levende i sin smerte og uforstilte overraskelse over alt, der sker i hans rige. Et tomrum midt i billedet som sindbillede på et monarki uden løveklo, eller en mand uden manddom.