Catalogue Number:  8.226515

Barcode:  636943651520

Release Date:  Oct 2004

Dif:rq!

17 February 2005  Politiken

Nørderne kommer

Elektronmusikkensvirkemidler er i disse år i høj grad overtaget af rytmiske musikere. I hvert fald i Danmark kan det se ud, som om partiturfolket er kørt lidt bag af dansen og den dertil hørende modernitet, men lur dem! Et lag af yngre komponister - computergenerationen - er ganske godt med, og som denne cd dokumenterer, kan de bl.a. noget med samspillet mellem elektronik og levende instrumenter. Rytmisk eller ikke-rytmisk er i øvrigt noget, man ikke tager så nøje. En komponist som Hørsving trækker f.eks. ubekymret på traditionelt rytmiske udtryksmidler i det ret korte, til tider næsten dansant muntre Corrosions, hvor en hylende sopransaxofon trænger sig provokerende ind i et mystisk-syntetisk klangunivers. Den modsatte yderlighed - i hvert fald hvad toneleje angår - er Olsens Irazz, hvor den sjældne bassaxofon synger sin dystert ekspressive sang i et uheldsvangert rumlende, knitrende og sydende vulkansk miljø. Her er alt kulsort mørke, og mørkest er
de chokerende abrupte og uhyggeligt langtrukne pauser. Som Hørsving hører Stubbe Teglbjærg til de rigtig elektroniknørder, men hans klangfantasi virker billig og rekonstruktionen af klassisk græsk aulosspil melodisk slap i det langtrukne titelnummer. Rasmussens Le psaume salé indskrænker elektronikken til en virkningsfuld ekkofordobling af et enkelt, men levende melodistof; men anknytningen til det færøske fædrelands vemodige salmer virker lidt påklistret. Frounberg, den eneste komponist over 50, leverer pladens længste og vægtigste værk. Hans 'Saxo' er vild og spændende musik, der med en intenst ekspressiv og dog ligesom naturgroet atmosfære arbejder sig cyklisk gennem forskellige tempi og saxofontyper. Blæserens rige klangpotentiale går i dramatisk clinch med visionære elektroniske klange i et idérigt og stramt forløb med en fascinerende energi.