Barcode:  636943611920

Release Date:  Dec 2015

Period:  Romantic

GADE, LANGE-MÜLLER & LANGGAARD: Danish Romantic Piano Trios

01 February 2016  Klassisk
Mikael Gernæs

Der er ingen mangel på gode danske klavertrioer, så for et nydannet ensemble at tage navnet Den Danske Klavertrio tyder på en god portion selvtillid. Men som denne debut-cd viser, har de noget at have det i. Det er også et stærkt hold af erfarne musikere med pianisten Katrine Gislinge i samspil med de to koncertmestre Lars Bjørnkjær, vilolin, og Toke Møidrup, cello, som her har slået sig sammen med det udtalte formål at dyrke kammermusik med en solistisk indgangsvinkel.

Repertoiret på debut-cd'en er danske værker fra sidste halvdel af 1800-tallet. Et repertoire, hvor de på pladefronten stort set kun har tidligere, og ikke altid lige fremragende, danske ensembler at konkurrere med. Som man kan konstatere efter punktvise lytninger på YouTube, kommer de ud som vindere stort set hele vejen. Det er forbavsende, så meget musik de får ud af fin de siecle-musikeren Lange-Müllers halv-time-lange f-mol-trio, som ellers kan forekomme noget lang i spyttet. Ikke mindst førstesatsen bliver spillet med imponerende kraft og overbevisning, og der kommes ud i krogene med udtrykket i de episoder med antydninger af spansk og fransk kolorit, som er med til at give stykket dets interessante øjeblikke.

Klangen lettes og lysnes i Niels W. Gades elegante trio i F-dur. Den sættes an i et flydende tempo med slank og muskuløs frasering, med en livlig dialog mellem instrumenterne. Ikke mindst sætter Katrine Gislinges inciterende klaverspil flugt over de hurtige satser. Det er et forbavsende godt værk, der har beholdt sin friskhed i højere grad end så mange andre af Gades stykker. Vi får også en enkeltstående sats af Gade, førstesatsen af et aldrig fuldført ungdomsværk, der ligesom 'Ossian-ouverturen' og symfonien 'På Sjølunds fagre sletter' har programmatiske overskrifter. Man kan beklage, at Gade lod det blive ved den ene sats, for den er vel værd at høre, ikke mindst så godt spillet som her.

Rued Langgaards ensatsede 'Fjeldblomster' er et ungdomsværk, der i omarbejdet skikkelse indgår i hans store 1. Symfoni. Harmonisk interessant og med en senromantisk glød i melodierne, hvor strygerne træder smukt frem.

Medvirkende til pladens succes er også den fine optagelse, hvor alle tre instrumenter står forbilledligt klart i lydbilledet. Det er en fin indspilning, der både introducerer et nyt fint kammerensemble og giver en række halvglemte danske værker fornyet liv.