Catalogue Number:  8.226119

Barcode:  636943611920

Release Date:  Dec 2015

Period:  Romantic

GADE, LANGE-MÜLLER & LANGGAARD: Danish Romantic Piano Trios

04 December 2015  Politiken

Trioen er »dannet for nylig«, står der på deres hjemmeside, og med udgivelsen af deres første album var det i denne uge tid til en officiel lancering. En lancering, der fandt sted på Den Hirschsprungske Samling i København, og som om knap 14 dage følges op med en optræden i New York i Carnegie Halls lille Weill-sal. Den Danske Klavertrio består af violi nisten Lars Bjørnkjær, cellisten Toke Møldrup og pianisten Katrine Gislinge. Strygerne har fremtrædende stillinger i henholdsvis Det Kongelige Kapel og Copenhagen Phil, og de havde valgt at præsentere sig med dansk romantisk musik.

Hovedværket, ikke bare på deres nye plade, men også ved koncerten, var Niels W. Gades klavertrio, der på cd’en fremstår med en næsten overrumplende friskhed og sødme. Gade hørte til på den klassicistiske, formbevidst afbalancerede fløj af 1800-tallets romantiske bevægelse, og det, der er så betagende ved den nye danske trios spil, er den følsomhed og porøsitet – ikke mindst i violinens klang, men også i hele udtrykket – der lader musikken trænge frem af revner og sprækker. Og som samtidig gør det let for lytteren at trænge ind i musikken. Her er ikke spor af automatvibrato i hverken violin eller cello. Klang og udtryk formes efter musikken, og også det er med til at gøre indspilningen til en oplevelse.

Ved koncerten onsdag lød trioen anderledes. For det første råder museet ikke over et førsteklasses flygel. Klangen blev i hvert fald både dump og hård på samme tid i det lille rum, der som også ved tidligere koncerter simpelthen virkede for småt til at kunne rumme musikken. Det må man abstrahere fra eller i hvert fald acceptere, hvis man vil opleve koncerterne i Hirschsprungs kammermusikserie, der i sidste måned præsenterede en anden dansk klavertrio, Trio Vitruvi, og som i februar og marts byder på aftener med cellisten Andreas Brantelid og den tyske bratschist Tabea Zimmermann. Til gengæld var programmet ved koncerten genialt sat sammen. Museet har i sin samling et portræt af Gade malet af Marstrand, hvor en ring på Gades finger, som han fik foræret af Mendelssohn, sammenfatter hele historien om Gades karriere som assistent og efterfølger for Mendelssohn som leder af Gewandhauskoncerterne i Leipzig. Det billede havde Katrine Gislinge valgt at vise frem og fortælle om på en aften, hvor publikum inden da oplevede uropførelsen af komponisten Bent Sørensens ’Abgesänge’ og Mendelssohns trio i d-mol.

Mere begavet kunne man dårligt have sat programmet sammen. For med Mendelssohns mozartske romantik blev både Gades lethed, hans passion og hans evne til at få udtryk og form til at fusionere sat i den mest relevante internationale ramme. Og med ’Abgesänge’s udgangspunkt iklange, der kunne være taget direkte ud af Gades og Mendelssohns århundrede, blev også Bent Sørensens sælsomme og vanvittig smukke antydningskunst placeret i en kontekst, hvor de afskeder, værkets tyske titel antyder, forløstes optimalt. Bent Sørensen er en af Danmarks vigtigste nulevende komponister, og hans måde at lade romantikkens univers forvitre på i sin musik er helt hans egen. Måden, hvorpå han med nedadgående skred og ultradæmpede klange kan lade fraser smuldre, falde fra hinanden og dukke op igen, som var de musikalske spøgelser fra fortiden, er simpelthen dragende. Hans nye trio i fire satser er dybt personlig og en fantastisk ting for Den Danske Klavertrio at tage med til New York.

På albummet får man ikke Sørensen. Til gengæld får man – lige så smukt kombineret – Gades klavertrio akkompagneret dels af en løs triosats fra Gades hånd, der aldrig blev til et færdigt, flersatset værk. Dels af en stor, følsom trio i tre satser af hans efterfølger Lange-Müller, der huskes for sange og småstykker for klaver, men som her leverer et fyldigt og krævende materiale, som trioen yder fuld retfærdighed med hensyn til passion, dybde og den eftertænksomhed, musikken rummer. At få albummet rundet af med den kun 15-årige Rued Langgaards sjælespændte og poetiske ’Fjeldblomster’, er lige, hvad man kunne have ønsket sig.

Den Danske Klavertrio præsenterer sig meget dansk, meget følsomt og måske lidt mindre internationalt perfektioneret end deres mest oplagte konkurrent, Trio Con Brio, der i en del år har været dominerende og del af den internationale scene. Den nye trio bliver spændende at følge.