Catalogue Number:  8.226073

Barcode:  636943607329

Release Date:  Jun 2011

Vagn Holmboe: Chamber Music (I)

20 July 2011  Kristeligt Dagblad

Når naturen møder intellektet

Når talen falder på Vagn Holmboe og kammermusik, tænker de fleste givetvis på hans 21 strygekvartetter, som blandt andre Kontra Kvartetten har indspillet så fremragende, og som var afgørende for Holmboes internationale gennembrud. Holmboe skrev dog meget anden kammermusik end lige strygekvartetter, og nu har Danmarks nationale pladeselskab, Dacapo , sat sig for at indspille en serie dedikeret til hidtil ikke-indspillede kammermusikværker skrevet fra 1950' erne til 1980' erne. Det er de glimrende folk i Ensemble MidtVest, der står bag, og på den første udgivelse i serien er det en udmærket pose blandede bolsjer, man får.

Holmboe havde både benene solidt plantet på jorden, i det nordiske og naturen, men også et stringent intellekt. Denne dobbelthed får man også at høre i disse værker, hvor der både er kølige modernistiske klange og varmende lydflader, der får én til at tænke på tågedis en varm sommerdag. Naturen træder tydeligst frem i de tre værker, hvor fløjten spiller en dominerende rolle: Primavera, Quartetto og sonate for solofløjte. Her fremstår især Primavera smukt organisk med masser af levende detaljer skabt af en omhyggelig, nænsom musiceren. Naturens evige metamorfose fornemmes altså klart i disse værker, hvor de musikalske strukturer konstant udvikles og afvikles for siden at genopstå i nye former. Dette karaktertræk møder man også i Gioco for violin, bratsch og cello, et diverterende, melodisk værk, der lister let på tå i al sin formfuldendte elegance. Holmboes musik har aldrig travlt, der er ikke noget, man skal nå, og det udmønter sig i musik, hvor tempiene er adstadige, og hvor minimalismen, det helt enkle rene udtryk, ofte stikker næsen frem.

Ensemble MidtVest spiller hele vejen igennem med et præcist, dedikeret udtryk og overbeviser om, at de har været godt nede i stoffet på denne udmærkede begyndelse på serien med Holmboes kammermusik.