Catalogue Number:  8.226582

Barcode:  636943658222

Release Date:  Mar 2016

JOHN FRANDSEN: Songs

01 April 2016  Weekendavisen
Peter Johannes Erichsen

Komponisten John Frandsen er blevet fejret på sin 60-års fødselsdag ved en CD-udgivelse på Dacapo Records med en række sange fra perioden 1987 til 1993. Broderparten af dem blev opført live ved fødselsdagskoncerten i Stavnsholtkirken i Farum, hvor Frandsen er organist.

Der blændes op for en kvartet af unge sangere, bestående af tre norske, Liv Oddveig Midtmageli, Lise Davidsen og Aleksander Nohr, samt komponistens søn Morten Grove Frandsen, der er kontratenor og for nylig ved Operaakademiets afgangsforestilling kunne opleves som en både affabel og nådesløs Nero i Monteverdis opera Poppeas kroning. Nu rammer han med Orsi Fajger ved klaveret dysterheden i Winternächte, fire digte af Hermann Hesse, såvel som det løsslupne i Seven Silly Songs, akkompagneret af Jesper Sivebæk på guitar. Sublimt lavpulserende, næsten udåndende sange, kontra snublende staccato fornøjelser.

En helt tredje tone slås an i Frandsens cyklus Songs of Innocence (Sange om uskyld) til tekster af William Blake, fremført med tindrende brillans af sopranen Liv Oddveig Midtmageli, ligeledes akkompagneret af Jesper Sivebæk. The Echoing Green (Genlyd fra fælleden) fremmaner næsten bims sorgløshed. Vi husker Liv Oddveig Midtmageli i en helt anden skyggeverden som en gribende Ethel Rosenberg i Joachim Holbeks og Rhea Lemans opera The Rosenbergs. Den anden Blake-cyklus, Songs of Experience (Sange om erfaring), celebreres af Lise Davidsen, der med sin mørke klang fordrejer hovedet på solsikken i Ah! Sun-flower, skåner det uskyldige insekt i The Fly og beruser sig i forfald i The Garden of Love. Hun er også sammen med pianisten Sofia Wilkman betroet Lystens liturgi, et ekstatisk værk, hvor Højsangen på latin flettes sammen med lyrik af Pia Tafdrup.

Derudover er der på CD'en fire digte af Henrik Nordbrandt. Her akkompagnerer Sofia Wilkman den malmfulde baryton Aleksander Nohr. Digtet Tornerose med den fejende indledning »da du igen spillede mozart/gennemtrængte dine hænders duft/hele slottet« bliver i Frandsens alkymi ikke et salonstykke, men en længslens rugekasse, og når Nordbrandt med krum hals i De dødes vejskilt fremmaner schubertsk vinter, lever vejløsheden uafvendeligt i klaverstemmen, mens sangerens røst ekvilibristisk følger digterens livgivende legen blindebuk med døden.
Alt sammen toner fra et tilbagelagt århundrede. Komponisten som ungt menneske.

John Frandsen står i den nye tid med sine syv operaer i klar zenit. Sidst kom i 2015 som et krystallinsk vidunder Ibsens Et dukkehjem og som smerteligt aktuelt norsk tema i 2013 det storslåede Requiem til minde om ofrene på Utøya. På CD-coveret til Songs åbenbarer sig et idyllisk landskab - indtil bjergmassivet og bevoksningen afslører et kæmpemæssigt liggende mandshoved. Et forunderligt fikserbillede af musik står til rådighed for det opladte sind.