Catalogue Number:  8.226610

Barcode:  636943661024

Release Date:  May 2015

Den danske sang er en fair young maiden

09 June 2015  JydskeVestkysten
Søren Schauser

Hvad forstår du ved danskhed? Svaret vil sikkert være forskelligt fra din nabos. I kan måske endda kun blive enige om én ting: At jeres respektive holdning er den rigtige. Carl Nielsen ville være rundet de 150 år i dag og ligner på én gang en vinder og et offer i debatten. For han har selv fyldt nogle af de stærkeste billeder på begrebet danskhed. Han har for eksempel skabt nogle af vores mest elskede sange: "Den danske sang er en ung blond pige", "Solen er så rød, mor", "Jens Vejmand" og mange andre. Flere af dem har endda fundet vej til højskolernes sangbog. Højskolen er i sig selv en dansk opfindelse. Men han har også skrevet seks symfonier og mange andre orkesterværker. Og ingen af dem pukker på nogen som helst danskhed. At gøre dét på komponistens vegne, ville være plat. Så vi skulle måske snarere vende hele billedet på hovedet og kalde Carl Nielsen genial uanset.

Man kan godt være et stort navn og komme fra et lille land. Hans jubilæum fejres over hele verden. Markedet svømmer over med værker om og med geniet fra vandlandet mod nord. Og de leverer alle ved til det bål, der brænder så lystigt som ingensinde før: Beskriver man bedst komponisten som dansker eller internationalist? Kommer de bedste indspilninger fra danske musikere eller udenlandske? Danskeren Teologen og forfatteren Jørgen I. Jensen udgav i 1991biografien "Carl Nielsen. Danskeren" – med det belastede ord helt fremme i bogens titel. Værket var kontroversielt allerede dengang og er det stadig. Genudgivelsen på Gyldendal virker ikke desto mindre helt rigtig. Tiden er mere end nogensinde til kultiverede indlæg i den aldrig sovende danmarksdebat.

Spørgsmålet om danskhed versus verdenssind er også blevet meget konkret: Det Kongelige Bibliotek og pladeselskabet Dacapo Records har udgivet 26 af Carl Nielsens sange på engelsk. Albummet finansieres af det offentlige og private fonde i fællesskab og skal uddeles ved fremstød verden over. Titlen er tankevækkende i sig selv: "The unknown Carl Nielsen". For de fleste danskere kender ganske vist hans sange bedre end symfonierne – men det må nødvendigvis forholde sig omvendt i udlandet! "The unknown Carl Nielsen" føles sublim i romantisk forstand.

At få danskerens bedste sange på engelsk virker næsten kosmisk for sindet. De bliver til titler som "The Danish Song is a Fair Young Maiden", "I Take it a Smile my Burden", "A Fair and Lovely Land" – og manden med klude om sin hånd hedder "John the Roadman"! Sangen er lagt i struberne på Dénise Beck, Johan Reuter og Ars Nova Copenhagen under ledelse af Michael Bojesen og helt i top. Alt andet havde næsten også været ubærligt. Det største kup ligger ikke desto mindre i selve idéen. Carl Nielsen på engelsk er ikke nyt. Jodle Birge underholdt amerikanske turister med den slags i årevis. Men at de vigtigste sange nu foreligger i professionel oversættelse og fortolkes så forbilledligt kan kun føre mere godt med sig.