Catalogue Number:  8.226576

Barcode:  636943657621

Release month:  Nov 2014

Axel Borup-Jørgensen: Carambolage

01 May 2015  Magasinet Klassisk
Jens Cornelius
Mængden af indspilninger af Axel Borup-Jørgensens musik er steget pludseligt efter hans død som 87-årig i 2012. Angiveligt fordi den detaljefikserede komponist var yderst krævende at stille tilfreds, når det gjaldt udførelser og ikke mindst optagelser af hans musik. Selvom det kan lyde brutalt, kan kunstnere nogle gange stå i vejen for deres egen kunst. Og i tilfældet Borup-Jørgensen er det da helt klart vigtigere, at hans musik bliver tilgængelig, end om hver en mikroskopisk detalje ville kunne leve op til ophavsmandens ønsker, for eksempel antallet af negle, pianisten skal bruge til at stryge over strengende...

Stærkt indtryk gør 'Winterelegie', et uhyggeligt værk fra midten af 1960'erne med udgangspunkt i den tyske digter Hölderlins liv og kunst. Vinteren er symbol på Hölderlins årelange sindssyge, "et uendelig langstrakt interregnum mellem livet og døden, lange år af stille venten og ensomme monologer", som Borup-Jørgensen formulerede det. Ordene splittes til atomer, og stemmernes hviskelyde og hyl indgår i en skærende mosaik med de korte, klingende lyde fra ensemblet - og ikke mindst den iskolde tavshed i de mange pauser.

Et fremragende stykke lydkunst, spillet og sunget knivskarpt. Nært beslægtet er det lidt tidligere 'Pocket Oratorium', hvor 16 sangere giver større vægt til de vokale virkninger, mens 'Sirenernes kyst' fra 1983 lader en enkelt sopran synge besnærende sirenesang i en psykedelisk flerstemmighed på bånd.

Axel Borup-Jørgensens håndskrevne partiturer ligner noget, der ses under mikroskop (morsomt udnyttet på cd'ens fantasifulde cover), og i et værk som 'Carambolage' fra 1980 er de tre musikere fordybet i at skabe en hel verden af mikroklange. Besætningen er så tidstypisk som elektrisk guitar, el-orgel (!), klaver og slagtøj. Det er statisk musik, og den elektriske besætning lyder i dag meget tidsbunden. De tre andre værker har en langt stærkere karakter og fremstår meget levedygtige - og nu er de sluppet fri.