Catalogue Number:  8.226063

Barcode:  636943606322

Release Date:  Sep 2009

Vagn Holmboe: Works for Violin and Piano

24 November 2009  Politiken
5/6 Hjerter

Vagn Holmboe er 1900-tallets danske svar på Haydn. Pladenoternes påstand er ikke helt hen i vejret. For Holmboe var en sej, traditionsbevidst komponist, hvis mange værker holder et højt niveau, og hvis vitalitet holdt ham gående fra helt fra 1909 til 1996.

En ny cd giver os Holmboes samlede værker for violin og klaver. De tre flersatsede sonater er suppleret med hans mindre værker for samme besætning. Plus et par soloting for violin. Det er melodisk musik med styrke og skønhed. Til dels skrevet i forlængelse af Carl Nielsen, men også med østeuropæiske og endda arabiske påvirkninger. Holmboe havde en hustru fra Rumænien og en bror, som flyttede til Mellemøsten. Begge dele satte spor hos en åben, livskraftig tonesætter, der altid formåede at forene indre impulser og ydre påvirkninger i en musik, der hænger sammen, og som står på egne ben. Fordi den får lov at vokse naturligt frem. Tone for tone.

Den nordiske melankoli får sit, og kender man til Holmboes naturorienterede liv i det nordsjællandske, er det umuligt ikke at høre den organiske inspiration fra alt det, der spirer frem, gror og atter visner væk. Mens sonaterne er skrevet i henholdsvis 1930' erne og 1960' erne, er en lille solo for violin fra 1920' erne mest en spøg. Holdt i nordisk spillemandsstil og skrevet nytårsdag under omstændigheder, man egentlig godt gad kende. De var sikkert afslappede og muntre. Men folkemusik præger allerede 1. Violinsonate om kap med karskheden fra Bartóks musik.

HOLMBOE ER SLIDSTÆRK og ægte. I særdeleshed, når musikken spilles med omhu og pondus af Johannes Søe Hansen og Christina Bjørkøe.