Morten Skovgaard Danielsen: Donalds09

25 November 2010  Politiken
Rune Engelbreth Larsen

HØRT: Danielsen & Nørskov

»Finally we stand divided/Our dreams are out of joint/There is no common ground/And bloodshed with no point/Is bloodshed with no point/A blemish on mind forged ruins...«

(Fra Morten E. Nørskovs libretto til Donalds09)

Kun for forrykte« er et Herman Hesse-citat fra romanen ' Steppeulven', der rinder mig i hu, når jeg lytter til Morten Skovgaard Danielsens seneste og sidste musikalske værk, kammersæbeoperaen Donalds09, der er udsendt på CD af Dacapo Records et års tid efter komponistens død.

'Dansk partiturmusiks punker', som Skovgaard Danielsen er blevet kaldt, begik selvmord i oktober 2009 efter at have skabt over 100 musikalske værker, blandt andet en opera, der blev færdiggjort på 24 timer. Han har blandet lyde og klange fra næsten hvad som helst i sin musik, og med diplom i komposition fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og en spændvidde fra nyklassisk musik til punkog grunge-inspirationer har han skrevet sig ind i dansk musikhistorie som en af de mest originale personligheder. Han betragtede sig som en slags åndelig broder til Nirvanas afdøde frontfigur, Kurt Cobain, og afsøgte efter eget udsagn the Rimbaudian statement - elimineringen af alle begrænsninger for den nøgne sansning.

Den tidligere redaktør af litteraturmagasinet Graf forfatteren Morten E. Nørskov har skrevet teksten til ' Donalds09' og tillige indtalt og sunget store partier på CD'en, hvor også Eir Inderhaug, Jens Bruno Hansen og Henrik Schmidt m. fl. bidrager. Et unikt projekt, der i øvrigt aldrig var blevet realiseret, havde det ikke været for Henrik Schmidt, som bragte komponisten og tekstforfatteren sammen.

Resultatet af samarbejdet mellem Danielsen og Nørskov er en surrealistisk blanding af rastløs støj, flænsende punk og hjerteskærende melankoli, der vist ikke altid er for »ears of flesh and blood«, men som skiftevis rædselsfuldt, smukt, uudholdeligt og dragende trækker lytteren gennem en oplevelse af de mere udfordrende.

Livsløgne og fortvivlelse, meningsløshed og kedsomhed væves sammen med galskab og længsler, og et sted imellem »drinking and mayhem, reality seems to peek in«, som forfatteren skriver til CD'en. Vi møder tre personer med navnet Donald ( Donald Donald, Donald Dream og Donald Blake), der måske er én og den samme, og Dolly, der måske slet ikke eksisterer, men hvis skæbne( r) i et drømme- og mareridtsagtigt forløb krydses af forskelligartede karakterer og kunstnere, fra Joyce, Cobain og Blake til Hamlet, Odysseus og Tjekhovs måge.

»I'm the dream spun in silk/I'm the honey, I'm the milk«, lyder det fra den ene Donald i denne dybt splittede treenighed.

»I'm the tears that drown inside the clown«, siger den tvetydige Hamlet, og »I'm a liver torn«, konstaterer den plagede Prometheus.

Sådan er de fragmenterede glimt fra litteraturhistoriens store drøm, der river og flår i den 'virkelige' tilværelses provinsielle smalltown og mentale flække, Beetleville.

Donalds09 var egentlig tænkt som den første af tre operaer, men Morten D. begik selvmord og forlod således Morten E. og Beetleville før færdiggørelsen af trilogien, hvoraf den anden opera var langt fremme i processen og den tredje kun planlagt. Men måske passer det i sidste ende også værket og komponisten bedst at forblive denne ufuldendte bygning, hvis labyrintiske rum er så smerteligt upolerede og fragmenterede som et liv, der afbrydes i utide? Tilbage står i alle tilfælde denne avantgardeopera som et definitivt punktum i Danielsens omfangsrige produktion, hvor tekst og musik bevæger sig ud af de særeste tangenter, så de 3 x Donald og 1 Dolly ved tæppefald må konstatere: »Our dreams are out of joint «. Donalds09 skulle efter sigende have været opført på Københavns Musikteater, og den skæbne kunne man fortsat godt unde dette bizarre værk, der åbner så mange visuelle muligheder - hvis en modig instruktør, der kan finde sin egen mening i Morten & Mortens kunstneriske galskab, findes et sted derude?

Måske passer det i sidste ende også værket og komponisten bedst at forblive denne ufuldendte bygning, hvis labyrintiske rum er så smerteligt upolerede og fragmenterede som et liv, der afbrydes i utide?