Barcode:  636943610824

Release Date:  Mar 2013

Per Nørgård, Bent Sørensen, Hans Abrahamsen: Phantasmagoria

02 May 2013  Klassisk
Andrew Mellor

SKØNHEDEN I AVANTGARDE - Avantgarde der fortryller ligesom Mozart og Tjajkovskij

Denne cd's 50 bevægende minutter understreger, hvorfor Danmark i stigende grad misundes i ny musik-verdenen. Og hvorfor festivaler og ensembler i mit hjemland, England, oftere og oftere benytter nulevende danske komponister til at bevise, at godt udformet, original avantgardemusik kan besidde emotionel ærlighed og æstetisk skønhed, der fortryller et publikum, ligeså vel som Mozart og Tjajkovskij gør.

Denise Burts slående cd-cover gestalter de to første værkers uforglemmelige, neogotiske skønhed. 'Phantasmagoria' (2007) er klassisk Bent Sørensen. Selvom den er rumlig og atonal, synes musikken at længes efter romantikkens falmede minde: tonale kadencer og velformede melodier optræder, som svævede Mendelssohns genfærd forbi et vindue. Og ligesom Mendelssohn finder Sørensen en udsøgt balance imellem trioens instrumenter. Den sugende gentagelse af enkeltoner ved provokerende forskellige volumener i Scherzo misterioso'en er en foruroligende genistreg.

Hans Abrahamsens 'Traumlieder' (1984/2009) befinder sig også i den gotiske fantasi, men går et skridt videre. Det er et musikalsk portræt af drømmes hjemsøgende irrationalitet - deres "mistede" tid skildret af øjeblikke af stor, hængende tavshed. Begyndelsen er intenst smuk, men indeholder næsten ingen musik. 3. satsen forsøger at opnå den følelsesmæssige tryghed, der er i 'the blues', men kan kun at stamme ud i intetheden. Når musikken synes at finde et groove, besidder den alt den drillende perfekthed, som en fantasi i det ubevidste har: den renfærdige barok Arabesque og den boogie-woogie'ende Scherzo.

Musikalsk konflikt i mendelssohnsk forstand findes næsten ikke mere raffineret end i Per Nørgårds 'Spel' (1973). Den er samtidig med hans 3. Symfoni, men jeg hører også paralleller til hans nylige 8. Symfoni: et prikkende mønster af symfonisk uundgåelighed. Nørgårds semiimprovisatoriske notation fordrer medlemmerne af Trio con Brio til at følge hinandens bevægelser tæt, og det kan høres. Deres musiceren er dygtigt og oprigtigt udført hele vejen igennem på cd'en. Det her er avantgardemusik, som du gladelig sætter på efter en stresset dag på jobbet - flot indspillet og godt sat i relief af Esben Tanges essay. I heldige, heldige danskere .