Release Date:  May 2012

Katrine Ring: A hand for Holmboe

20 June 2012  Flensborg Avis
Lars Geerdes

Vellykket eksperiment med store Vagn Holmboe

At lade klassisk musik remixe af en dj virker umiddelbart som en håbløs opgave. Men den kan lykkes, som denne udgivelse viser.

En erfaren dj med hang til elektroniske lege og kammerkoncerter, der er langt over 50 år gamle - et makkerpar, der ikke synes at have meget til fælles. Når discjockeyen så oven i købet taler om »dekonstruktioner« af kammerkoncerterne, så er resultatet sikkert ikke til at holde ud. Troede i hvert fald undertegnede, da cd’en En hånd til Holmboe. Deconstructions by Katrine Ring kom med posten.

Dertil skal siges, at Holmboes kammerkoncerter så afgjort hører til blandt anmelderens yndlingsmusik.

Katrine Ring startede sin musikalske karriere i 1980 som medlem af new wave-bandet The Pin-Ups, og siden 1992 har hun været dj med udgangspunkt i sort, amerikansk musik. I 2006 begyndte hun også at arbejde med klassisk musik og er dermed en af de få dj’s på verdensplan, der har specialiseret sig i klassisk musik, som det fremgår af cd’ens hæfte.

Klassiske musikere holder ikke takten

I sammenhæng med Holmboes 100 års fødselsdag i 2009 var hun blevet bedt om at beskæftige sig med Holmboes musik og opføre sin egen fortolkning af komponistens værker, og det betegner hun i dag som en »drømmeopgave«. I det nævnede hæfte forklarer Katrine Ring flere udfordringer, som ligger i at skulle remixe klassisk musik. Blandt andet, at klassiske musikere ikke holder takten. Dette udsagn virker i første omgang noget pudsigt, men ved nærmere betragtning har hun jo ret: - I klassisk musik arbejder man med begrebet puls, hvilket betyder, at tempoet kan ændre sig fra takt til takt af hensyn til det musikalske udtryk, siger Katrine Ring, og så kan man jo godt forestille sig,at det ikke kan gøres med venstre hånd - altså det at remixe klassisk musik.

Pladen med de »dekonstruerede « kammerkoncerter er dog blevet en perle. Katrine Ring har brugt udsnit af i alt syv af Vagn Holmboes kammerkoncerter i de superbe indspilninger, dacapo har udgivet med Danmarks Radios Underholdningsorkester med dirigenten Hannu Koivula. Brudstykkerne er så blevet sammensat i loops og alle mulige andre remixteknikker og har fået tilføjet lyde, der intet har at gøre med klassisk musik. Det sjove er, at man alligevel altid kan høre, at det musikalske materiale er original-Holmboe.

I Katrine Rings udgaver har numrene fået nogle sjove titler, f.eks. Kaningrin (over 4. kammerkoncert, 1. sats) eller Avra for Laura (Na na na na na) (9. koncert, 3. sats). For at lytteren kan sammenligne originalerne med dekonstruktionerne er en bonus-cd med original- indspilningerne vedlagt.

Vagn og Gunnar

Cd’en indeholder desuden to stykker med titlen Vagn og Gunnar ryger pibe, og de er baseret på en musikalsk leg, Katrine Ring fandt på under arbejdet med Holmboe-musikken. Samtidig med Holmboes fødselsdag blev nemlig også 100-året for Gunnar Berg, en anden komponist fra Horsens, markeret, og selv om de to musikalsk ikke havde meget til fælles, »forestillede jeg mig de to piberygere i kollegial samtale omkring et flygel i et sommerhus ud til Horsens fjord, mens blæsten gled hen over sandet ved stranden«, siger Katrine Ring. Resultatet er måske lidt trivielt, men alligevel ganske sjovt.