Catalogue Number:  8.226072

Barcode:  636943607220

Release Date:  Sep 2013

Jørgen Jersild: Chamber Music

01 November 2013  Klassisk
DANSK ELEGANTIER FEJRES

100-årsfødselaren Jørgen Jersild (1913-2004) var en særdeles dygtig komponist, der skrev udsøgt, velklingende og ind i mellem teknisk set meget krævende musik. En fransk inspireret elegantier, der, selvom han levede længe, ikke efterlod sig nogen særlig omfattende produktion. Med sympatisk uvilje mod at gentage sig selv blev det som regel kun til et værk i hver genre: én strygekvartet, én solokoncert, én Blæserkvintet, ét orgelværk, ét større klaverværk osv.

På denne cd spiller Ensemble MidtVest, der har base i Herning, fire af JersiIds kammerværker for forskellig besætning. Tidsmæssigt stammer værkerne fra forskellige faser af produktionen: en kvartet for violin, bratsch, klarinet og fagot fra studietiden (1934) over to sprudlende værker fra 1940'erne, 'At spille i skoven' for blæserkvintet og 'Trois pieces en concert' for klaver, til JersiIds eneste strygekvartet fra 1980. To af værkerne, de to kvartetter, har ikke været indspillet før.

'Trois pieces en concert' er ikke blot fransk i sin titel, men også i musikken, der ligger i forlængelse af Ravels klaverstil. Det er en musik, der optager franske barokformer i en opdateret skikkelse med rytmiske og harmoniske skæverter. Martin Quist Hansen klarer de virtuose udfordringer let og elegant.

Blæserkvintetten 'At spille i skoven' er helt fortjent et af JersiIds mest spillede stykker. Det er hverken dybsindig eller højtidelig musik, men fuld af spilleglæde og godt humør. Og også det er en fin og overskudspræget opførelse.

Det virtuose og frække er der til gengæld ikke meget tilbage af i strygekvartetten fra 1980. Det er stille og seriøs musik, sammensat i sit udtryk: for det meste pæn og konservativ, men ind i mellem med overraskende dissonanser. Det er musik af en erfaren komponist, til forskel fra den noget mere famlende kvartet for violin, bratsch, klarinet og fagot, som slutter cd'en af.

De i alt 11 medvirkende fra Ensemble MidtVest fordeler opgaverne mellem sig, og de gør det godt. En fornem indsats for Jersilds alt for sjældent hørte musik. Kan anbefales.