Barcode:  636943614129

Release Date:  Feb 2010

Period:  Romantic

Love Songs - Mathias Hedegaard and Tove Lønskov

03 March 2010  Kristeligt Dagblad
5/5 Stars
Hvor er det dog en pragtfuld udgivelse, som tenoren Mathias Hedegaard og pianisten Tove Lønskov sammen har begået. Den bør blive en decideret sællert, hvis der er nogen som helst retfærdighed til, for her får man dansk kultur i sin mest ypperlige klædedragt i form af sange af Heise, Weyse og Lange-Müller til tekster af Holger Drachmann, Christian Winther, Emil Aarestrup, Oehlenschlager, Heiberg og Thor Lange for blot at nævne de vigtigste.

Det er musik, der, selv når teksten er dyster melankolsk, i denne lytters ører emmer af liv, lys og varme; givetvis fordi det er lyden af dansk sommer, man efter en lang vinter hører i disse sange. Mathias Hedegaard er en af de unge tenorer, der har aflivet tenorkrisen i dansk musik, og han viser sin kunst forbilledligt her (som han også gjorde på cd'en "Serenades and Romances", ligeledes med danske sange). Han lader teksten være ledetråd og synger med præcis udtale, flot fraserende og med mørke toner på stemmen, der passer perfekt til musikken. Han sætter altså ikke sig selv, men sangene i centrum og viser derved, hvilken fornem liedsanger han er. Ikke mindst begejstrer det, at man her får stor dansk poesi helt uironisk serveret med overskud og indsigt.

Der er mange højdepunkter på udgivelsen, lige fra Heises "Vårsang i høst" og "Skønne fru Beatriz" over Weyses "Det var ridder hr. Åge og Signelil" til Lange-Müllers "Tre sange ved havet", op. 54. Man bliver glad og forårsklar af denne musik. Så ved De det.

Tove Lønskov akkompagnerer oven i købet fornemt og ligger meget præcist i forhold til hans stemme, og det er således tydeligt, at de to udøvende har arbejdet tæt sammen under tilblivelsen.

En noget nær perfekt cd; dog kan det undre, at man har valgt en engelsksproget, klichéklingende sangtitel som "Love Songs", når der er tale om danske, romantiske sange.